• Fri 3 Dec 2021 18:38
    1688 visningar
    5 svar
    5
    1688

    Stanna på gamla eller ta det nya?

    Idag har jag jobbat 2 år inom statligt bolag. Min chef är väldigt nöjd över mig och på mitt senaste utvecklingssamtal låg jag lång över ?väl godkänd? på alla parametrar. Jag älskar verkligen mitt jobb och är riktigt bra på det. Det som klämmer är att utvecklingsmöjligheterna är väldigt låga , det kan ta 10-15 år innan man kan komma vidare i rang då jag bara har likvärdig utbildning och inte den exakta som krävs. Lönemässigt ligger jag lågt med tanke på inflationen, tjänar 30? . Min lön är dock hög om jag jämför med de som började samtidigt som mig, jag kan ligga 2-4 tusen över vissa personer. Vi har inte fått lönehöjning på dessa två år då det statliga bolaget helt enkelt inte har pengar och de pengar som finns läggs på andra mer samhällsnyttiga tjänster.

    Med andra ord kommer jag stå till där jag är nu rent karriärmässigt i många år med minimal löneutveckling om någon.

    Jag har fått erbjudande om en tjänst med ingångslön på 35? och jag har precis rätt högskoleutbildning för denna tjänst. Jag tog ut lönelistor inför denna intervju och såg att det är 12 av 25 som kommer ha lägre lön än mig då.

    På detta jobb kan jag klättra mycket fortare då det är det jag vill och löneutvecklingen är i takt med inflationen och erfarenheten. Jag tror självaste jobbet skulle vara riktigt roligt då det även samarbetar med mitt nuvarande och målgruppen är densamme men på olika sätt.

    Trots detta känner jag att det jag egentligen vill är att stanna där jag är men få upp lönen till 34/35 vilket jag tror är omöjligt och det tror även mina kollegor.

    Vad tänker ni? Stanna eller gå?

  • Svar på tråden Stanna på gamla eller ta det nya?
  • Fri 3 Dec 2021 20:58
    #1

    Ett alternativ kan kanske vara att gå för en tid och sedan om det inte var till belåtenhet komma tillbaka om 3-5-10 år?

  • Fri 3 Dec 2021 21:12
    #2

    På det du beskriver hade jag bytt. Med tanke på den avslutande meningen om att du helst hade velat stanna så är frågan hur viktiga de där 4000 egentligen är för dig? I jämförelse med trivseln.

  • Fri 3 Dec 2021 21:36
    #3

    Bästa sättet att få upp lönen är oftast att byta jobb...

    Statliga jobb har generellt lägre löner men de jag känner som jobbar statligt har 6veckors semester och sedan ytterligare 1 vecka efter 40års ålder. 7veckors semester kontra 5 kan också vara värt att ha i åtanke.

    Gå på magkänsla, gör plus/minuslista...

    Jag var nyss i samma sits med ett jobberbjudande och bestämde mig för det jobbet där jag tror att jag mår bäst även om lönen är lägre. Med det sagt så avundas jag dig inte! Lycka till, och du kommer fatta det bästa beslutet för dig...

  • Sat 4 Dec 2021 06:45
    #4
    Jemp skrev 2021-12-03 21:12:39 följande:

    På det du beskriver hade jag bytt. Med tanke på den avslutande meningen om att du helst hade velat stanna så är frågan hur viktiga de där 4000 egentligen är för dig? I jämförelse med trivseln.


    Som ensamstående med två barn skulle det göra mycket.
  • Sat 4 Dec 2021 06:46
    #5
    AMCG skrev 2021-12-03 20:58:30 följande:

    Ett alternativ kan kanske vara att gå för en tid och sedan om det inte var till belåtenhet komma tillbaka om 3-5-10 år?


    Det här har jag faktiskt funderat på. Jag har hört många som kommit och gått för att sedan komma igen.
Svar på tråden Stanna på gamla eller ta det nya?