• Ebima

    Mitt förflutna ger honom starka reaktioner

    På något sätt så råkade min man igår se bilder från när jag under en helg hade besök av en man (två-tre år innan jag träffade min nuvarande)?

    Till detta hör också att han för ett tag sen fick veta via omvägar att jag haft ihop det med en kompis till honom (även det innan jag träffar honom och det avslutades snabbt..). När kan fick veta detta frågade han mig om det är någon mer han känner som jag haft ihop det med. Jag sa nej efter att ha gått igenom hans vänner i huvudet?

    Nu när han igår såg bilderna på den där andra mannen så blev han rasande?han säger att jag förstört allt, att jag ljugit?

    Jag hade INGEN som helst aning om att han kände honom? och varför ska jag berätta om mina kortvariga relationer som för mig inte överhuvudtaget har med min nuvarande relation att göra?

    Jag älskar min man så mycket? jag ljuger aldrig för honom? jag skulle aldrig kunna göra något mot honom som gör honom illa? men nu är han så besviken? han känner inte mig säger han och han litar inte längre på mig. Han reagerade häftigt utan att vilja ta in mina förklaringar? vi har olika sätt att se på vad som behöver berättas om och inte? men han förstår inte det?

    Jag är så ledsen och vill bara att han ska förstå hur liten petitess det där med de männen var för mig? de betyder ingenting jämfört med honom? jag är gift med honom för att han betyder allt!

    Nu är jag så rädd att han ska lämna mig ???? jag har inte gjort något fel?

    Hur får jag honom lugn? Hur kan jag få honom att inte reagera så häftigt och drastiskt? ? Han känner ju mig utan och innan?

  • Svar på tråden Mitt förflutna ger honom starka reaktioner
  • Anonym (gg)

    Jag kan förstå att det kanske känns jobbigt för honom, och hoppas reaktionen bara är pga chocken, men du har inte gjort något fel och han är alldeles för svartsjuk.

  • annabellelee

    Självklart får du ha haft ett liv innan honom. Du ska inte be om ursäkt eller försöka släta över det här. Antingen accepterar han att du existerat innan han kom in i bilden, eller så gör han det inte.

  • Ebima
    annabellelee skrev 2021-12-08 09:50:42 följande:

    Självklart får du ha haft ett liv innan honom. Du ska inte be om ursäkt eller försöka släta över det här. Antingen accepterar han att du existerat innan han kom in i bilden, eller så gör han det inte.


    Problemet enligt honom är inte att jag har ett förflutet utan att jag inte berättat om detta ????
  • Anonym (gg)
    Ebima skrev 2021-12-08 09:53:25 följande:
    Problemet enligt honom är inte att jag har ett förflutet utan att jag inte berättat om detta ????
    Om han inte själv inser att han har fel inom säg ett par dagar så har du ett problem. Du kan ju knappast läsa hans tankar och se vilka människor han känner sedan innan. Sjukt.
  • Anonym (Problem)
    Ebima skrev 2021-12-08 09:53:25 följande:

    Problemet enligt honom är inte att jag har ett förflutet utan att jag inte berättat om detta ????


    Din man har grava problem
  • Anonym (Småbarnsmamma33)

    Min sambo hittade en gammal extern hårddisk hemma som han kollade igenom, det fanns opassande bilder på mig som var från långt innan tiden vi träffades.
    Han blev rätt deppig utav detta men vi alla har ett liv innan man träffar den man lever med idag. Jag skulle aldrig göra något dumt mot min sambo vilket är det som räknas

    Jag tycker din kille måste inse att du har haft ett liv innan honom!

  • Tecum

    Du har inte gjort något medvetet fel och kan inte göra så mycket mer än att förklara igen att du inte visste att de kände varann. Rimligtvis lugnar han sig om några dar, om inte har han psykiska problem.

  • Anonym (Teddy)

    Sluta mjäka med denna mannen. Stå upp för dig själv och låt honom veta att du inte har gjort något fel. Informera honom en gång om att problemet ligger hos honom. I övrigt ska du inte luras att dras in i nåt bråk eller diskussion om detta. Sluta förklara och försvara dig. Din man har grava problem med sin självkänsla och det kommer tyvärr leta sig in i er relation och påverka den negativt ifall du inte gör klart för honom att detta är hans sak att arbeta med, inte din.

  • Anonym (Man50)

    Kan förstå hans reaktion och som en liten chock

    Men vad ska du göra? ?säg bara som det är ?att det var ett liv innan honom och de var inte så viktiga

    att du ens knappt kommer ihåg dem.

    Kan han inte släppa detta inom några dar så får du nog fundera på om du ska våga fortsätta med honom , han är förmodligen väldigt svartsjuk , kanske t o m att han inte kan kontrollera det själv.

    Men prata med honom lungt å sansat och se till att han förstår , prata och ventilera är den enda vägen att förstå varann.

    Hoppas det går bra ?..

  • Xenia

    Jag kan förstå att det blev en chock för honom. Han är buksvåger med två av sina vänner. Det kan finnas fler...

    Dessutom, alla dessa män har du haft en relation med och det har tagit slut. Vem säger att det inte tar slut mellan er två också?

    Men han har verkligen ingen rätt att anklaga dig för att ljuga.

    Problemet är om han kräver att du räknar upp alla män du haft en relation med och du inte ens kommer ihåg det. Du får vägra att gå med på det och säga att det förflutna är över och inget han har rätt att gräva i. Typ "If you want to share my future, forget about my past"

    Nej, du har bara levt som de flesta svenska kvinnor och du har inte ljugit. Kan han inte släppa det så behöver han gå i terapi.

