Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

    Hur är det att växa upp där ni bor?

    Jag är uppvuxen på landet, klassisk knegaruppväxt med grymma föräldrar som alltid ställde upp och fortfarande finns där för våra barn. Annars så är det numer jag och min syster som försöker ge tillbaka genom att ställa upp för dom.

    Vi hade det inte fett men saknade inget, lärde mig att man ska jobba och göra rätt för sig. Uppfostrades tidigt att bli självständiga och vi fick ta ansvar för vår framtid helt och hållet själva, några påtryckningar mer än att man ska försörja sig själv fanns inte. Syrran flyttade tidigt och pluggade, jag gjorde som alla andra och gick praktisk linje och började jobba på industrin. Sen flyttade jag och säsongade och sen blev det plugg etc. men min väg var lite längre. Syrran är högre utbildad med dubbla examina men jag har högre lön.

    Jag bor idag i ett villaområde som är rätt homogent och lugnt, blandat med knegare och akademiker. Barnen är nog lite för unga än för att säga vad dom tänker sig bli på riktigt men den äldsta vill bli artist... Vi bor nära skolan barnen går/cyklar själva, korta dagar sällan fritids, 2-3 aktiviteter i veckan, lugna barn som sköter skolan, rätt dåliga på att hjälpa till hemma även fast vi försöker förmå dom.

    Våra barn är annars grymt bortskämda kan jag tycka, dom har svårt att förstå att alla inte har det bra. För dom är det självklart att man åker till Åre/alperna ett par ggr per år minst och cyklar och åker skidor, man har nya bilar, stora hus, stugor och aldrig behöver fundera på om man har råd med årets julklappar. För det är så det ser ut runtomkring oss och det är deras vardag, även om man berättar om motsatsen går ju inte det riktigt in hos ett barn.

    Vi har iaf lyckats att få dom helt neutrala till märkeskläder etc. och dom har ingen som helst koll på om kläder är billiga eller dyra, vi har aldrig gjort en grej av att dom ska vilja ha dyra saker och se det som status. När jag var liten var det grymt viktigt att ha rätt märke etc. och det är ju inte så kul för dom som inte har råd. Och det är det ju idag också hos de som är lite äldre som jag förstår det, och det tycker jag är synd. Jag kommer inte pressa dom till att plugga vidare men givetvis förklara fördelarna, men annars så har jag inget emot ett ej akademiskt yrke då jag haft det själv och alla yrken behövs. 


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur är det att växa upp där ni bor?