• andratchi84

    Fråntagning barn

    Hej

    Nu kommer en invecklad fråga om vad som är rätt och fel.

    Det är så att mitt ena barn har min Google mail och av någon anledning så har han kommit in på min messenger och min mail och ser allt jag söker på.

    Jag kollar på väldigt mycket dokumentärer om droger, vart det kommer ifrån, hur det fraktas och vice versa och ett flertal liknande serier då jag tycker det är intressant. Och då har man pratat lite om det med vänner på messenger och haft en egen jargong där det kanske inte upplevs som normalt och kan få folk att tro att man håller på med sånt.

    Nu är det som så att barnens mamma fick se det då min son lyckades logga in på min messenger och hon har nu kontaktat socialen och hon vägrar lämna ifrån sig barnen trotts att det är min vecka.

    Måste det inte finnas bevis på att jag tar droger eller handlar med droger för att det ska bli aktuellt med utredningar och allt sånt?

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Deras mamma har målat upp mig som värsta pundaren och langaren till barnen och även till socialen trotts att jag inte har nåt med den världen att göra.

    Tips och råd om detta och vad för lagar som gäller ?

  • Svar på tråden Fråntagning barn
  • Anonym (Jur)

    Lagen du kan läsa på är Föräldrabalken.

    Har nii  av domstol fastställt umgämgeschema? Hur är vårdnaden?

  • andratchi84

    Vi har ingen fastställd vårdandsshema genom domstol eller nåt sånt utan vi har kommit överens om varannan vecka gemensamt

  • Glinda från Oz

    Att bevisa att du inte tar droger är väldigt lätt, allt som behövs är ett urin- och blodprov. Men jag skulle prata med barnets mamma och förklara. Hjälper det inte så hämta på skolan/förskolan när det är din vecka och låtsas som ingenting.

  • Anonym (Jur)
    andratchi84 skrev 2021-11-30 14:54:36 följande:

    Vi har ingen fastställd vårdandsshema genom domstol eller nåt sånt utan vi har kommit överens om varannan vecka gemensamt


    Fixa ett fastställt schema. Då kan hon inte hålla barnet borta från dig hur som helst.
  • Anonym (Z)

    Du måste agera nu. Ring en familjejurist. Ring socialen, förklara situationen, kräv att få lämna prov så de ser att du inte tar droger. Se till att få ett ordentligt fastställt schema för umgänget.

  • Jemp

    Det behövs inga bevis för att starta en utredning. Utredningen är ju till just för att få reda på om barnen riskerar att fara illa.

Svar på tråden Fråntagning barn