  • Anonym (MQ)

    Förstår dig helt. Min kille har retroaktiv-svartsjukeOCD och det är ungefär så katastrofalt som det låter. Jag råder dig att inte säga någonting om det förflutna. sätt stopp för det genast. Inget blir bättre, utan värre. För varje detalj blir det ett ifrågasättande om dig och din inre moral. Men det är inte dig det är fel på, det är hans självkänsla som behöver styras upp ordentligt. 

  • molly50
    Ebima skrev 2021-12-08 09:53:25 följande:
    Problemet enligt honom är inte att jag har ett förflutet utan att jag inte berättat om detta ????
    Men han har inget med ditt förflutna att göra.
    Har han berättat om sitt förflutna för dig,eller är det bara du som är skyldig honom det?
    Om han inte har kunnat släppa det här inom några dagar så bör han söka hjälp för sina problem.
  • Anonym (Wille)

    Man man skall se det från din mans synsätt så förstår jag honom till 110%. Varför har du kvar dessa bilder från 3-4 år tillbaka. Ta bort dem, eller lägg dem på en bättre plats än telefonen, hårddisk eller molnlagring. Klart som fan han inte vill se dina interaktioner från det förflutna.
    Att du legat med hans vän/bekante är bara illa. Detta borde han fått reda på från första början.

    Jag anser inte att du är värd honom. Ta bort alla bilder, radera allt som har med andra att göra. Han har helt tappat förtroendet för dig, därav han säger att du förstört allt. Han har 0 förtroende för dig, och faktiskt med all rätt.

    PS, skall du spara sådana här saker rekommenderar jag dig skaffa en mail som inte kan kopplas till dig alls, och skicka bilderna dit. 

    Har själv varit med om liknande grej, och tro mig. Det är inte kul, inte för att man är osäker på relationen, men det är ett svek, och något som inte borde finnas där. Skäms på dig.

  • molly50
    Anonym (Wille) skrev 2022-03-01 17:55:35 följande:

    Man man skall se det från din mans synsätt så förstår jag honom till 110%. Varför har du kvar dessa bilder från 3-4 år tillbaka. Ta bort dem, eller lägg dem på en bättre plats än telefonen, hårddisk eller molnlagring. Klart som fan han inte vill se dina interaktioner från det förflutna.
    Att du legat med hans vän/bekante är bara illa. Detta borde han fått reda på från första början.

    Jag anser inte att du är värd honom. Ta bort alla bilder, radera allt som har med andra att göra. Han har helt tappat förtroendet för dig, därav han säger att du förstört allt. Han har 0 förtroende för dig, och faktiskt med all rätt.

    PS, skall du spara sådana här saker rekommenderar jag dig skaffa en mail som inte kan kopplas till dig alls, och skicka bilderna dit. 

    Har själv varit med om liknande grej, och tro mig. Det är inte kul, inte för att man är osäker på relationen, men det är ett svek, och något som inte borde finnas där. Skäms på dig.


    TS har skrivit att han inte har några problem med hennes förflutna,utan just det att hon inte har berättat om det för honom.
    Och då är ju frågan,har han med det att göra?
    Det är klart man kan förstå att han känner det som ett svek att få se att TS har varit ihop med två av hans bekanta.
    Men att vara så svartsjuk att man inte kan lita på sin partner för att h*n har haft ett förflutet flera år innan man träffades så har man ett problem man måste ta tag i.
    Jag har själv levt i ett förhållande med en svartsjuk man som inte kunde tolerera mitt förflutna,eller att jag ens pratade med någon annan man.
    Det är också fruktansvärt jobbigt.
    Och jag orkade inte till slut utan valde att lämna honom.
  • Anonym (Nja)

    Jag vill inte dela partner med en gammal vän, även om det är några år sedan.

    Av någon anledning tycker kvinnorna i tråden att det inte har med saken att göra, men männen inte riktigt vill hamna i samma situation.

    Jag har svårt att tro att kvinnorna skulle tycka att det var en struntsak om det plötsligt kom fram att deras kille haft ihop det med bästa väninnan (eller systern).

  • Anonym (Grannen)
    Anonym (Wille) skrev 2022-03-01 17:55:35 följande:

    Man man skall se det från din mans synsätt så förstår jag honom till 110%. Varför har du kvar dessa bilder från 3-4 år tillbaka. Ta bort dem, eller lägg dem på en bättre plats än telefonen, hårddisk eller molnlagring. Klart som fan han inte vill se dina interaktioner från det förflutna.
    Att du legat med hans vän/bekante är bara illa. Detta borde han fått reda på från första början.

    Jag anser inte att du är värd honom. Ta bort alla bilder, radera allt som har med andra att göra. Han har helt tappat förtroendet för dig, därav han säger att du förstört allt. Han har 0 förtroende för dig, och faktiskt med all rätt.

    PS, skall du spara sådana här saker rekommenderar jag dig skaffa en mail som inte kan kopplas till dig alls, och skicka bilderna dit. 

    Har själv varit med om liknande grej, och tro mig. Det är inte kul, inte för att man är osäker på relationen, men det är ett svek, och något som inte borde finnas där. Skäms på dig.


    Va?
    Självklart kan man spara på det man vill. Ingen behöver slänga något för att en ny partner kräver det. En partner har inte den rätten.

    Du resonerar helt sjukt!
Svar på tråden Mitt förflutna ger honom starka reaktioner