Recept på era godaste efterrättspajer!
Har lovat att göra två sorters efterrättspajer, ej med ananas. Men helt plötsligt står det still i huvudet och jag kommer inte på någon efterrättspaj....
Har lovat att göra två sorters efterrättspajer, ej med ananas. Men helt plötsligt står det still i huvudet och jag kommer inte på någon efterrättspaj....
Här får du ett recept på en rätt vuxen paj som jag gillar å alltid blir poppis bland gästerna!
PAJSKAL:
180 g vetemjöl
115 g smör
2 msk creme fraiche
1 krm salt
Fyllning:
200 g mörk choklad gärna en lite finare som Lindt 76% choklad
2 små ägg
1,2 dl mjölk
1,2 dl vispgrädde
Gör så här:
Blanda vetemjöl, smör, creme fraiche och salt till mördegen och kyl. Fyll pajformen med degen och frys den. Grädda den på 200 grader i mitten av ugnen ca 15 min - den ska vara ljus.
Hetta upp grädde å mjölk i en kastrull. Dra ifrån den från plattan, bryt ner chokladen å rör den slät.
Tillsätt äggen å rör smeten blank å smidig.
Häll fyllningen i pajformen när pajskalet svalnat och grädda sen i ca 10- 15 minuter eller till chokladen precis stelnat. (Man kan också göra pajen i små portionsformar.)
Dekorera som du vill!
Ha ett trevligt party vet ja!
Blåbärspaj med kardemummakräm
Ingredienser
125 g smör
1 krm salt
125 g mandelmassa
1 st ägg
3,5 dl vetemjöl
1 dl mandel, finhackad
3 st bittermandlar, hackade
3 st ägg
3 dl strösocker
375 g Kesella
2 tsk bakpulver
0,75 dl vetemjöl
1 paket (275 g) frysta blåbär
1 st citron, rivet skal av
Kardemummakräm:
1,5 dl crème fraîche
1,5 dl matlagningsyoghurt
2 msk florsocker
1 tsk malen kardemumma
Gör så här:
Mördeg:
Lägg mandelmassan och saltet i en matberedare. Mixa tills att mandelmassan blivit smidig, tillsätt därefter smöret i små portioner. Häll i ägget och till sist mjölet. Var noga med att inte överarbeta degen när mjölet är tillsatt. Lägg degen i en plastpåse och lägg den i kylen för att vila i ca 1 tim.
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta ut degen på en lätt mjölad arbetsbänk och kavla ut den till en tjocklek av ca 2 mm. Fodra pajformen, var noga med att trycka ner kanterna så att det inte blir någon luft mellan deg och form. Ställ formen i frysen 10 min. Baka formen direkt från frysen i ca 175 grader tills pajskalet är gyllene. Det tar ca 12-13 min.
Fyllning:
Vispa sockret och äggen tills det vitnar och sockret är löst. Blanda hastigt ihop äggvispet med de övriga ingredienserna. Häll upp fyllningen i det förbakade pajskalet och baka i 175-gradig ugn i ca 30 min.
Kardemummakräm:
Lägg crème fraiche och yoghurt i ett kaffefilter och låt det hänga tills blandningen blivit fast. Det tar 30-40 min. Lägg "osten" i en skål och blanda i florsockret. Smaksätt med kardemumman
Kanelpaj
125 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
½ tsk bakpulver
Fyllning:
2½ dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
Garnering:
2½ tsk mald kanel
1½ msk socker
Sätt ugnen på 200°
Smält matfettet och häll det över vetemjöl, socker och bakpulver.
Blanda snabbt ihop till en deg.
Tryck ut i en pajform 26-28 cm i diameter.
Vispa grädden lätt och smaksätt med vaniljsocker.
Häll grädden i mördegsskalet
Strö kanel och socker över grädden
Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min.
Enkel bärpaj
En god paj med bär som går supersnabbt att göra och som är relativt sund eftersom den inte innehåller så mycket socker.
Tid: 10 min arbete
4-6 portioner
Du behöver:
Pajdeg:
125 g smör eller margarin
½ dl farinsocker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
Fyllning:
2 ½ dl Kelda vaniljsås eller Milda vaniljvisp
500 g frysta hallon och blåbär
Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Smält matfettet i en kastrull och ta av kastrullen från plattan. Rör ner farinsocker, havregryn och vetemjöl till en jämn smet. Klicka ut den i en pajform ca 24 cm i diameter. Ta baksidan av en sked och tryck ut degen i pajformen så den blir jämn. Detta går på 1 minut med denna enkla pajdeg.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 14 minuter. Låt svalna.
