• JWB88

    Ruvare November/December 2021

    Fler än jag som ruvar?

    Jag är på ruvardag 3 efter en FET, en 5 dagars blastocyst i måndags 22/11.

    Vad har ni för testdag?

    Min testdag är 10/12, känns så galet långt bort.

    Kan man testa tidigare?

  • Svar på tråden Ruvare November/December 2021
  • Kronärtskocka
    Kallamakka skrev 2021-12-03 19:20:51 följande:

    Det var synd. Hoppas nu att du kan pausa lite och bara vara, njuta av något du tycker om och samla kraft till det som väntar härnäst.


    Tack. Ska försöka göra det. Är ganska bra på att göra sådant jag mår bra av så det blir fokus nu.

    Beklagar att din mens verkar vara på g. Hoppas du snart får besked om det är mens eller ej. Skrattade igenkännande åt att du redan är inne i nästa försök. Jag försöker påminna mig om att ge mig utrymme för att vara ledsen emellanåt i processen, men även att vara hoppfull, det senare tycker jag är svårare. Men är som du många gånger ständigt i nästa steg. Det ger liksom lite trygghet att ha plan b osv.
  • Kronärtskocka
    Frida123123 skrev 2021-12-03 22:11:01 följande:

    Åh du, så hårt att höra att det var negativt! Tufft. Är det helt säkert att det var sista ivf:et med egna ägg? Jag känner med dig, det är kämpigt. Jag ruvar just nu men det kan säkert bli så att det blir donation för mig med. Det är en tanke som man behöver vänja sig vid för att det är ju en omställning. Ska ni göra det i Sverige då? Kramar!


    Tack. Ja, tyvärr var det sista chansen för mina egna ägg. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag kunnat göra fler försök, men det har jag inte. Gör försöken på egen hand. Varje IVF har bara gett ett till ET och inget till frysen så det bli väldigt dyra och tuffa behandlingar som utifrån utifrån min ålder har ganska låg statistisk chans till graviditet. Min budget räcker till två IVF med egna ägg eller ett 3-pack med donerade. Då innebär det andra alternativet dubbelt så stor chans till graviditet per försök. Därav beslutet att gå över till att använda donerade ägg.

    Sedan påverkar energin och orken också. Att försöka är krävande och jag vill inte leva i denna ovisshet allt för länge. Snart hållit på i två år och det sliter. Så någonstans måste det ta slut. Får se om det blir med ett till barn eller med vetskapen om att jag gjort vad jag orkade och kunde utifrån mina förutsättningar.

    Köar i både Sverige och Danmark. Men det kommer bli Danmark. Där får jag tre försök för samma kostnad som 1 ev två försök (om jag har tur och donatorn får något till frysen). Ser att jag låter väldigt ekonomiskt krass, men det har tyvärr en stor del av allt.

    Hoppad du får må bra under ruvandet!
  • Frida123123
    Kronärtskocka skrev 2021-12-04 08:40:47 följande:

    Tack. Ja, tyvärr var det sista chansen för mina egna ägg. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag kunnat göra fler försök, men det har jag inte. Gör försöken på egen hand. Varje IVF har bara gett ett till ET och inget till frysen så det bli väldigt dyra och tuffa behandlingar som utifrån utifrån min ålder har ganska låg statistisk chans till graviditet. Min budget räcker till två IVF med egna ägg eller ett 3-pack med donerade. Då innebär det andra alternativet dubbelt så stor chans till graviditet per försök. Därav beslutet att gå över till att använda donerade ägg.

    Sedan påverkar energin och orken också. Att försöka är krävande och jag vill inte leva i denna ovisshet allt för länge. Snart hållit på i två år och det sliter. Så någonstans måste det ta slut. Får se om det blir med ett till barn eller med vetskapen om att jag gjort vad jag orkade och kunde utifrån mina förutsättningar.

    Köar i både Sverige och Danmark. Men det kommer bli Danmark. Där får jag tre försök för samma kostnad som 1 ev två försök (om jag har tur och donatorn får något till frysen). Ser att jag låter väldigt ekonomiskt krass, men det har tyvärr en stor del av allt.

    Hoppad du får må bra under ruvandet!


