• Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 20:48
    16586 visningar
    72 svar
    72
    16586

    Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?

    Fast om du behövde/ville att andra skulle betala för kalaset tillsammans med dig borde du ju gjort det tydligt innan du ens bjöd någon. Då får du vara vuxen nog att gå till dessa personer och säga "vi borde göra en babyshower till X, skulle du vara villig att dela på kostnaden?". Inte bara planera festen, bjuda in folk och sedan säga diffust att man gärna får bidra om man kan. 

    Sedan var det fult att de bjöd in extra människor utan att prata med dig men även där: planerar och betalar du för en fest får du vara vuxen och säga ifrån ifall någon försöker bjuda in nya människor som inte får plats i budgeten.

  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 20:55
    #7
    +1
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 20:52:36 följande:

    För att förtydliga, jag utgick från att vi skulle dela på kostnaden, men jag är försiktig av mig så jag budgeterade för att kunna betala den själv om det krävdes. När andra sedan bjöd in fler så antog jag att man verkligen skulle hjälpas åt och då sa jag ju liksom inte nej. Jag skulle dock aldrig bjuda in folk utan att bidra med pengar! Det var införstått att det skulle planeras långt innan och det råkade bara vara jag som erbjöd mig att ha ?huvudansvaret? för jag hade mest tid att dedikera. Alla visste om det, ville fira henne osv.


    Fast det är inget du kan utgå ifrån, anta eller se som underförstått. Att alla visste om kalaset och ville fira henne betyder liksom inte att de gått med på att betala för det.
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:06
    #13
    -1
    Anonym (Icke) skrev 2021-11-23 20:55:54 följande:
    Jag vet inte hur din vänkrets fungerar när det gäller liknade event, men om jag blir bjuden av en gemensam kompis till exempelvis min nära vän, gällande möhippa eller babyshower, så antar jag från början att jag ska stå för en viss del då kanske en, två eller tre är med och styr även fast vi andra är inkluderade.

    Jag skulle aldrig gå utan att bidra, för mig är det pinsamt att inte göra det och känns personligen sniket och snålt att bara gå utan att chippa in

    Men det kanske fungerar olika för andra, vad vet jag. Men för mig är det en självklarhet att jag ska bidra
    Låter konstigt. Jobbig vänkrets där man aldrig kan gå på något man blir bjuden på utan att oroa sig för kostnaden. Här umgås vi för att vi gillar varandra, vi tar ingen inträdesavgift. Blir jag inbjuden till något utgår jag självklart från att jag är just det: bjuden gäst. Inte medhavd kassako. Vill någon anordna någon fest de inte har råd med skulle de 1. sannolikt inte ha festen från första början eller 2. prata med andra personer i förhand och fråga rakt ut om någon annan är villig att dela på kostnaden. 
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:10
    #15
    -1
    Anonym (Icke) skrev 2021-11-23 21:08:32 följande:
    Fast det handlar ju inte om att ha råd eller inte utan det handlar om vett och etikett
    Att ta betalt av sina gäster har ingenting med varken vett eller etikett att göra. Tvingar du svärmor att betala inträde när hon kommer på middag också?
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:15
    #16
    -1
    Anonym (Icke) skrev 2021-11-23 21:08:32 följande:
    Fast det handlar ju inte om att ha råd eller inte utan det handlar om vett och etikett
    Och om ni har råd, varför kräver ni att alla gäster betalar er? Bara för sakens skull? Måste bara någon sorts överklassgrej jag inte hört talas om.
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:20
    #18
    Anonym (Gränser) skrev 2021-11-23 21:16:54 följande:
    Jobbig vänkrets att "plötsligt" bli ansvarig för en stor babyshower, när andras tidigare varit något som ordnats tillsammans. Det är väl aldrig någonsin ok att bara bjuda in folk till en fest, där man inte är med och planerar och betalar.

    Kommer ju bli en sur kostnad för TS om hon faktiskt inte drar i nödbroms.

    En HELT annan sak när folk bjuder hem till sin egna bostad, eller själva är jubilaren. Men just möhippor och babyshower är fester/tillställningar som åtminstone några vänner brukar orda ihop. Att då bjuda in, utan att stå för kostnaden är att faktiskt vara en skitstövel.
    Ja det var fult gjort av vännerna att bjuda in extra människor utan att kolla med TS först. Vad det har att göra med inlägget du citerade vet jag dock inte. 

    Däremot var detta med att planera/ansvara för festen inte något som plötsligt bara drabbade TS. Hon valde själv att göra det.
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:25
    #21
    +1
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:00:05 följande:
    Om den tidigare kutymen är att alla bidrar till babyshowers så känns det ju snarare som de utnyttjar mig som inte är så konfronterade av mig. Det var aldrig uttalat tidigare, det var bara att man swishade en summa och såg till att mamman fick hamna i fokus en dag. Men vi har kanske bara olika syn på moralen/reglerna runt det
    Är du 100% säker på att de personer som tidigare planerat festerna inte frågat några andra direkt att bidra med pengar, varken före eller efter?

    Om det annars brukar gå till exakt som det gick för dig, och folk efter festen bara självmant alltid bidrar med pengar utan att bli tillfrågade, så ja då låter det som att de kanske utnyttjade dig. Svårt att säga. Är dina vänner den typen av människor som skulle göra något sådant? Är ni nära vänner, står du utanför på något sätt? Har du någon betydande större inkomst än övriga vänner?
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:29
    #23
    Anonym (Icke) skrev 2021-11-23 21:20:36 följande:
    För jag vill inte att någon annan ska behöva stå för en kostnad för mig och även behöva stå för min väns fest själv heller.

