• AndreaBD

    Är vaccinpass och vaccinationsbevis samma sak?

    Jag har ett vaccinationsbevis sedan tidigare, dvs. laddade ner ett nytt för några veckor sen. Nu är det vaccinpass, som ska laddas ner på samma hemsida uppenbarligen. Då är det samma sak, eller? 

    Hur funkar det utomlands? Jag ska till Spanien snart. 

  • Svar på tråden Är vaccinpass och vaccinationsbevis samma sak?
  • Duckan

    Jag tolkar det som att det är samma sak. Printade ut mitt vaccinbevis i somras när jag skulle in i Finland. Printade ut ett nytt när vi skulle till Spanien och nu printat ut ett inför julens fröjder. Samma papper hela vägen från covidbevis.se

  • flygrl
    Duckan skrev 2021-12-02 14:19:57 följande:

    Jag tolkar det som att det är samma sak. Printade ut mitt vaccinbevis i somras när jag skulle in i Finland. Printade ut ett nytt när vi skulle till Spanien och nu printat ut ett inför julens fröjder. Samma papper hela vägen från covidbevis.se


    Ok, intressant för jag undrade också. Men funkar det alltså att använda om man själv skrivit ut det? Jag menar mtp det tydligen fuskas mycket med dom här dokumenten.
  • Duckan

    Flygrl; Funkade i Spanien i november. Har det ändrats efter det får jag låta vara osagt. Skulle de neka kan man alltid gå in på appen igen och ta fram det där. Lite krångligare men det går.

  • flygrl
    AndreaBD skrev 2021-12-02 17:24:24 följande:

    Teoretiskt kan man ju bara ladda ner ett till, för säkerhets skull....


    Ja, antar det. Det är väl senaste vaccinationsdatum +180 dagar som begränsar giltigheten som jag förstått det.
    Duckan skrev 2021-12-02 17:47:17 följande:

    Flygrl; Funkade i Spanien i november. Har det ändrats efter det får jag låta vara osagt. Skulle de neka kan man alltid gå in på appen igen och ta fram det där. Lite krångligare men det går.


    Ja, skulle dom invända mot utskriften kan man ju förstås visa upp originalet i mobilen. Kan va bra se till så man kan komma åt det även offline. Man ska tydligen kunna spara det i iWallet (och Androids motsvarighet) men det har jag inte fått till. Har däremot sparat det som pdf i appen Böcker.
  • Duckan

    Ja, precis. Jag är ingen kunnig person i telefon/data så jag kör pappersform -: )

Svar på tråden Är vaccinpass och vaccinationsbevis samma sak?