• Anonym (TS)

Ingen förskola? Hjälp

Är det någon som har förslag då det är akut?!

Vi bor i en mellanstor stad som har en förskolekris. Förskolan närmast oss har insläppsstopp och många av förskolorna resten av kommunen med.

Vi fick en platserbjudande men pappan till sonen förhalade att lämna in viktiga papper så igår fick jag sms om att de inte kan hålla platsen längre och erbjudit andra.

Jag ringer idag till kommunen och de säger att vi inte finns i kösystemet längre för i deras data står det att vi blivit erbjuden plats på förskolan jag skrev om.

Det finns inga platser på kommunens förskolor och jag börjar jobba 24 januari!!

(Jag och pappan är i en infekterad vårdnadstvist och han har ingen relation med sonen)

Jag gick in och la in olika studieansökningar idag men saknar några poäng för att få studiemedel i dagsläget.

• Svar på tråden Ingen förskola? Hjälp
  • Anonym (Mamma)

Ställ er i kö igen, finns inte mycket annat att göra. Och ring och tjata på kommunen. Fråga om det finns kommunala dagmammor också. Har du inga lediga släktingar eller vänner i stan?

Eftersom ni blev erbjudna en plats men inte gav svar så åker ni ur kön, så är det tyvärr.

• Jemp

Har ni långt till närmsta annan kommun och kan det finnas platser där?

Godkännande krävs från båda kommunerna men det går att ha barn i annan kommun.

Knepig sits! Var det bara pappan som hade kontakten alltså? Varför?

• Jemp

I vissa kommuner är inte alla privata med i gatantiplatserna heller. Kolla privata dagmammor och förskolor.

• Anonym (X)

Kommer pappan förstöra även nästa gång?
    Har han dagar kvar att ta ut?
    Kan ni boka tid hos familjerätten för att reda ut det?

• Anonym (TS)

Jag hade kontakt med förskolan men eftersom båda är vårdnadshavare så behövde båda lämna in belastningsregister och skriva under avtal (han lämnade inte in belastningsregister men hade det hemma i två veckor skrev han efter)

Pappan har sina 90 föräldradagar kvar. Jag har 20 dagar kvar + 21 semesterdagar.

Jag har tyvärr inget körkort än.

Ska ta intensivkurs från nästa vecka. Usch jag skäms verkligen över vår situation!!

• Anonym (TS)

Vi är I vårdnadstvist just nu och ska till muntlig förhandling nu i december

• Anonym (TS)

Ja det var ett föräldrakooperativ som krävde det för placering

• Anonym (Fsk)

Den privata förskolan har ingen  rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret 😡 vad föräldrarna gjort eller inte gjort har de INTE med att göra !!!

Alla privata skolor och förskolor som vill ta del av barnpengen = den del av kostnaderna som är skattefinansierad måste  följa de lagar o regler vi har i vårt land …och att på det här sättet utesluta ett barn från dess rätt  till förskola pga vad en av dess föräldrar gjort är inte lagligt! Alla barn oavsett hur deras familjeförhållande ser ut har rätt till förskoleplats ..o den förskola som diskriminerar  på det här sättet och bryter mot lagen ska inte få ha kvar sitt tillstånd 

DÄREMOT  får och SKA de kräva det när de anställer  någon personal …..

Så om det är orsaken till varför du förlorat din plats i kön behöver kommunen få reda på detta och du  omedelbart få tillbaka din plats ( nu förutsätter jag att du ansökt i tid så att du ska vara garanterad plats innan du behöver börja jobba igen ) …o intagningstopp på svenska kommunala förskolor existerar inte… vi får bara höra att nu är det si eller så många barn i kön som är garanterade plats och så får vi gå med övertaliga barn efter jul …( vi kommer få flytta över barn till min avd efter jul så vi blir 25 barn på 2.75% tjänst..då kommer 11 barn fylla 6 år  11 barn fylla 5 år o 3 fylla 4 år under nästa år …detta eftersom det finns 5 små barn i kö och är garanterade plats enligt platsgaranti…detta trots att vi fyllde upp vår förskola redan i augusti med så många barn som vi ska  ha …allt för att kommunen ska slippa betala för att de inte uppfyller platsgaranti 

• AnnaSthlm

Ställ dig omedelbart i kö igen. Ring runt och tjata och tigg.

Om det var pappan som slarvade, stäm honom på vårdnaden eller om ni redan har kontakt med domstol, lägg detta till bevisningen.

