• Anonym (Ninni)

Graviditet

Kanske är en helt idiotisk fråga, men är det möjligt att bli gravid ca 12 dagar före ägglossning?

I mitt fall dagen efter sista mensdagen? Förvisso avbrutet, men det är ju ingen säker metod egentligen...

• Svar på tråden Graviditet
  • Anonym (Troligen)

Du kommer få svar från de som har stenkoll på allt med dagar och ägglossning. Men om man kan bli gravid trots p-piller, spiral, kondom, p-stav och alla grejer som finns så kan man nog bli gravid när som helst och framför allt helt utan skydd.

• Anonym (Billingsmetoden)

Jag använder själv billingsmetoden (om du vet vad det är) för att undvika graviditet.

Spermier kan överleva upp till 5 dagar innan ÄL i kroppen så länge kvinnan har tillräckligt med fertilt sekret. 5 dagar är dock extremt ovanligt och alltså det längsta man kunnat visa vetenskapligt. Det finns en liten sannolikhet att du är superfertil och har fertilt sekret en stor del av cykeln, men nu snackar vi kanske 1 på miljonen. Även om så skulle vara fallet så skulle det vara ett medicinskt mirakel om spermier överlevt såpass länge. Kanske går om du har supersekret och mannen superspermier, men som sagt skulle det vara första fallet i modern vetenskap.

Jag vet inte om du är gravid eller har sen mens men ska försöka ge andra mer rimliga förklaringar.

1. Är din mens sen kan det ofta vara att ÄL blivit uppskjuten, tex av stress

2. Om du inte vet när du faktiskt hade ägglossning, utan bara antog att det skedde på dag 14 (vilket inte stämmer för dom allra flesta kvinnor i dom flesta cykler, det är bara ett medelvärde) kan dina 12 dagar alltså vara helt missvisande.

3. Har du korta/oregelbundna cykler och räknar med ÄL på dag 14 kan du ha blivit gravid om du haft sex under mensen och tänkt att det var säkert. Det är ovanligt, men händer att vissa får ÄL dag 5-7. Om du då haft oskyddat samlag säg dag 2 när du fortfarande haft mens, kan du ändå ha producerat fertilt sekret som gjort att spermierna överlevt fram till ÄL.

• Anonym (Billingsmetoden)

Såg nu att du skrivit att ni haft avbrutet sista dagen på mensen. Det kan mycket väl ha lett till graviditet, dock inte 12 dagar innan ÄL. Mest troligt är då att du har korta cykler och ÄL tidigt, eller att du fick en tidig ÄL just denna cykel. Har du aldrig haft en cykel kortare än 25-26 dagar är det dock troligast att din mens är sen pga uppskjuten/utebliven ÄL

• Anonym (Ninni)

Fick inte till att citera. Men min mens är inte sen, utan helt inom normalapannet. Har en regelbunden mens som går som en klocka och har kontroll på ÄL genom en app (visst inte supersäkert men har fungerar hittils). Hade sista mensdag igår (enbart några små blodroppar) och oskyddad sex igår (avbrutet) men gick lite fort i svängen så kan hända att jag fick endel spermier i mig. Vi vill inte ha barn, men jag tror definitivt inte jag blivit gravid men tänker ta dagen-efter-piller ändå.

Svar på tråden Graviditet