• Noslrac

    Gravid på första försöket?

    Hej. Jag och min partner har precis gjort vårt första försök för att få ett barn. Jag trodde jag skulle vara så lycklig och det är jag också, men samtidigt väldigt vemodig. Har inget tålamod och vill bara att det ska hända nu, vi har väntat flera år på det här och då vill man såklart inte vänta.

    Vi hade sex alla dagar runt ägglossning, både tre dagar innan, på dagen då jag tror mig ha haft ägglossning (pga sekret osv) och 3 dagar efter positivt ägglossningstest.

    Jag vet såklart att jag KAN bli gravid, men chansen känns så himla liten när man läser om det. Så vill känna lite hopp! Kan inte ni som blivit gravida på första försöket dela med er? Man får gärna skriva vilka tidiga symtom man hade också, innan BIM.

  • Svar på tråden Gravid på första försöket?
  • Anonym (Elin79)

    Jag förstår att du vill att det ska hända direkt, det är inte konstigt om man väntat och planerat. Samtidigt är det inte onormalt att det kan ta upp till ett år. Det är inom normalvariationen kan man säga. På samma vis som det är lika normalt att vara 160 som att vara 180 cm lång. Även om det är stor skillnad i längd så är det inget onormalt.

    Med det sagt så har jag två barn och båda har blivit till på första aktiva försöket. Första gången jobbade inte maken på vår hemort utan kom hem ett par kvällar per vecka, sen åkte han igen. Vi hade bestämt oss för att skippa preventivmedel och köra första riktiga försöket och jag tror att vi fick till det ungefär som ni den veckan. Någon dag innan äl, precis på äl-dagen (utifrån min beräkning) och sen ett par dagar senare. Men det räckte. Kände inget på förhand men någon vecka efter att jag tagit ett positivt test så började brösten ömma. Det var det första tecknet.
    Andra gången var några år senare. Då hade vi funderat på syskon länge och så bestämde vi oss. Det var ungefär samma där, fast möjligen lite mer frekvent före äl. Eftersom vi redan hade ett barn så var det inte lika lätt att "få till det". Så jag vet att sista gången den perioden blev en morgon och senare samma eftermiddag fick jag väldigt starkt utslag på äl-testet. Sen hade vi inte sex fler gånger inom vad jag bedömer som fertil period. Så det är möjligt att det var den morgonen som det blev... Den gången kände jag av graviditeten tidigare, efter en vecka ungefär. Vilket var kanske 3-4 dagar före det att mensen skulle komma. Metallisk smak i munnen minns jag plus ömma bröst.

  • Anonym (Tomte)

    Jag blev, vid 34 år. Tyvärr blev det missfall. Blev gravid igen sen på andra försöket, missfall igen. :p Nästa blev försök 4, är nu i vecka 40. :)

    Inte så peppande kanske. Men missfallen hade förstås inte med att det gick snabbt att göra, vi hade otur bara.

    Kände ganska tydligt att det tagit sig, varje gång, men starkast första gången och svagast nu senaste. Första tecknen var att jag blev så otroligt varm, runt äl + 9/10. Hade molvärk och sånt också men det kan man ju ha ibland. Fick också väldigt tidigt svårt att sova.

  • Anonym (Etta)

    Jag blev gravid på första försöket. Eller det var väl egentligen inget försök så utan vi slutade med kondom för att vi kunde tänka oss på gravida. Jag hade oregelbunden mens så visste inte heller när jag hade ägglossning så det var verkligen bara ren tur. Eftersom jag inte hade mens som vanligt så märkte jag inte att jag blev gravid förrän i vecka sju. Då hade mina bröst blivit stenhårda och onda. Mådde aldrig illa under hela graviditeten.

  • Anonym (Umetjej)

    Jag hade då ingen aning att det kunde ta så lång tid att bli gravid förut när jag var yngre, men det visade sig ta en jäkla tid, 1 år med första barnet. Och nu vet man ju hur normalt och vanligt det är att det tar tid men det gör en ju inte direkt glad och tålmodig.

    Jag kan i alla fall berätta att första barnet tog tid som sagt och då körde vi ägglossningstest och jag hade koll på kroppens signaler, hann göra en gynkoll osv. Inga fel.

    Andra barnet blev till direkt, hann knappt ens försöka och hann inte börja med ägglossningstest eller nåt.

    Så jag tror ju mycket på slumpen och att allt bara ska klaffa. Vad säger dom, cirka 20 % chans att lyckas OM man prickar ägglossning och båda är fertila.

    Symtom hade jag inga för BIM och fick först runt v 6, ömma bröst, trötthet, deppig och allmänt hormonell. Aldrig mått illa.

    Lycka till, hoppas det sker snarast :) Se till att ligga kring ägglossning ;)

  • Anonym (Olika)

    Jag skiljer mig från min umgängeskrets.

    Jag är gravid nu och har vart det 4 ggr tidigare.

    2 graviditeter var oplanerade men välkomna.

    3 graviditeter var planerade och tog sig på 1a försöket

    1a var oplanerad och jag var 27år gammal. Senaste nu, så var jag 33år.