    Ja, är man själv i det här så förstår jag, det är inte billigt. Inte ens om man är två. Som du skriver att även om det kan vara de ekonomiska förutsättningarna som sätter stopp så tar det mycket på energin och på psyket. Vi började med ivf under 2020, köpte ett 3-pack. Låter konstigt när jag skriver det så men du förstår. Förutom processen i sig så tar det mycket runtomkring. Vi har testat akupunktur, hälsokost, koständring etc. Det äter upp en. Slukar en helt. Anledningen för oss är endometrios men även åldern. Vi får inte ställa oss i kö ännu för donation när vi fortfarande håller på med egna ägg men vi har tagit kontakter i Danmark och i Ryssland. Själv vill jag helst hålla mig till Norden men det har med att jag vill ha en öppen donator. Många andra länder har ju inte det. Får man fråga vilken klinik ni tänker på i Danmark? Vi kontaktade en som nekade oss just nu pga få donatorer. Har du tidigare fått uppgifter på hur lång processen tar? Kram
  • Frida123123

    Jaha, fått mensvärk, ingen blödning men alla mens symptom :(. Jag vet att så länge man inte blöder så betyder det ju ingenting. Det är så påfrestande bara. Min mens är lite rubbad efter Cytotec behandlingen, så om jag ser till hur det var förra gången så ska mensen komma i helgen, men om man ser till min vanliga cykel, först nästa helg. Ahh vad jag hatar det här

  • Frida123123
    Frida123123 skrev 2021-12-04 10:39:50 följande:

    Jaha, fått mensvärk, ingen blödning men alla mens symptom :(. Jag vet att så länge man inte blöder så betyder det ju ingenting. Det är så påfrestande bara. Min mens är lite rubbad efter Cytotec behandlingen, så om jag ser till hur det var förra gången så ska mensen komma i helgen, men om man ser till min vanliga cykel, först nästa helg. Ahh vad jag hatar det här. Hur mår ni andra som ruvar? Idag ruvardag 6.


  • Dibella
    Kronärtskocka skrev 2021-12-03 18:24:02 följande:

    Här kom så den officiella testdagen. Med ett tydligt negativt besked och mens. Skönt att slippa vänta i ovisshet längre även om det är tungt att det var mitt sista IVF försök. Nu blir det väntan på att kliniken ska hitta en passande äggdonator, oklart hur lång tid det tar.

    Håller tummarna för er andra!


    Låter riktigt tungt, man hoppas ju alltid in i det sista. Hoppas att det inte kommer bli för lång väntan med donatorn, galet att ofrivilligbarnlöshet ska kosta så mycket pengar. Massa kramar Hjärta
    Kallamakka skrev 2021-12-03 19:30:24 följande:

    Idag är det ruvardag 8 för mig. Testen är negativa och mensvärken tilltog en stund idag, så nu efter några timmar kommer lite rosa på pappret. Det blev nog inget denna gång. Min mens väntar annars komma på söndag, det drar nog igång snart tänker jag.

    Jag har erfarenhet av båda delarna dock: ingen mens har betytt gravid. Och mens med dunder och brak på mensdagen har också betytt gravid. Så jag måste ju tyvärr låta hoppet leva några dagar till haha. Sjukt ändå hur man kan ställa om sig, kollade direkt hur nästa cykel skulle se ut och om jag kanske, kanske skulle hinna med En insättning till innan jul. Så knäpp man är.


    Som du säger så har du varit med om båda innan, men det är klart att man gärna vill förbereda sorgen på ett sätt. Hoppas på att det slår om i sista stund för dig! Hjärta


     


    Frida123123 skrev 2021-12-04 10:39:50 följande:

    Jaha, fått mensvärk, ingen blödning men alla mens symptom :(. Jag vet att så länge man inte blöder så betyder det ju ingenting. Det är så påfrestande bara. Min mens är lite rubbad efter Cytotec behandlingen, så om jag ser till hur det var förra gången så ska mensen komma i helgen, men om man ser till min vanliga cykel, först nästa helg. Ahh vad jag hatar det här


    Tycker det kan låta som ett gott tecken ju! Hoppas verkligen på det, vilken RD är du på? Det bör ju vara lite för tidigt för mensvärk än? Men klart svårt om cykeln är lite knasig efter behandlingen. Håller tummarna Hjärta


