Olyckligt kär..
Känner instinktivt att jag undrar om det verkligen är kärlek du upplever. Du skriver att du är rädd för honom, men kanske menar att du är rädd för dina känslor? Annars känns det som något annat. Tänker även det angående att han "räddade" dig. Finns en risk att man projicerar situationen som uppstod över till sina känslor.
Med det sagt, är det troligen inte så ovanligt att gifta personer får små förälskelser i andra personer. Finner det själv fullkomligt naturligt och har varit förälskad i en mängd män under mitt äktenskap. Har dock alltid varit medveten om att det är det "förbjudna" som lockar och aldrig spelat ut på det utan njutit av känslan istället.
Avseende din fråga om han känner samma sak eller inte. Hur gör man det? Att fråga tänker jag, tycker ändå att vuxna personer ska kunna vara öppna med sin kommunikation. Dock bör du ta en tankeställare avseende din nuvarande relation. Jag är kanske lite gammalmodig men tycker att förhållanden bygger på tillit, kärlek och trohet ifall inget annat avtalats inom förhållandets gränser