• PelloBello

Tidigt ultraljud

Då jag för två månader sedan fixk ett MA i vecka 13 som blev väldigt komplicerat sa min gynekolog på öppengyn att jag skulle höra av mig till honom när jag plussar igen. Detta för att få komma och hålla koll på graviditeten så att jag int ebehlver gå igenom samma igen.

Men nu funderar jag, vilken vecka skulle ni säga är lämplig att gå och titta? Tänker att man ju vill att hjärtat ska ha börjat slå iaf så man kan se att den lever ens. När har ni gjort tidiga ul och fått se att det ser bra ut så långt?

• Svar på tråden Tidigt ultraljud
  • Ebo88
    PelloBello skrev 2021-11-29 08:22:23 följande:

Då jag för två månader sedan fixk ett MA i vecka 13 som blev väldigt komplicerat sa min gynekolog på öppengyn att jag skulle höra av mig till honom när jag plussar igen. Detta för att få komma och hålla koll på graviditeten så att jag int ebehlver gå igenom samma igen.

Men nu funderar jag, vilken vecka skulle ni säga är lämplig att gå och titta? Tänker att man ju vill att hjärtat ska ha börjat slå iaf så man kan se att den lever ens. När har ni gjort tidiga ul och fått se att det ser bra ut så långt?

Beklagar ditt ma men grattis till graviditet!

Jag gör tidiga Vul i v.6 pga medicinska skäl. Jag har gått i v.5+5 och då har man sett ett tickande hjärta, men beroende på när man blev gravid så är det inte alltid man ser allt just i den veckan, så då brukar vården råda att man kanske ska avvakta till v.8 åtminstone.
  • Anonym4848
    PelloBello skrev 2021-11-29 08:22:23 följande:

Beklagar och grattis!

Jag gick igenom samma i våras och blev också erbjuden tidigt VUL. Mitt första hade avstannat i v. 6+4 så ville med marginal ha passerat det först. Var där i v. 8+2 typ.
  • Jag är bara jag

Om man vill ha ett absolut klart och tydligt besked via VUL bör man vänta till v.8. Då ska nämligen hjärtat synas såvida fostret lever. Det kan synas v.7 också och tom i enstaka fall slutet av v.6. Men det är för osäkert och gör man VUL då riskerar man bara fortsatt oro kanske helt i onödan.

• Hoppsan82

Jag har vid två tillfällen gjort VUL i vecka 7

6+2 och 6+4 med olika graviditeter.

Hjärtat syntes inte på någon av dem.

Med 6+2 blev jag dessutom flyttad till 5+2.

Så tidigast vecka 8 skulle jag föreslå, då slipper du väntan på ett nytt VUL för att se att allt är bra, vilket mina var andra gången :)

Svar på tråden Tidigt ultraljud