    Men alla som jag känner/umgås med har det tagit mellan 3-12 månader för att bli gravida.

    Och egentligen så är ju inte det lång tid, men längtar man efter någon så starkt så är ju det en evighet sedan och tillräckligt långt från

  • Anonym (Em)

    Med första barnet blev jag gravid direkt när jag slutade med p-piller. Hade räknat med att det skulle ta några månader så blev lite chockad.

    Andra barnet blev till på första försöket.

    Sen har jag två oplanerade när jag glömt nåt p-piller och blivit gravid så man kan väl säga att jag blivit gravid fyra gånger på första försöket :)

    Hoppas det går bra för er :)

  • Anonym (Helene)

    Jag blev gravid på första försöket med båda våra barn. Fick symtom någon vecka innan beräknad mens. Ömma bröst, trötthet och förändrat luktsinne kom nog först. Jag har båda gångerna fått så tydliga symtom innan beräknad mens att graviditetstest egentligen inte har behövts.

    Jag känner ett par till som haft samma tur med att bli med barn så lätt, men tror att det är ganska ovanligt.

  • Blomma5

    Jag blev gravid på första försöket! Fyller snart 30 så åkte på en släng av stress då jag vill ha flera barn och min sambo jobbar borta så vi träffas bara på helgerna (lördag, halva söndagen) så tänkte att dethär kommer ta tid.

    Sa till honom på söndagen innan han skulle åka tillbaka på jobb att nu ville jag ha en bebis. ?Då ordnar vi det? sa han bara. Två veckor senare kissade jag ett tidigt positivt test! Blev otroligt glad men stressad eftersom det vart så ogenomtänkt. Nu är jag snart i vecka 16, ser otroligt mycket fram emot det första ultraljudet och min sambo ska börja jobba närmre hemmet! :D

  • Anonym (Frida)

    Vad roligt att ni börjat försöka, barn är det absolut finaste som finns!

    Jag har blivit gravid på första försöken. Första gången var jag 30 år.

    Måste tyvärr göra dig besviken ang symptom, tror det skiljer mycket. Jag har inte haft några särskilda symptom alls... Känts som att mensen varit påväg som vanligt.

    Första gången förstod jag inte att jag var gravid förrän 2 veckor efter bim då jag tog gravtest när mensen aldrig kom. Var lite oplanerad graviditet och levde inte särskilt sunt innan jag visste jag var gravid. Är dock vältränad och levt relativt hälsosamt, forrsatt träna under graviditet.

    Så mitt tips är att lev som vanligt :) Det med symptom är väldigt olika. Jag har knappt märkt något, magen började äntligen komma v20. Inget illamående, trötthet, halsbränna eller något. Lite buffar i magen som kom senare. Mått bättre än vanligt kanske som gravid och känner mig lycklig varje dag som gravid.

    Haft otroligt lättsamma graviditeter och förlossningar. 3e väntar jag nu, är i v21 :D

    Stort lycka till!

  • LLtekniker

    Skulle säga stressa inte, och planera inte så förbannat, då spänner du dig både i kropp och sinne, våra vänner som just gjort det,,dvs stressat och planerat för nu jäklar ska vi ha en unge också har tyvärr resulterat i fler missfall än dom vänner och även vi som bara skippat ?motmedel? och bara lunkat på så att säga, har absolut inget medicinskt belägg för det, men på upplevelser och händelser i verkligheten tycker jag sett det blir mer problem om man ska minutiöst planera att bli med barn,

    En kompis var så bestämd att nu jäklar skulle dom ha barn, helst igår, dom fick gå igenom 2 missfall innan det 3e satte sig så att säga.

    Lycka till iaf ????

  • Noslrac

    Vill bara säga att jag idag plussade, alltså blev gravid på första försöket!!! Nu är jag bara livrädd för att det ska få stanna kvar när man haft sådan otrolig tur. Men vi är SÅ lyckliga!!

  • Anonym (G.)

    Grattis till graviditeten! Kul att det tog sig på första försöket. Oron kommer aldrig försvinna, den får man lära sig att leva med.

    Vi har blivit gravida ganska lätt.

    Första var oplanerat slutade i ma i v 13. (24 år.)

    Andra blev till på andra försöket, blev en flicka. (24,5 år.)

    Tredje blev till på första försöket. Blev en pojke (27 år.)

    Fjärde blev till på fjärde försöket. Blev en pojke. (31,5 år)

    Femte var en hoppsan, (33,5 år) bakas just nu i v 29.

  • nomina

    Stort grattis!!

    Jag har varit gravid tre gånger, första gången efter en helg med min dåvarande pojkvän, första gången vi hade sex. Då 28 år, slutade tyvärr i mf runt v 12. Senare gravid efter en natt med en, blev tyvärr tvungen att göra abort :( då 33 år. Och nu 38 år, tog det sig på första försöket också. Hoppas innerligt att vårt barn får stanna kvar. Tror inte oron släpper, inte ens när barnet är fött, utan snarare byts ut till en annan oro :/ :)

Svar på tråden Gravid på första försöket?