• Jemp
    Anonym (Fsk) skrev 2021-12-01 17:04:14 följande:

Den privata förskolan har ingen  rätt att kräva utdrag ur belastningsregistret ???? vad föräldrarna gjort eller inte gjort har de INTE med att göra !!!

Alla privata skolor och förskolor som vill ta del av barnpengen = den del av kostnaderna som är skattefinansierad måste  följa de lagar o regler vi har i vårt land ?och att på det här sättet utesluta ett barn från dess rätt  till förskola pga vad en av dess föräldrar gjort är inte lagligt! Alla barn oavsett hur deras familjeförhållande ser ut har rätt till förskoleplats ..o den förskola som diskriminerar  på det här sättet och bryter mot lagen ska inte få ha kvar sitt tillstånd 

DÄREMOT  får och SKA de kräva det när de anställer  någon personal ?..

Så om det är orsaken till varför du förlorat din plats i kön behöver kommunen få reda på detta och du  omedelbart få tillbaka din plats ( nu förutsätter jag att du ansökt i tid så att du ska vara garanterad plats innan du behöver börja jobba igen ) ?o intagningstopp på svenska kommunala förskolor existerar inte? vi får bara höra att nu är det si eller så många barn i kön som är garanterade plats och så får vi gå med övertaliga barn efter jul ?( vi kommer få flytta över barn till min avd efter jul så vi blir 25 barn på 2.75% tjänst..då kommer 11 barn fylla 6 år  11 barn fylla 5 år o 3 fylla 4 år under nästa år ?detta eftersom det finns 5 små barn i kö och är garanterade plats enligt platsgaranti?detta trots att vi fyllde upp vår förskola redan i augusti med så många barn som vi ska  ha ?allt för att kommunen ska slippa betala för att de inte uppfyller platsgaranti 

På (vissa?) kooperativ hoppar föräldrar in som vikarier så det verkar ju vara därför.

Men bra poäng! Man har såklart rätt till garantiplats någon annanstans oavsett belastningsregister.
  • snöblask
    Jemp skrev 2021-12-01 22:17:26 följande:

På (vissa?) kooperativ hoppar föräldrar in som vikarier så det verkar ju vara därför.

Men bra poäng! Man har såklart rätt till garantiplats någon annanstans oavsett belastningsregister.

Vikarierande föräldrar på ett föräldrakooperativ ska (tyvärr) inte heller lämna in belastningsregister. Gäller bara anställd personal
  • Anonym (TS)

Vi har fått förskoleplats av kommunen nu!!! :D

• Anonym (TS)

Dock så tycker jag inte alls att det är konstigt att vissa kooperativ begär registerutdrag då de faktiskt hoppar in och jobbar med barnen på förskola och har tillgång till förskolans lokaler.

De domar som syns i de registerutdragen är ju brott not barn, sexualbrott, mord

• Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-02 20:00:07 följande:
    Vi har fått förskoleplats av kommunen nu!!! :D
    Vad bra
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-02 20:04:00 följande:

Dock så tycker jag inte alls att det är konstigt att vissa kooperativ begär registerutdrag då de faktiskt hoppar in och jobbar med barnen på förskola och har tillgång till förskolans lokaler.

De domar som syns i de registerutdragen är ju brott not barn, sexualbrott, mord

Håller med det är bra. Men de har inte laglig rätt att kräva det av föräldrar som jobbar i verksamheten som förälder alltså inte anställd. Men skönt att det ordnat sig för dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2021-12-04 23:08:21 följande:

Håller med det är bra. Men de har inte laglig rätt att kräva det av föräldrar som jobbar i verksamheten som förälder alltså inte anställd. Men skönt att det ordnat sig för dig.

Jodå det står i skollagen :)
  • abergs

Jag vet inte hur det fungera i alla kommuner men i min kommun så var det okej att jag som mamma godkände förskoleplats själv då barnens pappa vid tillfället strulade runt och inte gjorde de som behövdes. Förklara för kommunen och se om de går så kan han skriva på i efterhand.

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-05 06:50:57 följande:

Jodå det står i skollagen :)

Nej föräldrarkooperativ är undantagna. Det har ordnat sig för dig men det är så synd att många verksamheter inte gör det som är rätt antingen av okunskap eller av andra skäl. Följande text är från skolverkets hemsidan, Föräldrar i föräldrakooperativa förskolor behöver inte heller visa upp något registerutdrag, även om de utför arbetsuppgifter som annars skulle kunna utföras av anställda. Det beror på att de inte utför arbetet på grund av ett anställnings- eller uppdragsavtal med huvudmannen för förskolan.
Svar på tråden Ingen förskola? Hjälp