• Grindleguts

    Växa upp utan syskon och bara ha ett barn- hur är det?

    pandarinen skrev 2021-12-03 19:48:59 följande:
    Växa upp utan syskon och bara ha ett barn- hur är det?

    Som rubriken lyder, hur är det att bara ha ett barn. Fördelar, nackdelar,? Och hur är det att växa upp utan syskon.

    Anledningen till funderingarna är att jag har idag en underbar son som jag älskar över allt. Jag lämgtar efter ett barn till men vi har svårt att få barn och jag börjar ställa in mig på att vi kanske inte får fler barn. Själv är både jag och min man uppvuxma med 3-4 syskom vardera.

    Så dels, hur är det att leva som ensamt barn i familjen och hur är det som förälder att bara ha ett barn. Fördelar och nackdelar?


    Ensambarn här. Jag saknade alltid att ha syskon även om jag inte hade några problem att sysselsätta mig själv. Blev ledsen inombords varje gång jag hörde nån kompis gratulera en till "slippa jobbiga syskon" m.m. Hade några kompisar som också var ensambarn och de hade liknande uppfattning. 

    Nu är jag nybliven far för tredje gången och väldigt glad att barnen har varandra. De kan leka, lära sig av varandra, kivas och interagera som jag aldrig hade möjlighet till.
  • Grindleguts
    pandarinen skrev 2021-12-04 20:09:11 följande:

    Ja jag hoppas på att vi får till en liten bebis till, det är planen men det verkar ta tid?


    Man blir ju inte heller märkt av att vara ensambarn. Har gått bra i livet för såväl mig och bekanta och vi har inte blivit empatilösa psykopater (som vissa tror att ensambarn blir).
  • Grindleguts
    pandarinen skrev 2021-12-04 20:09:11 följande:

    Ja jag hoppas på att vi får till en liten bebis till, det är planen men det verkar ta tid?


    Önskar er lycka till.
Svar på tråden Växa upp utan syskon och bara ha ett barn- hur är det?