Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Eget företag skatt hjälp!!

Du kommer inte tjäna 70 000 om du har 100 kunder som betalar 700 kronor per person. Du har omkostnader som produkter, eventuell hyra, el mm Skatt betalar du först på din lön eller vinst från aktiebolag. Skatten på lön är ca 25% moms och ca 30% arbetsgivaravgift sen din personliga skatt på det. Jag vet inte hur reglerna ser ut för aktiebolag. Du måste ha någon form av pengar i företaget hela tiden för att täcka upp om du skulle bli sjuk för att betala fakturor mm

• Glinda från Oz
    Jjkk skrev 2021-11-25 17:20:49 följande:

Vettig lön betyder 25.000 efter skatt till mig :)

Vad betyder det till dig?

När jag drev ett företag var jag tvungen att ha en vinst på 85 000 per månad för att få ut 25 000.

Observera 85 000 i VINST, alltså efter utgifter är betalda.
  • Glinda från Oz
    Daisy28 skrev 2021-11-26 14:25:19 följande:

För att betala ut en bruttolön på 25 000 kr/mån får företaget en kostnad om ca 36 000 kr, löneutbetalningen plus arbetsgivarvgiften.

Utifrån det kan du baserat på fasta och rörliga kostnader räkna fram hur mycket du behöver fakturera ex moms för att det ska gå runt.

Lägg sen på momsen för att se vad du får för pris mot privatpersoner på dina tjänster.

I verkligheten är det mer, det är semesterersättning och sparande till eventuell sjuklön också.
Svar på tråden Eget företag skatt hjälp!!