Tidigt på morgonen, eller på kvällen före om vi är trötta, så sätter vi upp gradinerna, ljusstakarna och stjärnorna innan barnen vaknar. Mina föräldrar gjorde detsamma för mig och min sambo har gjort det för mig också några gånger, det är underligt magiskt. Resten av julpyntet får dock vänta.
I min familj på min fars sida har vi också en tradition som jag aldrig hört någon annan ha, men den är gammal, minst från min farmors farfars mor. Vi stöper ett vakt/ledljus. Det vi gör, varje år, är att spara adventsljusen. De brinner bara 1-2 timmar, under frukost och middag, varje söndag och på julafton byts de ut till nya ljus. Stumparna från advent och julafton läggs undan till nästa advent, när de smälts ner och stöps till ett nytt ljus, som tänds en stund varje kväll i december. Enligt min farmor gör de så för att vandrare/vägfarare inte skulle bli helt vilse i skogarna mitt i smällkalla vintern utan kunna hitta mellan gårdarna och söka skydd i lador och stall. Idag är det så klart bara ett mysigt litet pyssel.