• Goose01

    Nekad vård

    Hej,

    Jag blev nekad vård idag av en vårdgivare då jag inte är vaccinerad. Har genomgått en behandling under 2års tid där jag inte fått vaccinera mig så såna kommentarer undanbedes. Jag inte är anti vaccare bara för att jag inte är vaccinerad. När jag väl fick vaccinera mig så visade det sig att jag var gravid. Jag kände mig idag orolig för fostret i magen och försökte boka en tid hos en privat gynekolog då inga ultraljudsmottagningqr hade några tider förrän i mitten på januari. Telefonisten skulle just boka in mig när hon frågar mig om jag är frisk och vaccinerad. Svarar då ärligt att jag är frisk men ovaccinerad. Då säger hon att de inte tar emot ovaccinerade personer på mottagningen. Försökte ringa IVO idag då jag vill göra en anmälan såklart.. men de hade inte telefontid då. Har försökt att googla men hittar inget om specifikt privata vårdgivare Får neka patienter vård? Det hela slutade med att jag satt hemma och grät hela förmiddagen efter att ha ribgt till varje ulj mottagning och gynekolog i hela närområdet.. tills det var dags att åka till jobbet. Är själv vårdgivare.

  • Svar på tråden Nekad vård
  • Tiffany

    Gud så fruktansvärt förnedrande!! Sanslöst alltså. Är också gravid o ovaccinerad än så länge , man blir lätt utstött nu känns de som :(

  • LadyJane

    Om du själv är vårdgivare borde du veta att IVO inte är första instansen du ska vända dig till om du inte är nöjd med de hälsoinsatser du anser att du behöver...
    Nuff said...

  • Ensammake
    Goose01 skrev 2021-12-01 22:45:37 följande:
    Nekad vård

    Hej,

    Jag blev nekad vård idag av en vårdgivare då jag inte är vaccinerad. Har genomgått en behandling under 2års tid där jag inte fått vaccinera mig så såna kommentarer undanbedes. Jag inte är anti vaccare bara för att jag inte är vaccinerad. När jag väl fick vaccinera mig så visade det sig att jag var gravid. Jag kände mig idag orolig för fostret i magen och försökte boka en tid hos en privat gynekolog då inga ultraljudsmottagningqr hade några tider förrän i mitten på januari. Telefonisten skulle just boka in mig när hon frågar mig om jag är frisk och vaccinerad. Svarar då ärligt att jag är frisk men ovaccinerad. Då säger hon att de inte tar emot ovaccinerade personer på mottagningen. Försökte ringa IVO idag då jag vill göra en anmälan såklart.. men de hade inte telefontid då. Har försökt att googla men hittar inget om specifikt privata vårdgivare Får neka patienter vård? Det hela slutade med att jag satt hemma och grät hela förmiddagen efter att ha ribgt till varje ulj mottagning och gynekolog i hela närområdet.. tills det var dags att åka till jobbet. Är själv vårdgivare.


    Graviditet är en riskfaktor för Covid-19 och Covid infektion är den vanligaste dödsorsaken bland gravida och därför måste vårdgivaren säkerställa en säker miljö för sina patienter. Jag tycker att det låter som att vårdgivaren faktiskt har agerat korrekt.

  • LadyJane

    Det är ditt val och du får faktiskt tugga i dig att du är vuxen och ta ansvaret och konsekvenserna för dina egna val. Det är inte andras plikt att se till att just du får det som du vill ha.

    Dessa antivaxxers blir alltmer desperata. Ni är löjligt enkla att genomskåda.

  • Mortiscia80

    Jag kan tänka mig att privata vårdgivare får sätta sina egna regler, men om du vill anmäla till IVO så ska man kunna göra det online.

  • LaFontaine

    Jag får inte riktigt ihop det här...

    Du satt hemma hela förmiddagen, när IVO har telefontid, men lyckades ändå missa den?

    Du är själv vårdgivare, men ämnar alltså göra en anmälan till IVO, vilket inte alls den första instansen. Första instans är vårdgivare, sen Patientnämnd och till sist IVO.

  • Goose01
    LadyJane skrev 2021-12-01 23:08:34 följande:

    Om du själv är vårdgivare borde du veta att IVO inte är första instansen du ska vända dig till om du inte är nöjd med de hälsoinsatser du anser att du behöver...

