• frökenBea

    18 åring bor hos mig på heltid. Underhållsstöd?

    Min 18 åring har bott hos mig på heltid i mer än ett år eftersom pappan bor 8 mil bort. Jag har tidigare pratat med pappan och försökt förklara att det är en del omkostnader med en tonåring men det hela slutar med att jag känner mig dum och girig.

    Nu har dottern eftersom hon är 18 ansökt på försäkringskassan om underhållsstöd vilket dom säkert kommer kräva av pappan ju och det kommer bli circus :(

    Jag känner nu att det inte kan vara rätt att det bara är den ena föräldern som ska, tvätta, handla mat, diska, handla hygien artiklar, köra och hämta/lämna hos kompisar och allt annat som kostar med en tonåring medans pappan och hans sambo lever lugna liv med minimal åtgång på diverse hushållssaker o mat.

    Den minsta tösen 11 år bor redan heltid hos mig men för henne betalar han 1200 kr och tyckte att han redan betalar en rejäl slant för henne och att han inte kan betala mer.

    Hjälp mig att få lite perspektiv! Är jag ute och cyklar?

  • Svar på tråden 18 åring bor hos mig på heltid. Underhållsstöd?
  • frökenBea
    Guldnovan skrev 2021-12-02 19:39:07 följande:

    Nej du gör rätt om hon bor heltid och går på gymnasium. Jag har en 19-åring i gymnasiet som bor heltid hos mig. Om pappan inte vill eller kan så går FK in och betalar. Pengarna går till barnet och sen får ni komma överens om hur mycket du ska ha. Jag tar allt utom 500. Det kommer 2200.

    Det är barnet som gör ansökan så det gäller att hon har mobilt bank-id.


    Ja hon gjorde ansökan innan. Men jag känner mig som en bov och får så dåligt samvete. Fast samtidigt så känns det inte rätt att jag ska stå för allt själv.
  • frökenBea
    Anonym (Teddy) skrev 2021-12-02 19:51:56 följande:

    Varför känner du dig som en bov? Vilken tur att ditt barn inte verkar ha ärvt din ängslighet. Stå på dig, pengarna är till barnens omkostnader. Inget att skämmas för.


    För att han får det alltid att låta som att jag vill "casha in" pengar för det 'handlar ju bara om lite mat'...
  • frökenBea
    Anonym (Minsta belopp) skrev 2021-12-02 19:47:20 följande:

    Om du har din 11-åring på heltid så är det lägste han ska betala 1823kr. Den summan har du rätt till. Han betalar för lite för henne.

    Vägrar han att betala är det bara att anmäla till försäkringskassan, då har han inget val.

    Pengarna är till för barnet, som han är skyldig att betala! Ge dig inte!


    Jag är väldigt glad att vi kom överens om ens 1200 kr... sen utöver det bestämde vi att vi dessutom skall dela på kostnader som kläder, avgifter av diverse slag.
  • frökenBea
    Drottningen1970 skrev 2021-12-02 19:49:20 följande:

    Du väljer bort bättte levnadsstandard till dina barn för att du inte vill göra exet sur. Rätt kass prioritering måste jag säga. Skärp dig.


    Så sant :( eller rättare sagt så har jag typ bränt ut mig själv elelr gått på knäna för att alltid se till att barnen har det bra men inte velat skapa drama för att inte barnen ska hamna i kläm...
  • frökenBea

    Tack! Jag fattar nu att det inte är en konstig sak att begära underhåll. Behövde väl bara höra från andra att det är rätt.

Svar på tråden 18 åring bor hos mig på heltid. Underhållsstöd?