Fyllning:
Vispa vaniljsåsen/vaniljvispen och klicka ner den i pajskalet. Strö över de tinade bären.
Kolapaj 10-12 personer
Pajdeg
3½ dl vetemjöl
100 g mjukt smör
1 msk olja
1 äggula
3 msk kallt vatten
1 msk socker
Gör pajdegen. Grädda den i 250 grader i 10-15 minuter och låt den svalna.
Kolafyllning
1½ dl farinsocker
1½ dl ljus sirap
1½ dl vispgrädde
2 tsk kakao
1 tsk vaniljsocker
150 g smör
2 dl grovhackad mandel
Blanda farinsocker, sirap, grädde, kakao och vaniljsocker i en kastrull modell större. Koka upp smeten och låt koka ca 10 minuter under sporadisk omrörning. Tag kastrullen av värmen och rör ner smöret klickvis och blanda sist i mandeln. Häll kolasmeten i pajskalet och låt stå kallt 2-3 timmar. Servera med vispad grädde.
jätte god och enkel att göra. Gott med vaniljglass till! (Äts kall)
Päronpaj
3 dl mjöl,
175 gr smält smör
1dl socker
1 tsk bakpulver
1 burk konserverade päron
3 äggulor
2 dl crème fraiche
1 tsk vaniljsocker
Blanda mjöl socker bakpulver med det smälta smöret. Tryck ut degen i en form. Dela och lägg i päronen. Blanda äggulor crème fraiche, vaniljsocker. Häll allt över päronen. Grädda i ugn 200gr ca 15-20 min tills den fått lite färg.
Jordgubbspaj 5-6 personer
Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl socker
100 g smör
Blanda ihop degen och tryck ut den i pajformen.
Fyllning
Drygt 250 g jordgubbar (ca ½ liter) - färska eller frysta
3 dl gräddfil
2 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Skiva jordgubbarna och fördela dem ovanpå pajdegen. Rör ihop övriga ingredienser och häll över jordgubbarna. Grädda i 200 grader i 30-40 minuter. Pajen bör serveras ljummen med siktat florsocker över och med vispad grädde. Om det blir några jordgubbar över kan man även ha dem till.
Är godast nygjord. Funkar även dagen efter men ser då inte lika fräsch ut även om smaken är densamma.
Tack så jättemycket för alla recept! Nu har jag skrivit ut dem alla och ska sätta mig och läsa och gotta mig tills jag bestämt vilka pajer det blir
GUD jag skrev fel!!!
1,5 dl mjölk
1,5 dl vispgrädde
Ska det stå ju!
Har ett suveränt recept på Key Lime Pie om du vill... fast jag kanske är lite sent ute...?
PuhTiger: Det receptet skulle jag gärna vilja ha!
PuhTiger: Jag skulle oxå gärna vilja ha det receptet
Ok - here we go!
KEY LIME PIE
10 port
Botten
2½ dl krossade digestivekex
100 g smält smör
Värm ugnen på 150 grader. Kör kex och smör i matberedare och tryck sedan ut i pajform eller form med löstagbar botten. Tryck smeten ca 2 cm upp på kanterna oxå så det blir som ett "skal". Förgrädda ca 10 minuter (knappt).
Fyllning
6 st äggulor
1 dl limejuice (typ Rose's Lime, koncentrat)
1 brk kondenserad sötad mjölk
Rivet skal av 1 lime
Vispa äggulor och kondenserad mjölk fluffigt med elvisp (blir ganska rinnigt) och tillsätt limejuicen och det rivna skalet. Häll fyllningen i pajskalet och grädda på nedersta falsen i ugn ca 15 minuter.
Tag ut och låt svalna - gärna ett par timmar i kyl, kakan ska vara helt kall när man äter den.
Avnjut tillsammans med en klick vispad grädde och färska frukter. Vi brukar servera kiwi, passionsfrukt och hallon till.
MUMS!
(Kan oxå varieras och göras med citronkoncentrad och rivet citronskal... oxå gott!)
Oj, vad denna tråd genast hoppade till Mina Favoriter!!