• Anonym (ts)

Fertilitet efter 35. Mannen förstår inte alls att det är bråttom.

Jag behöver skriva av mig. Mår så

dåligt:

Jag är 36år, och har en ny relation. Jag har barn sedan innan, mannen ej. Han är

äldre en mig. Han vill ha egna barn, men upplever absolut ingen stress angående åldern.

Jag fick nyligen missfall, som var utdraget och jobbigt. Denna grav var oplanerad.

Men ni när ämnet är aktuellt- kan jag inte längre släppa ålderspaniken. Jag börjar vara gammal. Upplever att det är nu eller aldrig. Han kan inte alls förstå mig.

Jag är också färdig att avstå flera barn, men känner att då måste jag smälta det och sluta hoppas. Han vill inte att vi glömmer tanken på barn, men att vi ska vänta.Har frågat honom hur viktigt det

är med egna barn, och han vill verkligen.

Är ju livrädd för

att det inte går sen mera, eller flera

utdragna missfall.

Hur får jag honom att inse

att det seriöst är lite bråttom? Det är sannolikt att det tar tid, kan bli flera MF, allt är inte dans på rosor.

Jag önskar mig ett gemensamt barn, men inte till vilket pris som helst. Vill inte heller bli en alltför

gammal mamma. Detta äter upp mig.

Alternativ för mig är att skippa barntankarna, eller hitta sinnesro med att vänta, vilket känns svårt.

• Svar på tråden Fertilitet efter 35. Mannen förstår inte alls att det är bråttom.
  • Anonym (S)

SÅ bråttom är det ju kanske inte ändå.. frågade en släkting som är gynekolog (överläkare) förut eftersom jag gärna ville ha ett barn till men ville vänta tills jag var klar med min utbildning osv , hon sa att det med 35 inte stämmer utan det är egentligen först efter ungefär 39 som det brukar bli svårare.

Jag är själv snart 34 och har 2 barn sen innan , haft två missfall (ett när jag var 17 och ett i början på året). Tänkte som sagt vänta egentligen med ett till barn men nu blev det inte så, väntar mitt tredje barn nu i februari :)

Förstår din oro men tror ni kan vänta nått (eller några) år iallafall faktiskt ..

• Anonym (Nina)

Ge honom ett halv år nu och fundera.Han är en man och han behöver inte oroa sig för sin fertilitet,men det är annat för kvinnor.

• Anonym (ts)

Sen har kvinnor i släkten börjar få

klimakterie symptom strax efter 40?

• Anonym (ts)
    Anonym (Nina) skrev 2021-11-30 14:57:03 följande:

Ge honom ett halv år nu och fundera.Han är en man och han behöver inte oroa sig för sin fertilitet,men det är annat för kvinnor.

Ett halvår känns okej. Men kan inte släppa ångesten som kommer. Vill inte heller ställa

mig in på ett barn, och sedan hamna dumpa han och hitta nån annan om han ej kan bestämma sig: Vore lättare att bara glömma allt. Eller värsta fall att den inte lyckas för att han velat för

länge, och sen själv bli dumpad../
  • Anonym (F)

Hur länge har ni varit ett par?

• Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-11-30 14:54:19 följande:

SÅ bråttom är det ju kanske inte ändå.. frågade en släkting som är gynekolog (överläkare) förut eftersom jag gärna ville ha ett barn till men ville vänta tills jag var klar med min utbildning osv , hon sa att det med 35 inte stämmer utan det är egentligen först efter ungefär 39 som det brukar bli svårare.

Jag är själv snart 34 och har 2 barn sen innan , haft två missfall (ett när jag var 17 och ett i början på året). Tänkte som sagt vänta egentligen med ett till barn men nu blev det inte så, väntar mitt tredje barn nu i februari :)

Förstår din oro men tror ni kan vänta nått (eller några) år iallafall faktiskt ..

Det här med fertilitet är individuellt men generellt är det så att fertiliteten börjar gå ner runt 35 år och vid 38 år går fertiliteten ner ytterligare, det är vad min gynekolog sa och det stämmer enligt de grafer över fertilitet som man enkelt kan googla fram. För mig blev det tydligt att fertiliteten gått ner när jag var 38 år.
  • Anonym (Individuellt också)
    Anonym (F) skrev 2021-11-30 15:14:10 följande:

Det här med fertilitet är individuellt men generellt är det så att fertiliteten börjar gå ner runt 35 år och vid 38 år går fertiliteten ner ytterligare, det är vad min gynekolog sa och det stämmer enligt de grafer över fertilitet som man enkelt kan googla fram. För mig blev det tydligt att fertiliteten gått ner när jag var 38 år.

Men ja det är individuellt där med. Jag fick mitt första barn vid nästan 39. Tog 4 försök, fick MF, sen på försök 3 blev det graviditet som gick hela vägen. Men kvinnor i min släkt har fått barn sent generellt.

En del får ju problem långt tidigare. Är TS oroad kanske det bästa är att göra en undersökning av äggreserv mm?
  • Anonym (Nina)

Dumpar han dig senare för att skaffa barn med någon annan,då var han inte den rätte för dig.Tänk på det vad som är viktigast i ditt liv(hälsan,barnen osv).

• Anonym (F)
    Anonym (Individuellt också) skrev 2021-11-30 15:20:10 följande:

Men ja det är individuellt där med. Jag fick mitt första barn vid nästan 39. Tog 4 försök, fick MF, sen på försök 3 blev det graviditet som gick hela vägen. Men kvinnor i min släkt har fått barn sent generellt.

En del får ju problem långt tidigare. Är TS oroad kanske det bästa är att göra en undersökning av äggreserv mm?

Men det din gynekolog (överläkare till och med) sa till dig om att det inte stämmer att fertiliteten går ner vid 35 utan först vid 39 stämmer inte. Förstår faktiskt inte hur man kan säga något så felaktigt. Man utgår ju ifrån hur det ser ut generellt, sedan kan det såklart finnas de som blir gravida lätt vid 40 och de som inte blir gravida alls trots att de bara är 25.

Förutom att det blir svårare att bli gravid med åldern så ökar risken för missfall med åldern.

Jag gjorde en fertilitetsutredning efter ett halvårs försök när jag var 38 och fick veta att jag hade jättebra värden men ändå tog det nästan 8 mån att bli gravid jämfört med när jag var 30 år och blev gravid på första försöket.
  • Anonym (Linn)

Hur länge har ni varit tillsammans och vill även du ha barn eller är det mest för hans skull? Alltså att det skulle vara ok för dig ändå om ni inte fick ett gemensamt barn?

Jag skulle avvakta 6 månader. Sedan säga till honom att jag vill sätta igång nu. Att kvinnans fertilitet är inte som mannens och du riskerar också i högre grad missfall, ma osv.

Vill han då fortfarande avvakta så tror jag att han nog egentligen inte vill ha barn, att han mest säger det för att det låter bra/för att du vill ha barn osv.

Ok om ni bara varit tillsammans under ett år, då kan jag förstå att han vill vänta lite men annars är det konstigt.

Svar på tråden Fertilitet efter 35. Mannen förstår inte alls att det är bråttom.