• HeavyM­etalMa­niac
    Sun 5 Dec 2021 21:45
    3220 visningar
    10 svar
    10
    3220

    Har äntligen sagt upp mig från jobbet

    Hejsan

    Är 31 år och kommit fram till att arbete bara leder till stress ångest och depression. Pengar gör en inte lycklig i längden. AF bara utnyttjar en för löneslaveri. Så jag sa upp mig från mitt städjobb i fredags vilket var det bästa jag gjort. Hellre att jag lever på mindre i månaden och får känna livsglädje än att gå upp halv sex varje morgon och vara som en zombie på jobbet och komma hem helt psykiskt utmattad. Nu får jag åtminstone leva på akassa och slippa detta jävla svenssonliv.

  • Svar på tråden Har äntligen sagt upp mig från jobbet
  • Sun 5 Dec 2021 22:48
    #1

    Jag antar att du har sparat pengar så du kan försörja dig i nästan 2 månader då du får ersättning första från dag 52. Sedan är det ju handläggningstid på det så du kanske blir utan ersättning i 3 mån.

  • HeavyM­etalMa­niac
    Sun 5 Dec 2021 23:06
    #2
    magelita80 skrev 2021-12-05 22:48:18 följande:

    Jag antar att du har sparat pengar så du kan försörja dig i nästan 2 månader då du får ersättning första från dag 52. Sedan är det ju handläggningstid på det så du kanske blir utan ersättning i 3 mån.


    Oj det hade jag inte tänkt på har inte så mycket sparade pengar
  • Mon 6 Dec 2021 00:52
    #3

    akassa borde ha en maxtid på 4 månader innan det avslutas och man måste hitta nytt jobb. Eller inte betalas ut alls om man säger upp sig själv.

    Planerar du söka nytt jobb eller studera eller parasitera på bidrag resten av livet?

  • Lolloo­o543
    Mon 6 Dec 2021 09:52
    #4

    Välkommen till verkligheten! Du är medveten om att a kassan bara är ett kort tag? Du kommer behöva skaffa dig ett jobb inom snar framtid. Det finns tyvärr ingen nåder idag. Du SKA jobba om du inte är så sjuk att du inte kan.

  • quetza­lcoatl­us
    Mon 6 Dec 2021 09:57
    #5

    Vad ska du leva av när dina a-kassedagar är slut?

  • Mon 6 Dec 2021 11:27
    #6
    HeavyMetalManiac skrev 2021-12-05 23:06:50 följande:

    Oj det hade jag inte tänkt på har inte så mycket sparade pengar


    Ok. Det verkar inte vara så genomtänkt. Då vet jag inte om sov kan hjälpa dig.
  • GGN
    Mon 6 Dec 2021 16:39
    #7

    Lycka till.

  • Tue 7 Dec 2021 09:09
    #8

    Förstår dig, men som de andra påpekar är du ju "ledig" högst temporärt nu och behöver snart försörja dig på annat sätt.

    Slitit och jävlats ar vi människor gjort i alla tider. Förr var det ute på fälten, året runt alla dagar, och slog skörden fel så svalt man. Sen var det fabrikerna... Vi har det bättre idag. Om din arbetssituation känns ohållbar är väl det här ett utmärkt tillfälle att lista ut en plan B.

  • Tue 7 Dec 2021 09:11
    #9
    HeavyMetalManiac skrev 2021-12-05 23:06:50 följande:
    Oj det hade jag inte tänkt på har inte så mycket sparade pengar

    Troligen får du inte Soc heller eftersom du sagt upp dig själv.
  • Tue 7 Dec 2021 09:32
    #10

    Du valde den sämsta tidpunkten att säga upp sig, mitt i vintern. Det är dyrare att leva under vintern och hårdare. Den fattigaste månaden är januari. Hade jag varit dig skulle jag krypa tillbaka till chefen och be om jobbet tillbaka. Börja planera framtiden hur du ska göra. Du kan inte leva på bidrag resten av ditt liv.

    Jag har alltid hatar mina tidigare jobb, kollade på klockan och suckade. Det var tungt, utomhus även vintern, utnyttjad och dåligt betalt. Valde att studera, har nu ett jobb jag faktiskt tycker är helt ok. Inomhus, åka runt på kontroller, träffa folk och mycket bättre betalt.

    Gör något du kan tänka dig göra, finns inget mer själadödande än att lägga 8 timmar om dagen med något som inte är givande.

Svar på tråden Har äntligen sagt upp mig från jobbet