• bellybelly

    Negativt KUB-resultat pga blodproverna - förkrossad och orolig

    Väntar vårt andra barn vilket vi är fantastiskt glada över. Bara våra familjer vet att vi väntar smått igen.

    Häromdagen KUB och UL såg bra ut, en livlig liten rackare där inne. Nackspalt 2mm så egentligen inget att anmärka på, tydlig ansiktsprofil (vilket vi tolkar som att näsbenet syns och ser bra ut), hjärtat pickade på och magsäcken satt där den skulle.

    Mina blodprover drog dock ner sannolikheten för t21 till 1:196 (t13 och t18 ca 1:14500). Ålder ingen större faktor då jag är 32. Fick göra nipt direkt men är förkrossad och väntan är tärande, KS tar tydligen ca 10-14 dagar med provsvaren.

    Vet rent logiskt att sannolikheten fortfarande är rätt låg (jag menar, 0,5% ungefär - vad är det?) men oron äter upp mig. Kan inte tänka på annat och har ingen mer än maken att prata med då det ju inte är någon av mina vänner vet något ännu.

    Behöver lite pepp, stöd och solskenshistorier!

  • Svar på tråden Negativt KUB-resultat pga blodproverna - förkrossad och orolig
  • Anonym (Elin79)

    Jag hade inte riktigt lika låg siffra (=hög sannolikhet) som ni, men ändå så att vi valde att göra NIPT.
    Och det var även där blodprovet som drog ner, för alla andra faktorer såg bra ut. Hade inte gjort KUB innan pga det var inte rutin när vi fick vårt första barn.
    Svaret från NIPT kom tidigare än det var sagt så det var skönt, 6 arbetsdagar tror jag det var. Och allt så bra ut. 
    Så när du väl lämnat blodprovet finns inte så mycket att göra, försök att leva på som vanligt och tänk att de flesta barn mår jättefint och inte har några avvikelser. Du KAN rent praktiskt inte göra så mycket nu så försök tänka på annat. 

  • EIJ90
    bellybelly skrev 2021-11-23 11:40:53 följande:
    Negativt KUB-resultat pga blodproverna - förkrossad och orolig
    Väntar vårt andra barn vilket vi är fantastiskt glada över. Bara våra familjer vet att vi väntar smått igen.

    Häromdagen KUB och UL såg bra ut, en livlig liten rackare där inne. Nackspalt 2mm så egentligen inget att anmärka på, tydlig ansiktsprofil (vilket vi tolkar som att näsbenet syns och ser bra ut), hjärtat pickade på och magsäcken satt där den skulle.

    Mina blodprover drog dock ner sannolikheten för t21 till 1:196 (t13 och t18 ca 1:14500). Ålder ingen större faktor då jag är 32. Fick göra nipt direkt men är förkrossad och väntan är tärande, KS tar tydligen ca 10-14 dagar med provsvaren.

    Vet rent logiskt att sannolikheten fortfarande är rätt låg (jag menar, 0,5% ungefär - vad är det?) men oron äter upp mig. Kan inte tänka på annat och har ingen mer än maken att prata med då det ju inte är någon av mina vänner vet något ännu.

    Behöver lite pepp, stöd och solskenshistorier!
    Hur gick det för dig ts?

    Varit på kub idag och fick förhöjd risk på t21. 1/624, jag tycker egentligen inte att det är jättedåligt men tydligen ska man ha minst 1/1000. Så blev erbjuden nipt direkt. Allt annat såg fint ut och nackspalten var 1,8 mm. Borde vara blodprovet som drar ner resultatet. Jobbig väntan i 2-3 veckor nu...
  • Anonym4848
    EIJ90 skrev 2021-12-20 17:47:00 följande:

    Hur gick det för dig ts?

    Varit på kub idag och fick förhöjd risk på t21. 1/624, jag tycker egentligen inte att det är jättedåligt men tydligen ska man ha minst 1/1000. Så blev erbjuden nipt direkt. Allt annat såg fint ut och nackspalten var 1,8 mm. Borde vara blodprovet som drar ner resultatet. Jobbig väntan i 2-3 veckor nu...


    Vi fick också 1/600-nånting på T21 och det räknas som låg risk i min region men vi valde att bekosta NIPT själva ändå. På det fick vi bästa möjliga resultat!
  • heffe96

    Vi gjorde IVF och fick 1:4 på alla tre tristomier. Var förkrossad. Men gjorde sånt där modekaksprov och bebisen var frisk.

  • Anonym (4)

    Jag fick 1:69 på KUB men bebis var frisk. Nästa gång kommer jag göra NIPT direkt så man slipper den olidliga väntan på resultatet av NIPT efter KUB. För mig tog det 4 veckor att få svar eftersom det blev någon miss med första blodprovet så jag fick gå tillbaka och göra ett nytt. För mig var det blodprovet som drog ner resultatet på KUB.

