• Anonym (Ts)

Sjukanmäla pga psykisk ohälsa?

Jag har mått dåligt i många år men ändå jobbat på och gått till jobbet. Hänt några gånger att jag stannat hemma för att jag inte orkat psykiskt.

Igår kväll ville jag avsluta det. Mitt liv. Men är fortfarande här och inte direkt pigg på jobb idag.

Är det ens okej?

• Svar på tråden Sjukanmäla pga psykisk ohälsa?
  • Anonym (Camilla)

Du ska ta kontakt med psykiatrin idag. Nu på en gång. Kolla om det finns ett akut team att ringa för att påbörja en kontakt. Ett annat alternativ är att du åker till psykakuten för att få stöd och hjälp. Kolla på 1177 vad som gäller för din region.

Känns allt riktigt skit så ring 112.

Grejen är den att du inte ska må så här dåligt utan du behöver få adekvat hjälp.

Det kommer troligen att göras en suicidriskbedömning och insatserna kommer att utgå från resultatet. Snälla var ärlig. Det här kommer att gå bra!

Sök hjälp nu!

• Anonym (C)

Sjukskriv dig idag och sedan kontaktar du vårdcentralen eller psykiatrimottagningen och berättar hur du mår. Be att få träffa en läkare så fort som möjligt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-09 07:29:03 följande:

Du ska ta kontakt med psykiatrin idag. Nu på en gång. Kolla om det finns ett akut team att ringa för att påbörja en kontakt. Ett annat alternativ är att du åker till psykakuten för att få stöd och hjälp. Kolla på 1177 vad som gäller för din region.

Känns allt riktigt skit så ring 112.

Grejen är den att du inte ska må så här dåligt utan du behöver få adekvat hjälp.

Det kommer troligen att göras en suicidriskbedömning och insatserna kommer att utgå från resultatet. Snälla var ärlig. Det här kommer att gå bra!

Sök hjälp nu!

Vad fina ni är, det värmer <3

Jag har redan fått ?hjälp?, går på medicin och har gått på samtalsstöd som inte direkt gav nått i längden så jag slutade, men medicinen har hjälp ganska mycket men ibland kommer dessa mörka tankar och då blir det riktigt jobbigt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2021-12-09 07:29:40 följande:

Sjukskriv dig idag och sedan kontaktar du vårdcentralen eller psykiatrimottagningen och berättar hur du mår. Be att få träffa en läkare så fort som möjligt.

Jag sjukanmälde mig idag för jag vet att jag inte kommer göra ett bra jobb men nu mår jag ännu sämre för att chefen inte verkade speciellt glad. Förståeligt men att säga: Ojdå, ja det var väl synd när vi har så mycket att göra?! Känns ju knappast bättre.
  • Anonym (Camilla)

Så bra du fått stöd.

Be om ny samtalskontakt och se till att du även har vidbehovs-medicin. Ta kontakt idag och be om ett akutbesök.

Kan vara bra att ha en handlingsplan när tankarna svartnar helt.

Klart du ska sjukskriva dig. Du kan vara hemma en vecka. Du behöver inte berätta varför.

Blir du sjukskriven via vården och arbetsgivaren ska ha sjukintyg så be om en sekretesskopia till AG. Där står bara datum och ingen diagnos eller bedömning.

Lova att vara rädd om dig!

• Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-09 07:41:51 följande:

Jag sjukanmälde mig idag för jag vet att jag inte kommer göra ett bra jobb men nu mår jag ännu sämre för att chefen inte verkade speciellt glad. Förståeligt men att säga: Ojdå, ja det var väl synd när vi har så mycket att göra?! Känns ju knappast bättre.

Det var klumpigt sagt av chefen.

Om du får självmordstankar trots medicinering, så behöver du kontakta psykiatrin igen. Så här ska du inte behöva må.
  • Anonym (Lina)

Nej du ska inte behöva gå till jobbet om du lider av allvarlig psykisk ohälsa.Ta hand om dig nu,ha inte dåligt samvete.

