• VbyMarianne

    Dagstidningar / politiska nyheter från perioden 2010-2020

    Hej alla nyhetsentusiaster... Om det finns några sådana... Och historieentusiaster.


    Gamla tidningar är ju bara intressant om de är RIKTIGT gamla, kanske vän av historisk ordning skulle invända bestämt. Men det är ändå så att även nutida dagstidningar kommer bli tidsdokument lite längre fram om man sparar på dem och låter dem damma i några decennier och mot den bakgrunden efterlyses härmed möjligheter till att få tag i sådana ? såväl morgon- som kvällspress ? från uppemot 7-10 år bakåt och fram till förra årsskiftet.
    Jag vet förvisso att KB har allt på mikrofilm från 1700-talet och därefter, men det är ju inget man bara kan klampa in och köpa som fysiska exemplar. Något enstaka nummer kan dock dyka upp på Tradera eller Bokbörsen, men för oss som är extra intresserade av politisk närtidshistoria, så är möjligheterna fåtaliga när det kommer till just dessa lösnummer.
    För att ta ett exempel så finns det säkert många som hade tyckt att det var roligt att ha en sparad Aftonbladet från Brexit-natten, Trumps presidentvalsseger, det svenska regeringsbildningskaoset hösten -18 eller vad det nu skulle kunna vara. Finns många exempel!
    Hursomhelst är jag intresserad av tips på ställen där nutida dagspress finns tillgänglig för beställning.

    Tar förstås även tacksamt emot tips på var andra typer av politiskt material eller nyhetsmaterial från relativ närtid finns tillgängligt någonstans. Alltså inte enbart dagstidningar, utan även broschyrer/kampanjmaterial/veckotidningar med liknande innehåll.
  • Svar på tråden Dagstidningar / politiska nyheter från perioden 2010-2020
  • Mentat

    Svenska Dagbladet har ett digitaliserat arkiv, från 1884 till 2021. Man måste gissningsvis vara prenumerant, men att bara prenumerera digitalt är inte så farligt, 200:-/månad.
    Där kan du i alla fall hitta vadhelst du söker.

  • Flash Gordon

    "Närtidshistoria" omfattas av upphovsrätten så det kan du inte läsa hur som helst på nätet.

    Däremot "äldre historia" - äldre tidningar - går att läsa via KB:s digitala tjänst.

    Vill du läsa modernt material så är nog tipset om SvD:s digitala arkiv det bästa.


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Dagstidningar / politiska nyheter från perioden 2010-2020