Borsta tänderna
Blöder alltid i munnen när jag borstat tänderna på senaste, blir tänderna ren än fast de är blod i munnen?
Blöder alltid i munnen när jag borstat tänderna på senaste, blir tänderna ren än fast de är blod i munnen?
Man brukar blöda om man har en infektion i tandköttet. Kan det vara det du har?
Då ska du använda tandtråd varje dag och borsta som vanligt tills det försvinner.
Min tandläkare när jag var ung sa till mig att blöder det när du drar tandtråden så fortsätt. Men man ska nog omtenta det helt bokstavligt men det är en poäng att det är bakterier där som ska bort.
Då förstår jag varför det blöder. Att inte använda tandtråd är snuskigt. Mycket skit fastnar mellan tänderna, där tandborsten inte kommer åt.
Det är nog därför ditt tandkött blivit inflammerat.
Det finns lite olika saker man kan använda för att göra rent mellan tänderna (tandtråd på bygel, stickor, mellanrumsborstar www.apoteket.se/kategori/mun-tander/tandhygien/gor-rent/ ). Prova lite olika och se vad som funkar för dig! Du kan även boka tid hos en tandhygienist för att få goda råd.
Ja, du ska absolut borsta tänderna, även om det blöder.
Munskölj räcker inte, varken mot inflammationer i tandköttet (som du har) eller mot tandsten, det är därför man har tandtråd eller mellanrumsborstar. Munskölj är till för att förhindra ytterligare infektioner, dessutom kan man inte använda dem dag ut och dag in, ska stå på förpackningen. Men du måste ta hand om dina tänder! Det betyder:
*Borsta tänderna två gånger om dagen, även om det blöder
*Använd mellanrumsborstar om du inte gillar tandtråd, helst två gånger om dagen
*Skölj inte munnen efter tandborstningen
Ditt tandkött kommer att bli bättre redan inom några dagar om du använder mellanrumsborstar, om det inte blir någon förbättring på en vecka måste du söka hjälp för då har du besvär som måste behandlas på andra sätt.
Vilka då, mellanrumsborstarna? Det gör de inte. Och inte tandtråd heller :)
Använder du tandtråd som du håller i eller plackers märks det om något fastnar, brukar inte hända.
Rekommenderas varmt! :) Hoppas du testar.