• valentin85

    6 månader sedan bukplastik, svullen

    Hej!

    Jag är en 36årig man som gjorde en stor bukplastik i maj 2021 - för ett halvår sedan alltså. Jag var väldigt överviktig som tonåring sen gick jag ner i vikt för ca 15 år sedan men hudöverskottet togs bort först i år.
    Mitt problem är att magen mellan snittet och naveln fortfarande är ungefär lika svullen som direkt efter operationen. Jag använde gördel och tog det mycket lugnt de första två månaderna sen började jag gradvis träna och äter nyttigt. Jag kan inte ha gått upp i vikt alltså.

    Jag var hos min kirurg idag som sa att det kan finnas 3 förklaringar:

    1. Lymfkörtlarna behöver mer tid för att jämnas ut - eftersom snittet är i vägen för dem;
    2. Jag har fett i mitten på magen vilket är ytterst vanligt och naturligt - det här tvivlar jag på dock;
    3. Huden har inte kunnat sätta sig komplett fast på magmusklerna efter operationen och det finns en håla i magen / jag är typ urholkad. Det här kan korrigeras med en ny operation.

    Han föreslog att vi skulle träffas igen om ett halvår (maj 2022) och hoppas på att kroppen bara behöver mer tid för att återhämta sig helt. Han vill inte skära upp mig i onödan.
    Vad har ni för erfarenheter? Jag är tålmodig men samtidigt ändå lite orolig... Jag betalade mycket pengar för en snygg kropp och vill inte ha en onaturlig utbuktning.
    Jag är medveten om att jag aldrig kommer att se ut som den perfekta mannen med magrutor men den här svullnaden borde gå ner på nåt sätt.

    Tacksam för svar / tips.
    Mvh,

    Valentin

Svar på tråden 6 månader sedan bukplastik, svullen