Anonym (Ts) skrev 2021-12-09 11:13:55 följande:
Jag hatar att ljuga så att hitta på något annat att säga än att man mår dåligt psykiskt är ju jobbigt bara det.
Mådde väldigt dåligt i somras men gick till jobbet ändå vilken inte gick så bra alla gånger. Under hösten blev jag bättre och då kom det fram från chefen att jag inte varit bra för ?affären? när jag mådde som värst. Hon vet fortfarande inte hur jag mår psykiskt men känner att det är bättre att inte gå till jobbet om jag inte är bra för ?affären? när jag är såhär.
Du ska absolut inte behöva känna att du bör hålla dig ifrån arbetet för att det är "bra för affären", det är en strunt sak egentligen. Psykisk ohälsa är en vanligt men allvarligt problem i samhället med all press, stress och krav som gnager på oss. Skulle din chef veta av anledningen så skulle denne nog inte se det på samma sätt, men jag förstår absolut att det inte är någonting som du vill berätta, det är ett väldigt känsligt och intimt ämne att beröra. Det är heller ingenting som du behöver berätta för din chef, är du sjuk så är du sjuk och psykisk ohälsa går även den in i den kategorin, så du behöver inte känna dåligt samvete för att du inte berättar den egentliga orsaken.
Men du ska veta att det inte är det minsta konstigt, det är som sagt väldigt många som utsätts för psykisk ohälsa, men det är sällan någonting som syns på utsidan och få som vill tala om det. Men du har ändå sökt hjälp och råd på olika sätt, och det är det inte alla som gör. Att vilja må bättre och ha en tro på att man kan må bättre genom att söka stöd är en oerhört god indikator!