• Anonym (Arg)

Servitut

Alltså någon som vet.

För att vi ska ta oss ut från vår tomt så måste vi köra på grannens väg, vi har ju då servitut på den vägen. Men ska inte hon se till så vägen är plogad och fin så vi kan köra där?

Eller ska vi verkligen behöva sköta hennes väg för att vi ska kunna ta oss ut?

Vi har en anmälan på henne hos polisen då vi stängt av så vi inte kan nyttja vatten, det vi haft servitut på hos henne.

En dag så kom hennes små hundar springandes mot mig och stog och skällde och hoppade på mig. Hon sa inte till dom utan satt bara och skrattade. Ska detta anmälas.?

• Svar på tråden Servitut
  • Anonym (Arg)

Alltså det är ju inte bara vi som använder vägen, hon nyttjar ju den dagligen?

• Friger
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-27 09:41:12 följande:

Alltså det är ju inte bara vi som använder vägen, hon nyttjar ju den dagligen?

Det är hennes väg.... Ni nyttjar den gratis och gnäller på att servicen inte är tillräckligt bra.

Ni försöker även få gratismark mot att släcka ett "gratis-vatten"-servitut.

Är själv markägare, av vad jag läst här skulle ni få problem med mig också.
  • Anonym (Arg)
    Friger skrev 2021-12-27 09:56:55 följande:

Det är hennes väg.... Ni nyttjar den gratis och gnäller på att servicen inte är tillräckligt bra.

Ni försöker även få gratismark mot att släcka ett "gratis-vatten"-servitut.

Är själv markägare, av vad jag läst här skulle ni få problem med mig också.

Servitut är servitut och kan inte vara plockas bort eller stängas av som hon gjort.
  • Friger
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-27 10:21:08 följande:
    Servitut är servitut och kan inte vara plockas bort eller stängas av som hon gjort.
    Hon kan, och hon gjorde uppenbarligen.

Står säkert inget i servitutet om att hon ska underhålla utrustningen.

Det är ju bara att ni borrar en egen brunn på er egen mark.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Arg) skrev 2021-12-27 10:21:08 följande:

Det var därför jag frågade om servitutet var inskrivet hos Lantmäteriet. Är det ni och den andra fastighetsägaren som skrev servitutet, eller har någon av fastigheterna överlåtits efter att servitutet skrevs under?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Fia) skrev 2021-12-27 12:21:47 följande:

Det var därför jag frågade om servitutet var inskrivet hos Lantmäteriet. Är det ni och den andra fastighetsägaren som skrev servitutet, eller har någon av fastigheterna överlåtits efter att servitutet skrevs under?

Detta servitut finns hos lantmäteriet
  • Anonym (Arg)
    Friger skrev 2021-12-27 10:40:17 följande:

Hon kan, och hon gjorde uppenbarligen.

Står säkert inget i servitutet om att hon ska underhålla utrustningen.

Det är ju bara att ni borrar en egen brunn på er egen mark.

Vi ska inte behöva kosta på saker för att hon inte kan hålla sig till reglerna.
  • Friger
    Anonym (Arg) skrev 2022-01-04 13:02:59 följande:
    Då får du ta fram en spann och ett rep.

Eller står det i servitutet att vattnet ska pumpas över till din sida?

Du är enfaldig och girig. Problemet för dig är att du är den svagare parten i konflikten. Mer diplomati hade du säkert vunnit på.
  • Anonym
    Anonym (Arg) skrev 2022-01-04 13:02:59 följande:
    Problemet här är ju att reglerna inte alls ser ut som du har hittat på för att det vore bättre för dig. Det är alltså samhällets och servitutets regler som gäller, inte de som du har tagit-för-givet fram.
  • Anonym (Fia)

Om inget står i servitutet om underhåll, så är det den härskande fastigheten (dvs du) som är ansvarig för underhåll. Detta framgår av 14 Kap 6 § 2 st Jordabalken.

lagen.nu/1970:994

Svar på tråden Servitut