• Idasofia84

Långsamt ökande HCG

Hej familjeliv!

Jag tänkte höra om det finns någon här som har liknande erfarenheter som denna som jag genomlever just nu.

Jag är gravid, v 5+5 idag - men mitt hcg-värde vill inte öka som det ska.

Det hela började med att jag åkte till akuten då jag haft ont i höger sida förra söndagen. Där konstaterades att det var för tidigt i graviditeten för att kunna se något - men jag fick tider för att ta hcg-prov.

I söndags (dag 4+4) var HCGt 741

I tisdags (dag 4+6) var det 1150

Och i torsdags (dag 5+1) var det 1600

I fredags gjordes VUL och man kunde se en tom fostersäck med en ?gula? på rätt plats.

Idag, mån (dag 5+5) var det 3000

Och nu idag kunde man se en fosterstruktur och antydan till ett hjärta som slog på ett nytt VUL.

Läkarna säger att de inte vill ge oss nåt hopp - och att hcgt inte kan va normalt - men samtidigt vill de inte ge mig något för att påskynda ett missfall.

Har någon av er varit med om samma?

Nu ska nya hcg-värden tas om två dagar och om fyra och om jag inte börjat blöda innan ska vi på nytt VUL nästa måndag.

• Svar på tråden Långsamt ökande HCG
  • svansmamman
    Idasofia84 skrev 2021-12-06 12:09:39 följande:
    Långsamt ökande HCG
    Hej familjeliv!

Jag tänkte höra om det finns någon här som har liknande erfarenheter som denna som jag genomlever just nu.

Jag är gravid, v 5+5 idag - men mitt hcg-värde vill inte öka som det ska.

Det hela började med att jag åkte till akuten då jag haft ont i höger sida förra söndagen. Där konstaterades att det var för tidigt i graviditeten för att kunna se något - men jag fick tider för att ta hcg-prov.

I söndags (dag 4+4) var HCGt 741

I tisdags (dag 4+6) var det 1150

Och i torsdags (dag 5+1) var det 1600

I fredags gjordes VUL och man kunde se en tom fostersäck med en ?gula? på rätt plats.

Idag, mån (dag 5+5) var det 3000

Och nu idag kunde man se en fosterstruktur och antydan till ett hjärta som slog på ett nytt VUL.

Läkarna säger att de inte vill ge oss nåt hopp - och att hcgt inte kan va normalt - men samtidigt vill de inte ge mig något för att påskynda ett missfall.

Har någon av er varit med om samma?

Nu ska nya hcg-värden tas om två dagar och om fyra och om jag inte börjat blöda innan ska vi på nytt VUL nästa måndag.
    Jag har haft tre missfall och har fått mäta HCG vid två av dessa. På det du beskriver här förstår jag dock inte varför de tycker att det inte ökar som det ska? HCG ska ju generellt sett fördubblas varannan dag men det är ju ingen exakt vetenskap. Att det diffar lite behöver ju inte betyda att något är fel utan kan vara helt normalt. Vidare är det ju ett stort HCG-spann för varje vecka som anses vara normalt.

Vad innebär antydan till hjärtslag? Jag har bara hört att hjärtat antingen syns eller inte. Stämmer storlek på fostret överens med den vecka du är i nu?
  • Idasofia84

De ville inte riktigt säga hundra - men den ?fosterstrukturen? de hittade pulserade på skärmen som ett väldigt svagt men ändå synligt hjärtslag. Det var också lite så att det kändes som om de inte ville visa oss hjärtslagen med rädsla för att ge oss för mkt hopp.

Jag frågade också om det fanns någon chans att det ändå var en normal avvikelse på HCGet men de svarade då ?vi vill inte ge er hopp?.

• Idasofia84

Läkaren sa att det eventuellt var lite litet för att vara i 5+5. Men jag tänker att det kanske bara tagit lite tid på sig att sätta sig?

Egentligen verkar det ju inte vara några stora fel på VULen.. Jag har läst runt här och att se hjärtslag i vecka 5 är väl tidigt?

Men dessa hcg-väderna är enligt gynläkarna inte normala.

• Kvinna1989

Jag hade lägre HCG och mindre ökning än du i dom veckorna, ingen som sa att de var något som var fel eller några misstankar om de ens, så förstår inte riktigt.. För mig började det öka ordentligt först i vecka 7+.

Jag har alltså en frisk bebis på snart 3 månader i famnen :)

• Idasofia84

TUSEN TACK för tröstande svar!!!

Känns bara hopplöst när läkarna bara skakar sakta på huvudet. Då finns det ju iaf hopp!

• svansmamman

Ja alltså att det diffar några dagar mellan hur långt gången man tror att man är och vad man faktiskt är är ju inget konstigt. Jag blev framflyttad först tre dagar på mitt första VUL och ytterligare tre på mitt andra. 

Jag tycker att det låter som att du fått ett väldigt otrevligt bemötande och på det du skriver låter de nog så negativa på inga egentliga grunder. Jag förstår att det är lättare sagt än gjort men jag tycker att du inte ska oroa dig så mycket just nu. Om du får fortsatt dåligt bemötande och negativa besked, trots att resultatet inte egentligen tyder på att något ska vara fel, tycker jag att du ska vända dig till en annan klinik för att bli kollad där. Det är långtifrån alla som ser ett hjärta slå i vecka 6 så att det inte syns så tydligt behöver ju verkligen inte betyda någonting. 

Jag håller verkligen alla tummar för dig och för att bebis mår bra! Hjärta

• Idasofia84

Tusen TACK! Jag håller också tummarna. Lovar att komma ihåg att uppdatera med hur det gick sen? känner att det har varit svårt att hitta info. Får bidra med det jag kan.

• Kvinna1989

Håller tummarna och önskar dig lycka till!! :)

Uppdatera gärna!

Vet att man är så orolig , speciellt i början när allt är så nytt! Jag startade en tråd här på FL i början av året angående "lågt HCG" , inte för att någon läkare sagt något om att de var lågt men jag jämnförde med andra här på FL och "alla" verkade ha dubbelt så högt HCG typ än vad jag hade , jag ringde tillslut och frågade på MVC , då fick jag ganska drygt svar "men vad menar du egentligen" jag blev så ledsen över de, hormoner och oro , blev liksom dumförklarad antar jag.. men ja, allt är så nytt i början! Om de är något jag lärde mig att jag inte skulle googlat och jämnföra så mycket, men lättare sagt än gjort..

Svar på tråden Långsamt ökande HCG