• Familjelivsredaktionen

    "Fucking jävla 5-åringar” – videon som spreds på sociala medier

    Tycker ni föräldern gjorde rätt som spred klippet?
    En lärare på en skola i Malmö fick ett utbrott på en niondeklass. Utbrottet spelades in och spreds sedan på sociala medier. Läs hela artikeln HÄR.
  • Svar på tråden "Fucking jävla 5-åringar” – videon som spreds på sociala medier
  • quetzalcoatlus

    Jag läste den artikeln häromdagen. Jag reagerade på att det inte stod något om hur eleverna hade betett sig. Att svära åt sina elever är så klart inte ok, men de kanske faktiskt HADE betett sig som femåringar. Mamman som spred klippet påstod att de var som vilka femtonåringar som helst, men det vet väl inte hon? Hon undervisar inte klassen. Sedan är ju frågan hur man tycker att en femtonåring ska bete sig.

    Så tycker jag att hon gjorde rätt som spred klippet? Nej, det tycker jag inte. De flesta skolor har förbud mot att man filmar under lektioner. Så även denna, om jag minns rätt. Det borde mamman ha respekterat.

  • sextiotalist

    Nej, föräldern gjorde fel, hoppas läraren stämmer föräldern för förtal. Det är en sak om man är missnöjd, men att sprida det medvetet för att misskreditera läraren är olagligt. Det läraren gjorde var olämpligt, absolut, men troligen en helvetesklass med tanke på det har passerat ett antal lärare.

  • Ensammake

    Bara det att eleverna spelar in film på lektionstid är ju ett tydligt tecken på att de inte är engagerade i undervisningen.

  • neverpreggo

    Föräldern gjorde en helt idiotisk handling som förstör enormt för läraren i många år framåt. Man hänger inte ut någon som bryter ihop. Antagligen är det är långvarigt dåligt beteende från elever och/eller övrig stress hos läraren som gjort det där men INGET blir löst av att bete sig så idiotiskt som föräldern gjorde.

  • Tecum

    Typisk modern förälder som ser sina skitungar som änglar oavsett vad de gör. Allt är skolans och lärarnas fel, eleverna har rätt att göra vad som helst.

    Läraren gjorde rätt som kallade dem för femåringar då de beter sig så, Men det är inte okej att hon blev uthängd på nätet, föräldern borde bli åtalad för förtal. Samtidigt var det bra att filmen kom ut, kärringen som spred den har fått mycket skit och förhoppningsvis är det avskräckande för andra curlingföräldrar som funderar på att göra något liknande.

  • ToniErdmann

    Undrar hur mamman tänker. Vill hon bli kändis?
    Får känslan av att hon är helt slut i huvudet.

  • Dr Nail

    I Sverige är det förbjudet att filma personer under deras yrkesutövning för att dokumentera prestation.

  • Spucks

    15åringar beter sig som galningar -> läraren tappar talamodet -> galningar filmar ett berättigat utbrott -> mamman till en galning ladda upp filmen för att visa hur hemsk läraren är mot hennes stackars bebis -> mamman hävdar att det är helt okej att galningar uppför sig som galningar, eftersom alla gör det -> läraren säger upp sig -> galningar får en snäll klapp på huvudet och en kram, så de inte är ledsen för att någon var så hemsk mot dem -> galningar fortsätter vara galningar

    Bara i Sverige!

  • ToniErdmann

    Händelsen känns så mycket "Sverige 2021".

    Alltid blir någon kränkt.

  • Aniiee
    Spucks skrev 2021-12-07 15:15:26 följande:

    15åringar beter sig som galningar -> läraren tappar talamodet -> galningar filmar ett berättigat utbrott -> mamman till en galning ladda upp filmen för att visa hur hemsk läraren är mot hennes stackars bebis -> mamman hävdar att det är helt okej att galningar uppför sig som galningar, eftersom alla gör det -> läraren säger upp sig -> galningar får en snäll klapp på huvudet och en kram, så de inte är ledsen för att någon var så hemsk mot dem -> galningar fortsätter vara galningar

    Bara i Sverige!


    Nej, verkligen inte bara i Sverige. Internet är nedlusat av videor på folk som tappar tålamodet i sitt yrkesutförande och de som gör att tålamodet tappas hejas på för fullt. Gäller både lärare och serviceyrken.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Malinskaya

    Dom betedde väl sig som 5-åringar så vad är problemet? Jag hade nog skrikit värre saker till mina tonåringar om dom betett sig så. Ibland hade det nog varit på plats med utskällningar som på 50-talet, à la Stig Järrel i filmen Hets. Min pappa har berättat om såna lärare, dom börjar prata vänligt, sen mer hånfullt till att fullständigt explodera i ett galet utbrott och totalförnedra elever inför klassen. Skämt åsido, men det är för dålig ordning. Har ett barn som går i 2:an på gymnasiet och jag får ständigt höra historier om elever som beter sig så man kan tro att det är förskoleklassen det handlar om. Vid 15 är man ganska stor och ska förväntas bete sig hövligt.

    Fyfan för att vara lärare idag.

  • Spucks
    Aniiee skrev 2021-12-07 16:19:42 följande:
    Nej, verkligen inte bara i Sverige. Internet är nedlusat av videor på folk som tappar tålamodet i sitt yrkesutförande och de som gör att tålamodet tappas hejas på för fullt. Gäller både lärare och serviceyrken.
    Det kanska finns några enstaka andra länder där elever beter sig som i svenska skolor. Sedan finns det säkert enstaka skolor i andra länder där det ser ut såhär, men generellt sett är detta beteendet - och framförallt acceptansen av det! - väldig speciell för Sverige. Om det vore som i de flesta andra länder hade en stor del av svenska elever hamnat i speciella skolor för problembarn ganska snabbt, eftersom de hade varit permanent avstängd från alla andra skolor.
  • I egen koja

    För det första anser jag att ?fucking jävla femåringar? inte borde väcka anstöt i en niondeklass. Läraren använde elevernas språkbruk, inte deras föräldrars, för att nå fram till dem. Betydligt värre tilltal än så kan nog få förekomma hos lärare, utan att det kan anses olämpligt.


     


    För det andra tycker jag filmningen, och framförallt dess publicering, är ett övergrepp, i motsats till lärarens kraftord.


     


    Sammantaget ska mamman skämmas och läraren hedras. Att han sedan slutade har antagligen helt andra orsaker än hans sannolikt rättmätiga och motiverade rytande i klassrummet, antagligen med ganska väl valda ord.  

Svar på tråden "Fucking jävla 5-åringar” – videon som spreds på sociala medier