    Jag känner helt enkelt (och inte våra övriga vänner heller) inte för att två-tre stycken ska behöva lägga ut 3000-5000kr när vi kan betala 150kr-200kr per person (inklusive henne vi firar).

    Vill du få det till en överklass-sak så får ju det stå för dig, men för mig handlar det som sagt bara om vett och etikett och sunt förnuft.
    Bara överklassmänniskor får för sig att kräva betalt av GÄSTER bara för sakens skull. Är man inte rik ställer man inte till med fester man inte har råd med eller så går man in en grupp som bestämmer på förhand att bidra ekonomiskt tillsammans. Skulle en vän bjuda in mig till en fest och sedan ringa upp i efterhand eller fråga på festen efter pengar skulle det vara sista gången jag träffade människan. Extremt underligt och fult beteende.
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:49
    #28
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:33:44 följande:
    Jag förstår inte vad du menar alls? Spelar väl ingen roll om hur pengafrågan tagits upp, när jag nu tagit upp den men människor totalt ignorerar mig och inte bidrar fast jag bett om det? Antingen är det ett ärligt misstag och man säger att man trodde det var annorlunda arrangerat i år och jag kan tyvärr inte bidra till kostnaderna eller så bidrar man. Är det ett kommunikationsproblem så tar jag det och lär mig till framtiden och löser ekonomin. Min vän är ju faktiskt viktigast.

    Dom är nog utnyttjande när jag tänker tillbaka. Och alla har bättre ekonomi än mig. Det är ju inte 1000 kr jag har i åtanke, utan 200-300 kr per person till lokal, mat, dryck och allt.
    Fast det du har skrivit är att du sagt att du uppmuntrat till att bidra om man har möjlighet. Det är jättediffust och det spelar självklart roll hur pengafrågan tas upp. Om man frågar/ber om det rakt ut till personer eller bara säger diffust till en grupp "ge om ni vill".

    Ok. Är detta en vänskapsgrupp du är med i eller är det bara anhöriga till din vän? Känner dem varann bättre än de känner dig?

    Vill du skapa en fest där du behöver att andra bidrar är det bäst att tillfråga dessa innan planering och budget i framtiden. Så att alla vet vad kostnaden är och har gått med på det i förhand. Det blir enklare för dig och dem. 
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 21:59
    #32
    +1
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:41:48 följande:
    Känns ju snarare tvärtom, människor med mindre pengar gör mycket av lite, hjälps åt med det man har så man ändå kan ses och fira livshändelser. För oss med mindre bra ekonomi är 3000 på en gång mycket men 300 kan innebära möjlighet att umgås. Extremt bakåtvänt tänkande från dig
    Människor med mindre pengar har inte lyxen att bli inbjudna till en fest de varken planerat eller varit med och bestämt budgeten på och sedan få en nota efteråt. En gäst är just det: en gäst. Vill man ha betalt får man se till att fråga innan och se om personen är villig att betala. Det är helt okej om man vill ha knytkalas eller gå in på en betalning för något som grupp. Då gör man det i samförstånd tillsammans. Det är inte okej att bjuda gäster och sedan förvänta sig betalt. Det är fult beteende. Det är lite som när man vill köpa en present till barnens lärare. Det är helt okej att fråga andra föräldrar om de vill gå med på att betala för en present. Det är inte okej att köpa något på eget bevåg och sen skicka ett mail till resten av föräldrarna om att swisha X summa pengar. 
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 22:02
    #33
    +1
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 21:55:15 följande:
    Ja precis. Vi diskuterade inom gruppen tidigare hur vi skulle göra med blöjtårtan och de sa att de skulle swisha så jag erbjöd mig då att göra den. Det är också en del i det hela. Skit i festen då men betala för den sak som det var uttalat till 100% att alla skulle bidra till. Hade jag varit i blivande mammans situation så hade jag också tyckt det var olustigt, om detta av någon anledning skulle komma ut. Veta att de som var där ville dit för gratis mat och inte för att fira henne.
    Skicka ett sms till alla om vilken summa de är skyldiga dig för tårtan. Låter definitivt som att de utnyttjar dig. 
  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 22:16
    #37
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 22:09:31 följande:
    Jag får nog göra det. Men känns inte som det kommer spela någon roll nästan, varje person kan ju omöjligt ha glömt bort det så de måste ju vara medvetna men bara skita i det. Kan ju inte tvinga någon betala.
    Nej, alla lär inte ha glömt det. Många tänker nog bara att andra har betalat och att det inte kommer märkas att de ej har gjort det och hoppas bara att du ska glömma så det rinner ut ur sanden. Men genom ett så direkt meddelande där du påminner personerna har de noll ursäkter och du visar att du står på dig och inte accepterar deras beteende. Skulle vissa fortfarande inte betala så visst då finns det inte mycket att göra åt men jag tror ett meddelande vore bra även om det bara blir ett statement. Både för ditt självförtroende och för att ha det svart på vitt hur det ligger till med dessa människor. 
  • Anonym (diffu­st)
    Thu 25 Nov 2021 22:57
    #69
    Anonym (Libbsticka) skrev 2021-11-25 18:58:55 följande:
    Möhippor hålls normalt så att man delar på kostnaden några vänner och firar bruden.

    Babyshower har kommit att gå efter det mönstret också- man delar på kostnaden och firar mamman.

    Detta har alltså inget att göra med andra typer av fester, men du kanske är för gammal för att hänga med.
    Det finns inget normalt i att bjuda in gäster och sedan kräva avgifter från dem.
    Att prata ihop sig en grupp innan och bestämma sig för att gå in på en kostnad för en fest är något helt annat. Ni verkar inte förstå skillnaden. 
Svar på tråden Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?