• Anonym (Eva)

    Hur mycket ger ni till syskonbarn?

    I julklapp? Ålder på dom? Är 400 snålt ?

  • Svar på tråden Hur mycket ger ni till syskonbarn?
  • Anonym (Q)

    En julklapp var och priset är inte direkt jätteviktigt men alla ligger runt 200 kr/julklapp. Men jag har en maxgräns på 500 kr.

  • nernu

    Beror helt på. Någon gång har det blivit typ en hundralapp och i år lär det bli femhundra. Beror på vad dom har önskat sig och lite så.

    Tänker att det beror väldigt mycket på vilken ekonomi man själv har och vilken relation man har till barnen. Jag har god ekonomi och är väldigt nära barnen och tycker att det är lika kul att ge till dom som till mina egna barn. Om man är fattig student och träffar barnen någon enstaka gång per år så tycker jag inte att man behöver fläska på för mycket.

  • sextiotalist
    Anonym (Eva) skrev 2021-12-08 08:43:45 följande:
    Hur mycket ger ni till syskonbarn?

    I julklapp? Ålder på dom? Är 400 snålt ?


    Det är ALDRIG snålt att ge bort en gåva. Hur man ens kan tänka sådana tankar. Det är tanken bakom som räknas. 
    Vi har nog aldrig varit uppe i de beloppen när det gäller syskonbarn. Numera är de yngre 7 och 11, de äldre är vuxna. 
  • Anonym (Lucia)

    Brukar ge för mellan 2-400:-

    Frågan är hur länge man ska ge? De stora är redan myndiga och träffar dem kanske en gång per år.

    Sen beror på situation också, jobbar inte just nu så har inte lika mycket pengar att röra mig med.

  • Anonym (uträknat)

    I vår familj har vi överenskommelsen att syskonbarnens klappar har maxgräns på lika många hundralappar som de är år gamla delat på 2. Så 4-åringen får för 200, 7 åringen får för 350, osv

  • Anonym (f)

    Faktiskt inget, bara om vi ses (bor på andra sidan landet) då brukar jag köpa något oavsett om det är högtid. För ungefär samma summa som du. Syskonen har aldrig köpt något till mina barn, jag fick barn först av oss.

    Jag har väldigt många syskon och syskonsbarn och en väldigt svag ekonomi.

  • Ocdmänniska

    Beror helt på vad man vill och har råd med!. Har fyra syskon barn från ålder 6 till 3 och jag har spenderat 100 på en, 79 på en annan sen tex på dom sista. Och då är det saker dom önskar sig också så för barn behöver det inte kosta så mycket

  • Ocdmänniska
    Ocdmänniska skrev 2021-12-08 10:15:51 följande:

    Beror helt på vad man vill och har råd med!. Har fyra syskon barn från ålder 6 till 3 och jag har spenderat 100 på en, 79 på en annan sen tex på dom sista. Och då är det saker dom önskar sig också så för barn behöver det inte kosta så mycket


    70 ska det stå på dom sista
  • Lönnsirap

    Reagerar ofta på "julklappstips" att de har förslag på dyra presenter.

    2-300 kronor får man något trevligt för och 400:- är absolut inte snålt.

    Har man få barn/vuxna att köpa till kan man naturligtvis unna dessa dyra presenter, men det viktigaste är att man köper något som man tänker att personen vill ha, eller behöver.

    Hellre en billig sak som uppskattas, än en dyr sak som man varken har plats eller användning för.

  • Anonym (Moster)

    Jag köper det jag känner för,för mig är mina syskonbarn viktiga,jag har inga egna barn.Det behöver inte vara så dyrt.

Svar på tråden Hur mycket ger ni till syskonbarn?