• Folivee

Du ska absolut inte känna dig skamsen eller skyldig till att du sjukskriver dig, individers hälsa är viktigare än att jobbet ska bli gjort, så du prioriterar helt rätt. Arbetet går att skjuta på, men din hälsa ska du verkligen inte skjuta på! Det är oerhört vanligt med psykisk ohälsa idag, i princip alla lider av det någon gång under sin livstid, mer eller mindre. Tyvärr är detta också ett område som är väldigt tabu att tala om och många drar sig från att göra det, men det flesta kan nog relatera till det om man talar om det. Alla har vi olika sätt att handskas med psykisk ohälsa och samtal med en terapeut är kanske inte det rätta för alla, men många gånger kan det nog vara skönt att öppna sig för någon lyssnar och avlasta sig lite. 

• Anonym (Ts)
    Folivee skrev 2021-12-09 10:59:10 följande:

Du ska absolut inte känna dig skamsen eller skyldig till att du sjukskriver dig, individers hälsa är viktigare än att jobbet ska bli gjort, så du prioriterar helt rätt. Arbetet går att skjuta på, men din hälsa ska du verkligen inte skjuta på! Det är oerhört vanligt med psykisk ohälsa idag, i princip alla lider av det någon gång under sin livstid, mer eller mindre. Tyvärr är detta också ett område som är väldigt tabu att tala om och många drar sig från att göra det, men det flesta kan nog relatera till det om man talar om det. Alla har vi olika sätt att handskas med psykisk ohälsa och samtal med en terapeut är kanske inte det rätta för alla, men många gånger kan det nog vara skönt att öppna sig för någon lyssnar och avlasta sig lite. 

Jag hatar att ljuga så att hitta på något annat att säga än att man mår dåligt psykiskt är ju jobbigt bara det.

Mådde väldigt dåligt i somras men gick till jobbet ändå vilken inte gick så bra alla gånger. Under hösten blev jag bättre och då kom det fram från chefen att jag inte varit bra för ?affären? när jag mådde som värst. Hon vet fortfarande inte hur jag mår psykiskt men känner att det är bättre att inte gå till jobbet om jag inte är bra för ?affären? när jag är såhär.
  • Folivee
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-09 11:13:55 följande:
    Jag hatar att ljuga så att hitta på något annat att säga än att man mår dåligt psykiskt är ju jobbigt bara det.

Mådde väldigt dåligt i somras men gick till jobbet ändå vilken inte gick så bra alla gånger. Under hösten blev jag bättre och då kom det fram från chefen att jag inte varit bra för ?affären? när jag mådde som värst. Hon vet fortfarande inte hur jag mår psykiskt men känner att det är bättre att inte gå till jobbet om jag inte är bra för ?affären? när jag är såhär.
    Du ska absolut inte behöva känna att du bör hålla dig ifrån arbetet för att det är "bra för affären", det är en strunt sak egentligen. Psykisk ohälsa är en vanligt men allvarligt problem i samhället med all press, stress och krav som gnager på oss. Skulle din chef veta av anledningen så skulle denne nog inte se det på samma sätt, men jag förstår absolut att det inte är någonting som du vill berätta, det är ett väldigt känsligt och intimt ämne att beröra. Det är heller ingenting som du behöver berätta för din chef, är du sjuk så är du sjuk och psykisk ohälsa går även den in i den kategorin, så du behöver inte känna dåligt samvete för att du inte berättar den egentliga orsaken.

Men du ska veta att det inte är det minsta konstigt, det är som sagt väldigt många som utsätts för psykisk ohälsa, men det är sällan någonting som syns på utsidan och få som vill tala om det. Men du har ändå sökt hjälp och råd på olika sätt, och det är det inte alla som gör. Att vilja må bättre och ha en tro på att man kan må bättre genom att söka stöd är en oerhört god indikator!
  • Anonym (Ja)

Ja, du har rätt att sjukskriva dig själv pga fysiska eller psykiska besvär i upp till en vecka. Sök hjälp och lycka till!

