• Anonym (Åh nej)

Dålig av penicillin

Jag har börjat äta kåvipenin idag och bara hunnit ta första dosen (2 tabletter) av 3. Men jag är redan jätte dålig I magen, hur dålig kommer jag då inte vara när jag ätit fler tabletter? Är livrädd för att kräkas så blir ju jätte rädd att jag blir super dålig ju fler tabletter jag äter

• Svar på tråden Dålig av penicillin
  • Anonym (A)

Jag tycker att magen är ganska konstant under en antibiotikakur. Jag blir dåligt och så är jag fortsatt dålig tills kuren är slut och några dagar efter. Men jag blir aldrig sämre.

• Anonym (Åh nej)
    Anonym (A) skrev 2021-11-26 19:31:22 följande:

Jag tycker att magen är ganska konstant under en antibiotikakur. Jag blir dåligt och så är jag fortsatt dålig tills kuren är slut och några dagar efter. Men jag blir aldrig sämre.

Brukar du kräkas?
  • Anonym (A)
    Anonym (Åh nej) skrev 2021-11-26 19:36:32 följande:

Brukar du kräkas?

Inte av Kåvepenin. Då får jag diarré.
  • Anonym (Eja)

Man kan bli dålig i magen av penicillin. Om du inte klarar av kuren se om du kan få en annan sort.

Själv fick jag en gång en kur och då kräktes jag upp de första tabletterna men resten av kuren gick bra. Det viktiga är att du inte slutar med kuren på eget bevåg utan du måste kontakta din läkare.

• Ruter

Jag brukade också få diarré av kåvepenin. Brukar börja direkt och hålla sig likadant under hela behandlingen. Men senast köpte jag mjölksyra tabletter (www.apotea.se/probi-original-80-kapslar). Och de hjälpte jättebra mot diarren och magen mådde jättebra under kuren.

• Forumdeltagaren

Hej!

Jag har också spyfobi. Jag använder alltid Precosa (finns på Apoteket) när jag äter någon form av antibiotika och har alltid klarat magen. Man bör fortsätta några dagar med Precosa efter att antibiotikakuren är slut också så köp en stor burk.

• Ess

Maken blir jättedålig i magen av penicillin, men brukar inte spy.

• Anonym (Jo)

Blir också dålig i magen

• Anonym (Åh nej)
    Forumdeltagaren skrev 2021-11-27 08:58:19 följande:

Hej!

Jag har också spyfobi. Jag använder alltid Precosa (finns på Apoteket) när jag äter någon form av antibiotika och har alltid klarat magen. Man bör fortsätta några dagar med Precosa efter att antibiotikakuren är slut också så köp en stor burk.

Vad är det för något?
  • Anonym (Åh nej)

Tack för era svar. Jag mår väldigt illa trots att jag äter både mjölksyretabletter och lergigan mot illamåendet men jag har inte kräkts än iaf. Dålig I magen är jag dock

• Forumdeltagaren
    Anonym (Åh nej) skrev 2021-11-27 20:16:05 följande:

Vad är det för något?

Mjölksyrabildande bakterier för att skydda magen vid antibiotikakurer. Jättebra tycker jag.
  • Anonym (Åh nej)
    Forumdeltagaren skrev 2021-11-27 20:24:41 följande:

Mjölksyrabildande bakterier för att skydda magen vid antibiotikakurer. Jättebra tycker jag.

Jag äter något sånt redan fast apotekets egna. Tror det hette typ probiotika så kanske är samma sak?
  • Anonym (Kåvepenin)
    Kåvepenin kan man må mycket illa av så jag tar Bifiorm när  jag får Kåvepenin
  • Anonym (Åh nej)
    Anonym (Kåvepenin) skrev 2021-11-27 21:12:06 följande:

Kåvepenin kan man må mycket illa av så jag tar Bifiorm när  jag får Kåvepenin

Är det oxå mjölksyra tabletter?
  • Anonym (Kåvepenin)
    Anonym (Åh nej) skrev 2021-11-27 21:31:44 följande:
    Är det oxå mjölksyra tabletter?
    Ja det är det 
  • Anonym (Lilo)

ProViva kan också hjälpa magen att fylla på med goda bakterier, penicillinet slår ju ut en del av dem som gör nytta för oss också, tyvärr.

• nernu

Hatar kåvepenin. Har också spyfobi. Men jag har aldrig kräkts av det. Blir dålig i magen och går ofta på toa men spyr inte.

Svar på tråden Dålig av penicillin