• Wed 24 Nov 2021 22:22
    6562 visningar
    15 svar
    15
    6562

    Svårt med talet

    Hej, jag har en son på 4 år o 8 mån som inte har fått igång sitt tal än. På dagis gnäller dom på oss föräldrar och ifrågasätter hur det ska bli när han börjar 5års verksamheten o så.

    Jag känner mig så värdelös som förälder!!

    Vi föräldrar förstår honom. Känner att folk runt omkring kollar väldigt på honom/oss och man får försvara han för att han inte kan prata.

    Är det nån här som kan dela med sig om sin berättelse som har samma problem? Hur länge klarar man sig på att inte kunna prata? Kommer det komma till skolåldern lr hur ska han klara den? ???? Går hos logoped men inte så mkt stöd där som man vill ha.

    Känner mig desperat och så maktlös!

  • Svar på tråden Svårt med talet
  • Thu 25 Nov 2021 12:57
    #4
    Hyllemor skrev 2021-11-25 00:15:56 följande:

    Kommunikation handlar inte om talat språk utan att man ska kunna göra sig förstådd och kring det finns det massor med olika sorters kommunikation: takk, teckenspråk, dövblindtecken, punktskrift, bildstöd, skriftligt språk och mycket mer än så. Det är svårt att svara på din fråga, om du inte säger vad som brister i kommunikationen mellan ert barn och övriga omvärlden. Om du vill berätta det, eller skicka ett privat meddelande till dig, så skulle jag kunna ge dig tips och råd.

    Det är sorgligt att logopeden inte är tillräckligt bra för att nå fram till er och till förskolans personal så att ni kan lära er att kommunicera med ert barn. Ni borde anmäla logopeden om det nu är så att den personen inte stöttar er tillräckligt. Förskolan har ju i alla fall hjälp av specialpedagogen och i vissa kommuner även andra instanser, så att de klagar, är ju också problematiskt. Kan ni göra en gemensam anmälan - ni föräldrar och förskolan - kring det bristande stödet från logopeden?


    Jaa vars ska man börja.. Skolan säger att dom inte har någon pedagog som kan hjälpa oss. Dom använder lite tecken som stöd. Men sen hittar vår son på egna tecken. Har inte fått lära oss lr ta del av material från dagis om hur man gör tecknen.

    Upplever nästan mer som att det är dagis som inte vill hjälpa oss. Det är min man som varit med till pedagogen. Vi har fått nåt papper på ett såkallat spel som man använder en tärning till. Men det var inget som passade.
  • Mon 29 Nov 2021 14:04
    #10

    [quote=81508788][quote-nick]Jemp skrev 2021-11-25 13:59:28 följande:[/quote-nick][/quote]

    Konstigt att vi inte fått information kring takk från logopeden tycker jag. ???? Ska be om det nästa gång

  • Mon 29 Nov 2021 14:08
    #11

    [quote=81509887][quote-nick]Hyllemor skrev 2021-11-25 22:49:20 följande:[/quote-nick][/quote]

    Det konstiga är att rektorn var med på mötet o stämde in när "fröken" gnällde ???? det är en skit kommun vi bor i tyvärr. Ska kolla upp det med takk med logopeden nästa gång.

    Det andra konstiga är att dom påstår sig ju inte ha någon specialpedagog!? Jag vet att det finns en för förskoleklassen iaf o när jag påpekade detta så fick jag inget gehör.

  • Mon 29 Nov 2021 14:11
    #12

    [quote=81509904][quote-nick]Fotella skrev 2021-11-25 22:59:16 följande:[/quote-nick][/quote]

    Nä inget sånt. Jag misstänker ju adhd men fick till svar när jag råkade säga detta på dagis att pojken minsann inte hade någon diagnos?! Ändå är han så speedad så en annan fröken varit på väg att ringa oss föräldrar till o hämta.

  • Thu 27 Jan 2022 22:15
    #13

    Jag vill kunna svara er en och en personligen för att ge rätt svar. Men jag kan inte ????

  • Thu 27 Jan 2022 22:21
    #14

    Fiiaaa tack! Nej jag tycker inte att det var professionellt gjort av dom att gnälla på oss. Vet inte vad dom gör för att hjälpa.
    Konstiga är att nu under julen så har vi varit hemma mkt då det varit ledigt sjukdomar, så talet har kommit igång lite mer o det är superkul! Tränar dom inget alls då kan man ju fundera på.
    Konstigt av er förskola att dom inte lär sig barnets språk?! Dom verkar ju heller inte så professionella? 

Svar på tråden Svårt med talet