• Anonym (Snowq)

Ska ni ta vaccin dos 3?

Jag tog vaccin dos 1 och 2 innan jag blev gravid. Nu när jag är gravid funderar jag på om jag ska ta dos 3 eller inte.

Var tidigare inte det minsta rädd för att ta vaccinet men nu när jag är gravid har jag plötsligt blivit mer försiktig och känner mig osäker på om jag vågar. Detta för jag hittar ingen information på folkhälsomyndighetens hemsida om dos 3 till gravida. Efter första doserna fick jag även mycket blödningar efteråt och jag skulle bli otroligt rädd om jag fick det även denna gång. Så jag känner mig osäker.

Hur ska ni andra göra?

• Svar på tråden Ska ni ta vaccin dos 3?
  • Anonym (.)

Självklart, jag har redan gjort det eftersom jag jobbar i vården.

Tycker du ska läsa fakta och inte propaganda. Som gravid är det mycket farligare att bli sjuk än att vaccinera dig, som gravid ska man alltså se till att ha ett sånt bra skydd som möjligt.

• Anonym (ES)

Är i samma sits, tog dos 1 & 2 innan jag blev gravid, fick dock inga omfattande biverkningar annat än trötthet.

Personligen har jag aldrig varit rädd för varken viruset eller vaccinet, och att vara gravid förändrar inte det på något sätt. Så har fördelen med att kunna basera mina beslut på fakta och vetenskap snarare än låta dem styras av känslor och rädslor.

Det är ju betydligt mer riskabelt att bli sjuk i viruset; t ex att bli allvarligt sjuk, blodproppar, för tidig förlossning m.m. Det sa även min barnmorska, men hon var tydlig med att det var mitt beslut att ta och vägde inte in sina egna åsikter i det.

Dos 3 blir aktuellt tidigast i februari för min del, och kommer ta beslutet då. Kommer basera det på hur situationen med spridningen ser ut och om det känns nödvändigt att ta en tredje dos eller inte. Om det behövs i vaccinpass för att resa så kommer jag ta det för planerar att resa i vår (om man mår tillräckligt bra för det).

• Anonym (V)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 11:11:44 följande:

Tycker du ska läsa fakta och inte propaganda. Som gravid är det mycket farligare att bli sjuk än att vaccinera dig, som gravid ska man alltså se till att ha ett sånt bra skydd som möjligt.

Fakta som ändras hela tiden?

Har du räknat hur många olika motsägelsefull ?fakta? annonserades ut om dessa vaccin från officiella källor?
  • Anonym (123)

Har redan tagit den.

• Anonym (.)
    Anonym (V) skrev 2021-12-04 11:55:36 följande:
    Fakta som ändras hela tiden
    Har du räknat hur många olika motsägelsefull fakta annonserades ut om dessa vaccin från officiella källor?
    Att fakta revideras under tid är inget konstigt. Det sker ständigt och ska också vara så. För att man lär sig mera på vägen.

Hade det inte varit så hade vi fortfarande bott i grottor.
  • Anonym (Snowq)
    Anonym (123) skrev 2021-12-04 11:57:30 följande:

Har redan tagit den.

Vilken vecka var du i när du tog dos 3?
  • Anonym (Snowq)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 11:11:44 följande:

Jag läser fakta men jag önskar att folkhälsomyndigheten hade kunnat vara mer tydliga till gravida hur se ska tänka kring dos 3 bara.

Vilken vecka var du i när du tog vaccinet?
  • Ensammake
    Anonym (Snowq) skrev 2021-12-04 11:59:56 följande:
    Jag läser fakta men jag önskar att folkhälsomyndigheten hade kunnat vara mer tydliga till gravida hur se ska tänka kring dos 3 bara.

Vilken vecka var du i när du tog vaccinet?
    Det finns mycket material att ta del av.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-covid-19-for-gravida/

www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/covid-19-okar-risken-att-foda-for-tidigt/

www.lakemedelsvarlden.se/covid-19-under-graviditet-ger-allvarliga-risker/
Svar på tråden Ska ni ta vaccin dos 3?