• Kaga

    Har köpt nissedörr, men ska det vara brev varje dag?

    Vet inte om tagit mig vatten över huvudet. Ofta är man så trött på kvällen och somnar samtidigt som barnet ;)

    Barnet är 3,5 år.

    Hur gör ni, skriver ni ett brev för varje dag?

    Eller kan man göra ett minibus utan att det finns ett brev också?

    Har ju googlat på lite tips.

    Vissa är ju rätt enkla öndå typ flytta skorna lite tokigt och sådant, men vad skriver man i brevet då?

  • Svar på tråden Har köpt nissedörr, men ska det vara brev varje dag?
  • Rödtjärnens Anna

    Min son får ett brev per dag och någon liten present, det kan vara en liten chokladbit, en frukt, en pixibok, en liten bil eller något annan liten leksak.

    Jag har iförväg skrivit både brev, slagit in presenter, bestämt nissebus eller uppgift han ska genomföra. Så kvällen innan (när sonen somnat) tar jag fram nissebrevt, presenten och fixar eventuellt bus. Brukar ta max tio minuter per kväll.

    Förra året var han 3,5 och tyckte det var superspännande med en nisse i huset. Hoppas det blir samma igår.

  • Gasellen87

    Vi har haft nissedörr några år och det är olika här från dag till dag vad nissen har gjort. Ibland har han lämnat något paket, ibland busat lite ex, morot i adventsljusstaken, karamellfärg i mjölken mm. Vissa dagar har han inte gjort något och då har vi sagt att han nog är trött och att de får skriva/måla till honom. Ibland har han givit uppdrag om att baka eller göra någon aktivitet med familjen.

    I år blir det aktiviteter tillsammans varje dag som nissen kommer med. Har redan gjort upp vad vi ska göra varje dag. Är enkla småsaker som promenad med ficklampa, måla julbilder, fikamys, baka, göra pepparkakshus, hemmabio osv. Får se om jag orkar varje dag (gravid v 28). Det är okej att inte göra en massa saker hela tiden, gör det enkelt.

    Mina barn är 8, 6 samt 1,5 år.

  • Semlan3

    Tycker inte det finns någon prestige i det hela. Gör det som passar er. Vår nisse ska bus alkte då och då. Tänker inte alltid ha brev till utan bara förundras över hur tokig Nissen är.

  • Ruter

    Mina barn har alltid fått ett litet brev till då de uppskattar att springa och kolla vid dörren om han lämnat något. Men innehållet i breven har varierat ibland har han skrivit längre och ibland kortare. Har gjort upp en plan med vilka bus han ska göra innan och sen skriver jag ihop 1 veckas brev en kväll så de är färdiga för nästa vecka..

    Ibland är breven mer ingående och ibland har det bara tex varit " oj vad mycket skor ni har i familjen, vad använder ni alla dom till?" Och sen har han radat upp alla skor tex. Eller "idag valde jag dina kläder" och sen har han lagt fram kläderna på golvet som en gubbe med vantar och mössa, eller tejpat upp kläderna på en dörr tex.

    Ibland har barnen lämnat någon godsak på kvällen och då har jag bara tackat för godsaken och säger något om hur den smakar låtsas läsa det och improviserar lite utan att det står på lappen(fördelen med att barnen inte själv kan läsa än)

Svar på tråden Har köpt nissedörr, men ska det vara brev varje dag?