• Anonym (Ts)
    Folivee skrev 2021-12-09 11:49:11 följande:

Du ska absolut inte behöva känna att du bör hålla dig ifrån arbetet för att det är "bra för affären", det är en strunt sak egentligen. Psykisk ohälsa är en vanligt men allvarligt problem i samhället med all press, stress och krav som gnager på oss. Skulle din chef veta av anledningen så skulle denne nog inte se det på samma sätt, men jag förstår absolut att det inte är någonting som du vill berätta, det är ett väldigt känsligt och intimt ämne att beröra. Det är heller ingenting som du behöver berätta för din chef, är du sjuk så är du sjuk och psykisk ohälsa går även den in i den kategorin, så du behöver inte känna dåligt samvete för att du inte berättar den egentliga orsaken.

Men du ska veta att det inte är det minsta konstigt, det är som sagt väldigt många som utsätts för psykisk ohälsa, men det är sällan någonting som syns på utsidan och få som vill tala om det. Men du har ändå sökt hjälp och råd på olika sätt, och det är det inte alla som gör. Att vilja må bättre och ha en tro på att man kan må bättre genom att söka stöd är en oerhört god indikator!

Bestämt mig för att gå till jobbet imorgon även om jag känner att jag kommer ha svårt att klara av det. Men min chef och mina kollegor verkade så besvikna att jag var hemma idag när det är så mycket att göra på jobbet.

Känner mig extremt dum och skyldig att dem inte hann med allt idag för att jag valde att stanna hemma.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-09 20:27:33 följande:

Bestämt mig för att gå till jobbet imorgon även om jag känner att jag kommer ha svårt att klara av det. Men min chef och mina kollegor verkade så besvikna att jag var hemma idag när det är så mycket att göra på jobbet.

Känner mig extremt dum och skyldig att dem inte hann med allt idag för att jag valde att stanna hemma.

Hälsan går alltid före tänker jag.Alla dagar i veckan.Men jag förstår din känsla.
  • Anonym (Robban)

Helt ärligt jag tror inte på psykisk ohälsa! Sånt jävla skitsnack. Ta upp yxan och börja avverka skog, det rensar huvudet. Brukar säga till min son att rycka på axlarna och bara må bra.

• Anonym (Shit)
    Anonym (Robban) skrev 2021-12-09 20:51:59 följande:

Helt ärligt jag tror inte på psykisk ohälsa! Sånt jävla skitsnack. Ta upp yxan och börja avverka skog, det rensar huvudet. Brukar säga till min son att rycka på axlarna och bara må bra.

//

Stackars barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Shit) skrev 2021-12-09 20:54:31 följande:

Stackars barn.

Eller stackars människa som antagligen trollar en tråkig torsdagkväll.
  • Anonym (Ts)

//

Men gå och lägg dig ditt troll
  • Folivee

//

Sååå, ni använder er av skogsavverkning som terapi form? Det är väl super att ni funnit det och att det fungerar för er del. Få av regarea sig på ett eller annat sätt. Vette tusan hur den metoden skulle fungera för en annan som inte har tillgång till en yxa, eller en massa skog att avverka. :)

Sedan om du tror på psykisk ohälsa eller inte är inte relevant i detta fall. Här önskades råd och stöttning, det var inte en fråga om äkthet. Så tror du på troll är det lätt att inte agera i fallet och gå vidare. :)

Psykisk ohälsa är väldigt äkta och har även en biologisk faktor, signalämnen i hjärnan som inte utlöses ordentligt. Men alla är vi olika och påverkas olika. Och har du och dina närstående klarat dig ifrån detta så är jag väldigt glad för er skull och hoppas att ni slipper det i framtiden med. :)
  • Folivee
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-09 20:27:33 följande:

Som en annan skrev, hälsan går före allt. Men att gå till arbetet kan också vara bra, det kan underlätta att distrahera sig med, beroende på vad den underliggande orsaken till måendet är då självklart.

Jag vet att det är svårt, men försök att inte klandra dig själv i situationen. Att arbetet blir lidande är en petitess just nu. :)
Svar på tråden Sjukanmäla pga psykisk ohälsa?