  • Anonym (Z)

    Vill bara dela min upplevelse i fall någon ser tråden för råd - jag hade tvillinggraviditet som upptäcktes vid tidigt ultraljud i vecka 6. Men vid ultraljud i vecka 10 hade den ena tvillingen tyvärr dött. Av den anledningen kunde de inte använda blodprovet från KUB eftersom tvillingen fortfarande synades och därför kunde ställa till det - för det kunde ju vara den som hade haft kromosomfel. 


    jag fick 1:3700 på trisomi21 och mycket lägre risk på de andra baserat på ultraljudet, men testet är lite mindre tillförlitligt eftersom det inte baseras på blodprovet alls. 

    En del graviditeter är faktisk tvillinggraviditeter men det är vanligt den ena försvinner. Hade jag inte haft ett tidigt ultraljud hade man kanske aldrig vetat om det och då kunde jag ha fått ?falsk? hög risk på KUB. Sen finns det ju inga garantier för något men är iaf något som kan spela in på resultatet :)

  • Novabusen


    Fick samtal idag att dom bokat fosterdiagnostik i morgon för att det var hög risk för downs syndrom. Ultraljudet på KUB såg helt normalt ut, men inte blodprovet. Jag fattade inte alls det hon sa om värden och kurvor osv. Och jag fattar inget av provresultaten heller! Helt förkrossad 
  • Anonym4848
    Novabusen skrev 2022-06-13 12:40:04 följande:
    //

    Fick samtal idag att dom bokat fosterdiagnostik i morgon för att det var hög risk för downs syndrom. Ultraljudet på KUB såg helt normalt ut, men inte blodprovet. Jag fattade inte alls det hon sa om värden och kurvor osv. Och jag fattar inget av provresultaten heller! Helt förkrossad 
    Förstår att det känns jobbigt! Men det är ju bra att det kollas upp, så förhoppningsvis får du veta sen att allt ser bra ut! <3

    De värden du lagt upp har dock inte med KUB att göra. TSH har med sköldkörteln att göra och Ferritin är dina järndepåer. På KUB mäter man Beta-HCG och PAPP-A.
  • Soryu

    Det är ju ett utmärkt tillfälle att öva dig på att stå ut med oro, för även om du får ett helt normalt barn så kommer det finnas miljontals orosmoment längs vägen som förälder så det måste du lära dig att hantera.

  • Novabusen
    Anonym4848 skrev 2022-06-14 09:57:24 följande:
    Förstår att det känns jobbigt! Men det är ju bra att det kollas upp, så förhoppningsvis får du veta sen att allt ser bra ut! <3

    De värden du lagt upp har dock inte med KUB att göra. TSH har med sköldkörteln att göra och Ferritin är dina järndepåer. På KUB mäter man Beta-HCG och PAPP-A.
    Då var det inte konstigt att jag inte förstod! Men varför la dom bara upp de proverna då? Gjorde NIPT-test idag, fick göra moderkaksprov men tänker att om NIPT visar kromosomfel, då kan man göra invasivt test och sen ta bort det då för då lär det ju va 100% säkert om 3 olika tester visar samma.
     
    Ja givetvis kommer man va orolig genom livet för både det ena och tredje. Tack för pepp!
  • Anonym4848
    Soryu skrev 2022-06-14 10:11:04 följande:

    Det är ju ett utmärkt tillfälle att öva dig på att stå ut med oro, för även om du får ett helt normalt barn så kommer det finnas miljontals orosmoment längs vägen som förälder så det måste du lära dig att hantera.


    Fast det kan vara två helt olika saker. Så var det iaf för mig. Hade otroligt mycket oro under graviditeten som bara rann av mig när hon kom ut.
  • Anonym4848
    Novabusen skrev 2022-06-14 11:01:46 följande:
    Då var det inte konstigt att jag inte förstod! Men varför la dom bara upp de proverna då? Gjorde NIPT-test idag, fick göra moderkaksprov men tänker att om NIPT visar kromosomfel, då kan man göra invasivt test och sen ta bort det då för då lär det ju va 100% säkert om 3 olika tester visar samma.
     
    Ja givetvis kommer man va orolig genom livet för både det ena och tredje. Tack för pepp!
    Nä precis! På mitt kub la de inte heller upp resultaten, tänker att det är för att man själv inte ska börja analysera och oroa sig.

    Hoppas på fint resultat för er!
  • Novabusen

    Äntligen kom svaret på NIPT! Det visade normalt :)

    Vi gjorde IVF, jag blev överstimulerad, sen fick vi 1:10 på trisomi21. 13 och 18 sa de aldrig men det var låg risk. BM ville dock inte prata om vilket värde som var kasst. Fostret hade inga avvikelser. 


    Tog NIPT-test 14 juni och fick svar 21 juni. 

  • Anonym4848
    Novabusen skrev 2022-06-21 21:58:28 följande:

    Äntligen kom svaret på NIPT! Det visade normalt :)

    Vi gjorde IVF, jag blev överstimulerad, sen fick vi 1:10 på trisomi21. 13 och 18 sa de aldrig men det var låg risk. BM ville dock inte prata om vilket värde som var kasst. Fostret hade inga avvikelser. 


    Tog NIPT-test 14 juni och fick svar 21 juni. 


    Åh va skönt, grattis!
Svar på tråden Negativt KUB-resultat pga blodproverna - förkrossad och orolig