Trevligt att läsa va ni andra gör på första advent, era olika pyssel och traditioner. Önskar er alla en trevlig första advent!
Själv har jag pyntat med adventsstjärnor i fönstren, en adventsljusstake och lite annat advent-ish. Imorgon förmiddag blir det gudstjänst tillsammans med föräldrarna och syskon. Kyrkan ligger i city (Sthlm) så efter kyrkkaffet går vi ut på stan och kollar julskyltningen och då särskilt NK:s som brukar va väldigt fin.
Sen ut till sweet home (typ) Norra Botkyrka igen och så blir det några lussekatter, pepparkakor och glögg hos föräldrarna och lite senare gemensam middag innan det är dags skiljas åt igen. Hem till min egen livs levande lussekatt som inte ska käkas upp utan gosas med. 
Anonym (två traditioner) skrev 2021-11-26 17:14:16 följande:
Tidigt på morgonen, eller på kvällen före om vi är trötta, så sätter vi upp gradinerna, ljusstakarna och stjärnorna innan barnen vaknar. Mina föräldrar gjorde detsamma för mig och min sambo har gjort det för mig också några gånger, det är underligt magiskt. Resten av julpyntet får dock vänta.
I min familj på min fars sida har vi också en tradition som jag aldrig hört någon annan ha, men den är gammal, minst från min farmors farfars mor. Vi stöper ett vakt/ledljus. Det vi gör, varje år, är att spara adventsljusen. De brinner bara 1-2 timmar, under frukost och middag, varje söndag och på julafton byts de ut till nya ljus. Stumparna från advent och julafton läggs undan till nästa advent, när de smälts ner och stöps till ett nytt ljus, som tänds en stund varje kväll i december. Enligt min farmor gör de så för att vandrare/vägfarare inte skulle bli helt vilse i skogarna mitt i smällkalla vintern utan kunna hitta mellan gårdarna och söka skydd i lador och stall. Idag är det så klart bara ett mysigt litet pyssel.
Härliga traditioner ni har. Så fint att hålla liv i över generationerna, nåt ni fått i arv från tidigare generationer som ni nu ger vidare till kommande generationer. Fint också att berätta vidare varför ni gör så med adventsljusen. Det ger extra mening åt traditionen.

Anonym (Krasslig) skrev 2021-11-26 19:20:10 följande:
Ligger hemma med influensa, tydligen. Men lite glögg ska jag nog slurpa i mig.
Trist men krya på dig! Och skål då!

Anonym (G) skrev 2021-11-27 19:01:56 följande:
brukar ligga i fosterställning med grov ångest
Så trist det ska va så för dig. Livet kan tyvärr va för jävligt, tro mig, jag vet och jag vet också va ångest innebär. :/
Hoppas du kan göra nåt som leder bort tankarna från det som gör ont iaf en stund. Typ kolla på nån bra film eller nåt annat som ger dig mening. Om det går vill säga. Försök ta hand om dig så gott det går!