Känner mig utanför människor och samhället
Hej,
innan jag börjar, så har jag övervägt tanke att söka hjälp och få kontakt med en psykolog.
Men just nu känner jag att jag vill skriva av mig och få stöd och eventuellt råd.
Jag känner mig förde första oerhört korkad människa. Något som jag fått återkommande komplimanger för, är att jag är bra på att läsa av andra människor. Det har också hänt att vissa människor hör av sig till mig, bara för att prata ut.
Men i många fall är jag en korkad person. Jag är långt ifrån book-smart. Jag känner att jag är talanglös. När jag är med mina vänner, så har mina vänner hjärnkoll på massa olika saker. Jag har brist på kunskap.
Och är urdålig på att gå runt och mingla. Inte heller är jag bra på att gå in i en grupp och börja prata hej-svejs. Oftast handlar det väl om att jag faktiskt inte bryr mig särskilt mycket om det samtalsämnen.
Jag vet egentligen inte vad jag kan skriva mer. Men igår hände det ett enormt miss: Det var mitt i en sammanhang där det var massa folk runt omkring och en tjejkompis som jag då sa adjö till efter att jag pratat med i en gruppsamtal. Tjejkompisen har jag känt lite längre tillbaks i tiden och vi har tidigare både kramat hej-då och hej-kram.
Jag höll på att krama henne och henne respons vart: ''Du kan inte kräva en kram''. Jag kände mig vansinnigt dum och hela hemvägen kände jag bara den enorma dåliga samvetet. Jag kände mig nästa som en vidrig pervers. Samtidigt kände jag mig en enorm förvirring, för att hon och jag har kramats tidigare. Då har det mest varit i hennes initiativ. Så jag fattade ingenting. Det här är som jag börjar falla i tankar på att komma i kontakt med en psykolog. Dels för att förstå bättre på mig själv, men också dra upp massa känslor och tankar om att jag känner mig konstant utanför, precis överallt. Jag får också känslan av att andra ser mig som dum och annorlunda. Jag mår förgäves. För jag känner att jag verkligen inte duger till någonting. Jag har insett mycket hos mig själv och vad finns det egentligen för något som jag verkligen kan bidra till mina vänner och samhället. Jag känner mig så pass utanför vänskapsgruppen, att jag numera är en bekant som inte kan dra upp sådana här saker.