• Wed 24 Nov 2021 15:10
    5198 visningar
    2 svar
    2
    5198

    Letar alla signaler…

    Hej!

    Är Gravid i vecka 40 (39+0) och undrar om mitt öppningsskede kan vara på gång? Man letar ju efter minsta signal nu såhär på slutet, dels för att man är så förväntansfull och dels för man är så trött på denhär gigantiska magen, haha.

    Många skriver att dom fått mensvärkliknande smärtor innan förlossningen drog igång, det har jag haft igår och idag men smärtan sitter lååångt ner??

    Var det så för er, eller satt den smärtan mer som vid mensvärk: högre upp/stråla ut mot ryggen?

  • Svar på tråden Letar alla signaler…
  • Wed 24 Nov 2021 15:17
    #1

    Jag födde min första 18 september i år, du låter lite som mig för bara lite över två månader sedan :D

    Jag hade liknande symtom som du samt sammandragningar/värkar som gjorde ont till och från speciellt på kvällarna/nätterna. Var heeelt säker på att det var på G, efter man läst att andra haft liknande.

    Men nej, jag blev igångsatt i vecka 40+0, var inte öppen och livmodertappen var bara "halv mjuk" och 1,5 cm lång. Var inlagt 3 dagar innan förlossningen kom igång dvs vecka 40+3.

    Men som sagt, det är olika för alla! Spännande tider eller hur! Stort lycka till, håller tummarna för dig!! :)

  • Wed 24 Nov 2021 16:01
    #2

    För mig var skillnaden mellan förvärkar och öppningsvärkar att öppningsvärkarna känns på baksidan också, i ryggen. Som ett band av smärta/spänning runt höfterna, ländryggen och magen. Och att det var tydligt att de återkom gång på gång. Även, bra grej att veta om man inte redan vet: fostervatten luktar väldigt likt sperma (inte "som havsvatten" eller vad det nu står på 1177). Kan göra det lättare att veta om man har börjat läcka.

Svar på tråden Letar alla signaler…