  • Dibella

    RD 2 med blasto, så tekniskt sätt så bör den ha börjat boa in sig om den fortfarande lever och gör det den ska. Känner såklart inget. Eftersom jag blivit förkyld så känner jag mig mest miserabel Drömmer


    Känner mig ovanligt lugn denna gången med ruvningen, nästan apatisk, brukar vara väldigt ångestfylld annars, varje gång. Men kroppen orkar nog inte längre, man bara mekaniskt kör på och skulle det råka bli något är det en bonus. Knäppt att man ska behöva känna så inför något så stort och omfattande.

  • Kronärtskocka
    Frida123123 skrev 2021-12-04 10:31:36 följande:

    Ja, är man själv i det här så förstår jag, det är inte billigt. Inte ens om man är två. Som du skriver att även om det kan vara de ekonomiska förutsättningarna som sätter stopp så tar det mycket på energin och på psyket. Vi började med ivf under 2020, köpte ett 3-pack. Låter konstigt när jag skriver det så men du förstår. Förutom processen i sig så tar det mycket runtomkring. Vi har testat akupunktur, hälsokost, koständring etc. Det äter upp en. Slukar en helt. Anledningen för oss är endometrios men även åldern. Vi får inte ställa oss i kö ännu för donation när vi fortfarande håller på med egna ägg men vi har tagit kontakter i Danmark och i Ryssland. Själv vill jag helst hålla mig till Norden men det har med att jag vill ha en öppen donator. Många andra länder har ju inte det. Får man fråga vilken klinik ni tänker på i Danmark? Vi kontaktade en som nekade oss just nu pga få donatorer. Har du tidigare fått uppgifter på hur lång processen tar? Kram


    Det är bra att det finns 3-pack för de som blir godkänd för det. Med mitt låga AMH har jag fått betala fullt pris för varje försök tyvärr. Hoppas dina symptom beror på graviditet och inte mens. Känslan är ju väldigt likt tidigt. Har fått uppgifter om 3-6 månader men kunder nu har fått 4-9 månaders väntetid. Så ska man ju matchas så det är svårt att veta?. Skickar info om klinik i PM.

    Dibella: Håller tummarna!
  • Kallamakka
    Dibella skrev 2021-12-04 11:49:42 följande:

    RD 2 med blasto, så tekniskt sätt så bör den ha börjat boa in sig om den fortfarande lever och gör det den ska. Känner såklart inget. Eftersom jag blivit förkyld så känner jag mig mest miserabel 

    Känner mig ovanligt lugn denna gången med ruvningen, nästan apatisk, brukar vara väldigt ångestfylld annars, varje gång. Men kroppen orkar nog inte längre, man bara mekaniskt kör på och skulle det råka bli något är det en bonus. Knäppt att man ska behöva känna så inför något så stort och omfattande.


    Den har nog boat in sig rätt bra redan. Hoppas! Har själv plussat under två ruvningar, med rejäla förkylningar i början. Tror det är bra! varför vet jag inte dock.. angående mekanisk eller ej, vet inte riktigt varför det blir sådär ibland. För mig blir det också sådär ibland. Och andra ruvningar känns det som om det är det viktigaste försöket i världen.
  • Dibella
    Kallamakka skrev 2021-12-04 20:58:13 följande:
    Den har nog boat in sig rätt bra redan. Hoppas! Har själv plussat under två ruvningar, med rejäla förkylningar i början. Tror det är bra! varför vet jag inte dock.. angående mekanisk eller ej, vet inte riktigt varför det blir sådär ibland. För mig blir det också sådär ibland. Och andra ruvningar känns det som om det är det viktigaste försöket i världen.

    Tänker att ibland orkar man med att hoppas, ibland inte. Det har varit upp och ner för mig med, men ju längre in man kommer i det ju mer börjar det släppa. Ett tag var måendet så dåligt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, nu börjar det vända konstigt nog. Men det går ju inte att traska neråt i mörkret i all evighet som tur är. 
    Man är bra på att skydda sig själv trots allt. Minus efter minus Hjärta

Svar på tråden Ruvare November/December 2021