    Nuff said...


    De har telefontid till kl 12. Jag blev nekad vård vid 11. Min prio va inte att ringa ivo då utan att få vård. Man kan tipsa ivo om saker också. Vilken dum kommentar.
  • Goose01
    Ensammake skrev 2021-12-01 23:23:38 följande:

    Graviditet är en riskfaktor för Covid-19 och Covid infektion är den vanligaste dödsorsaken bland gravida och därför måste vårdgivaren säkerställa en säker miljö för sina patienter. Jag tycker att det låter som att vårdgivaren faktiskt har agerat korrekt.


    Fast jag har ju inga symtom på covid och har aldrig haft det trots qtt jag jobbat mitt i stormen och det va en helt vanlig gynekolog jag sökte vård hos. Du svarar inte på min fråga.
  • Goose01
    LadyJane skrev 2021-12-02 07:29:50 följande:

    Det är ditt val och du får faktiskt tugga i dig att du är vuxen och ta ansvaret och konsekvenserna för dina egna val. Det är inte andras plikt att se till att just du får det som du vill ha.

    Dessa antivaxxers blir alltmer desperata. Ni är löjligt enkla att genomskåda.


    Men alltså va...jag söker vård för att jag är orolig för mitt barn i magen. Som tur var så har jag fått vård hos en annan vårdgivare som skiter i sånt.
  • Goose01
    Tiffany skrev 2021-12-01 23:05:19 följande:

    Gud så fruktansvärt förnedrande!! Sanslöst alltså. Är också gravid o ovaccinerad än så länge , man blir lätt utstött nu känns de som :(


    Ja verkligen. Spec när man inte ens kan boka tid för vaccination innan man är I v12. Och jag har inte velat skjuta på mina behandlingar i flera månader för att vaccinera mig då vi startade dec-19. Så jävla korkade kommentarer i denna tråd. Skrattretande. Jag har jobbat mitt I stormen utan att bli sjuk då det har bara inte varit värt för mig att avstå behandling för att vaccinera mig.
  • Goose01
    Goose01 skrev 2021-12-03 21:56:31 följande:

    Fast jag har ju inga symtom på covid och har aldrig haft det trots qtt jag jobbat mitt i stormen och det va en helt vanlig gynekolog jag sökte vård hos. Du svarar inte på min fråga.


    Sedan är det skrämmande många som tror att man inte smittar som vaccinerad. Är nästan värst då vaccinerade tänker att de bara är småförkylda och går ut o kladdar sina baciller överallt o smittas.
  • LaFontaine
    Goose01 skrev 2021-12-03 22:19:12 följande:

    Det betor på vad ärendet gäller. Patientnämnden är när man ska klaga på den vård man fått. Och patientnämnden avgör inte om vården gjort fel eller inte. Jag vill anmäla dem för att de nekade mig vård och vill veta om de har rätt att göra det. Det är inget patientnämnden kan säga. Läs på innan du idiotförklarar någon annan och bara får sig själv att framstå som en idiot din dumma fan.


    Jaså?

    www.ivo.se/privatpersoner/informera-eller-anmala-halso-och-sjukvard/
  • Ensammake
    Goose01 skrev 2021-12-03 21:56:31 följande:
    Fast jag har ju inga symtom på covid och har aldrig haft det trots qtt jag jobbat mitt i stormen och det va en helt vanlig gynekolog jag sökte vård hos. Du svarar inte på min fråga.
    Du och jag talar allt för olika språk för att komma någonvart i vår dialog. Jag önskar dig all välgång.
  • Deceree1
    LadyJane skrev 2021-12-02 07:29:50 följande:

    Det är ditt val och du får faktiskt tugga i dig att du är vuxen och ta ansvaret och konsekvenserna för dina egna val. Det är inte andras plikt att se till att just du får det som du vill ha.

    Dessa antivaxxers blir alltmer desperata. Ni är löjligt enkla att genomskåda.


    Herregud alltså, man slutar aldrig att förvånas över hur många oempatiska människor som skriver härinne. Läs TS ordentligt en gång till. Hon är INTE vaccinvägrare, hon har genomgått en behandling under två års tid som gjort att hon inte har kunnat vaccinera sig!
Svar på tråden Nekad vård