Inlägg från: TeresB |Visa alla inlägg
  • TeresB

Gemensam ekonomi

Sp965 skrev 2021-11-23 07:23:45 följande:

Hej!

Jag bor ihop med pappan till våra två små barn.

Han tjänar mer än vad jag gör. Inte jättemycket men ändå så det märks av.

Vi har ett konto där vi varje månad för över pengar som ska gå till gemensamma räkningar (hyra, försäkringar, förskola osv), mat och barnen.

Han tycker att vi ska föra över lika stor summa varje månad medan jag tycker att vi ska föra över lika mycket procentuellt.

Han har möjlighet att spara tusenlappar varje månad, ha sin bil och ändå kunna unna sig utöver det. Jag har möjlighet till en av dom grejerna.

Han anser att jag får skylla mig själv då jag själv valt mitt jobb med den lön jag har. Så därför tycker han att det inte är konstigt att föra över samma summa.

För att vara lagom omogen har jag sagt att han kan börja gå upp med barnen om nätterna när dom vaknar trots att han börjar jobba tidigt, för det är ju han själv som valt sitt jobb med dom arbetstiderna.

Vad tycker NI?

Samma summa pengar?

Eller samma procentuellt?

Jag tror ni måste sätta er ner och resonera. Skall ni leva tillsammans livet ut så vill man väl att alla i familjen skall ha det lika bra?

Att sätta undan lika mkt blir alltid knepigt i mina ögon om det skatt vara rättvist. Generellt äter min man mer än mig så då borde han betala mer för maten. Hur ska man göra med el om någon vill ha det varmare inne?

Ska alla sysslor delas exakt också då?

Mest rättvist om man nu skall ses som en enhet/ familj är väl att man lägger alla pengar i en pott, betalar alla räkningar. Tar lika mkt fickpengar var och har ett gemensamt sparande för det ni vill göra. Vill man sedan slösa eller spara sina fickpengar är det upp till dig och honom?
  • TeresB
    Liniss skrev 2021-11-23 10:31:07 följande:

Hon gör som hon vill. Har hon däremot gått med på detta så anser jag att hon får skylla sig själv och leva med det eller göra slut. Risken finns att de inte kommer överens om detta.

Vilken korkad jämförelse. En löneförhöjning som du jämför med ett förhållande.

Förhållanden och människor är ej statiska. Självklart ska alla parter i en familj kunna ta upp saker de vill förändra till samtal. TS man kanske absolut inte vill separera över 3 lax i månaden.

Risken finns såklart att de ej löser det. Men att inte ens ta upp saker för att försöka hitta en kompromiss löser absolut inget.
  • TeresB
    Liniss skrev 2021-11-23 14:37:49 följande:

Jag har aldrig sagt att det inte är värt att ta upp det. Ts bad om våra åsikter. Jag har gett min syn på saken.

Ja jo, men är det inte orimligt att har man börjat på ett sätt så bör man gilla läget för evigt?

Det mesta får jag nog tycka ändras lite allt eftersom.

De kanske inte hade barn på den tiden, kanske inga. Lån att amortera etc.

Tycker du att det är rimligt att man måste hålla fast vid sätt som inte längre känns bra?

Det var det jag reagerade på.

Själv skulle jag inte vilja ha det så, eller att min partner i livet var missnöjd och kände sig tvungen att leva med mig och känna sig förbisedd varken emotionellt, ekonomiskt eller vad det nu må vara. Utan där hade jag absolut velat att det som skaver tas upp för samtal och försök att hitta en väg framåt som känns ok för oss båda.

Det förhållande man har är troligtvis förändrat efter några år så sånär det helt rimligt att omförhandla och omfördela eller omvärdera hur man ska ha det för en tid framöver.
Svar på tråden Gemensam ekonomi