• Anonym (E)

Min sambo snapar med en annan tjej

Det är du som är konstig. Får han inte ha kvinnliga vänner menar du...?

• Anonym (E)
    TriC skrev 2021-12-09 12:28:18 följande:
    Tramskommentar!! Han flirtar med andra, och TS borde inte vara så naiv och godtrogen och acceptera detta.

Själv hade jag dumpat en partner som höll på som TSs pojkvän.
    Nej det gör han inte. Det är normalt att ha kompisar av båda kön som man lärt känna innan man fick en relation.

Vad är det du menar att han "håller på med"? Det enda de gör är att skriva till varandra. Den enda som inbillar sig att det är nåt mer är du och TS, utan några som helst bevis.
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 13:58:16 följande:
    Han känner inte denna tjej. Det står ju klart och tydligt i ts inlägg. Jag tvivlar på att det är en kompis. Mycket skumt. Såklart det inte finns några bevis, ts kan ju inte veta vad de skriver om. Däremot kan hon be om att få se nästa snap.
    Naturligtvis "känner" man varandra om man chattat ett längre tag, eftersom han haft henne redan sen innan han träffade ts kan det vara några år. Däremot känner de inte varandra irl, och det är inte samma sak.

Du eller nån annan kanske kan berätta vad det är som är skumt med att prata med någon man lärt känna från den digitala världen. Både jag och min man har flera sådana bekanta sedan innan (och efter) vi blev ett par och det är verkligen inget konstigt med det. Det luktar mer som dåligt självförtroende och hjärnspöken från ts sida, och fler därtill om man ser på de andra kommentarerna.
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 14:53:19 följande:
    Man säger inte att man känner någon om man inte har träffats irl. Han menar alltså att de inte känner varandra i verkliga livet. Han har ingen koppling till henne. Det är inte så att hon är en gammal vän eller så.

Det som är skumt är att han har väldigt mycket kontakt med en snygg kvinna som han inte ens känner. Från ingenstans får de plötsligt kontakt. Att ts reagerar är inte konstigt alls och problemet ligger förmodligen inte hos henne. Hade det varit konstigt av ts att reagera så hade inte så många förstått henne.

Såklart att man börjar fundera när ens partner har ständig kontakt med en helt ny människa. Man blir nyfiken och undrar vad de pratar om och hur de fick kontakt. Enligt min erfarenhet är ts misstänksamhet befogad. Jag har skrivit med upptagna, okända män och det har alltid gått ut på flirtande och sexuella bilder. Jag tror att det är samma sak här.

Tillit är inte något som bara kommer sådär. Att vara godtrogen och naiv är bara förödande.
    Då tänker vi olika. Jag har som sagt träffat en hel del människor digitalt, det går alldeles utmärkt att ha den definitionen fast man inte träffats utan en skärm emellan, och jo, man kan visst vara gamla vänner för den sakens skull. Skrev till en sådan person för bara några minuter sedan, en kille jag känt i ca 14 år nu, och vi har diskuterat allt mellan himmel och jord under den här tiden, vi pratar dagligen med varandra, men då är vi vi alltså inte ens vänner och känner inte varandra menar du...? Ändå vet vi mycket mer om den andras liv och personligheter än de vi träffat irl kortare tag än så, t ex vänner och kollegor. Vad jag menar är att det blir konstigt om definitionen "känna någon" avgörs av att man träffat irl eller inte. Men jag tror också att han menar att de inte känner varandra irl i vilket fall, inte att de inte känner varandra alls.

Att hon är snygg är ts definition, antagligen också påspädd av att hon är svartsjuk, och det spelar väl ingen roll heller hur människan ser ut, det är inte hennes fel. "Plötslig" kontakt "från ingenstans" har de ju knappast om de har pratat av och till i flera år (jag antar det iom att ts och han säkert varit ett par ett tag innan de blev sambos) så det är ju ingen "helt ny människa", det har redan pågått länge, sedan innan ts.

Det är klart man blir nyfiken, men han har redan förklarat situationen. Om ts börjar bete sig som en svartsjuk idiot och kräva att få se meddelanden etc så blir det bara destruktivt. Litar man inte på sin partner/sambo gör man slut, eller så accepterar man att hen har vänner av motsatt kön. Jag säger inte att alla kontakter utanför en relation är oskyldiga men i det här fallet finns det ingenting som säger att det skulle vara något konstigt.
  • Anonym (E)
    Fjäril kär skrev 2021-12-09 15:07:39 följande:
    Skillnaden är väl att har man inget att dölja så har man inga problem med att förklara vänskapen, berätta om personen etc. Men att inför sin partner ljuga och låtsas som att denna tjej knappt existerar är något helt annat...
    Han har redan förklarat situationen för ts och de verkar inte ha någon särskilt djup vänskap men han kan säkert berätta lite grundläggande fakta om henne, jag vet inte riktigt vad det är tänkt att han ska berätta annars. Vad är det han ljugit om menar du?
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 15:55:20 följande:
    Nej, man är inte gammal vän med någon som man aldrig har träffat i verkligheten. Du har ingen aning om hur den människan är i verkliga livet och således kan man inte veta om det verkligen är en riktig vän. Ts säger att han inte känner tjejen, att hon är helt okänd och då betyder det ju att de bara har skrivit med varandra på sociala medier. De har alltså aldrig träffats.

Ingenstans i ts inlägg står det att de har pratat under lång tid. Han har bara sagt att han har haft henne på snap sedan innan han blev tillsammans med ts men det betyder ju inte att han har haft kontakt med henne under hela den perioden. Kanske började de skriva nyligen.

Kan han inte visa hennes nästa snap så har han något att dölja. Är det ingenting mellan dem så kan han ju skicka en bild på sig själv och ts till den där tjejen. Det är redan destruktivt, eftersom han har kontakt med en helt okänd tjej och det mår inte ts bra av men han lyssnar inte på henne. Att inte lyssna eller respektera sin partner är ett stort varningstecken. Jag tror att han har något skumt för sig men såklart kan ingen här veta exakt hur det ligger till. Enligt mig och många andra är det skumt att ha så mycket kontakt med en tjej man inte känner så det handlar knappast om någon sjuklig svartsjuka här.
    Naturligtvis känner jag en person efter 14 års vänskap.

Det är just ts ord att han inte känner tjejen, men jag tror det handlar mer om just att de inte träffats irl, och kanske också att de inte känner varandra på ett särskilt djupt plan. Hur länge de pratat vet vi inte men iaf sedan innan han och ts blev ett par, så ts får väl berätta hur länge de varit tillsammans. Eftersom han chattar med den där tjejen "konstant" lär det ju inte ha varit helt nyligen de började ur tomma intet heller. 

Han ska inte behöva visa någonting, om ts är så svartsjuk så kan hon lika gärna göra slut för av den lilla information vi fått i trådstarten så finns det inget som säger att det skulle vara något misstänkt kring kontakten. Han ska inte heller skicka nån bild av dem två tillsammans, allt sånt har bara att göra med ts osäkerhet som hon får jobba på. Och det finns ingen info om att han struntar i ts mående, det hittar du på helt själv. Det enda som står är att ts mår dåligt av det men inte att hon berättat det för honom eller hur han tänker kring den biten. Men jag håller med, med tanke på ts osäkerhet och svartsjuka så lever de i en destruktiv relation, hur det blir i framtiden lär väl visa sig.

Fortfarande är det ingen av er som kan svara på varför det är skumt att ha kontakt ofta med en person som man inte träffat irl. Det enda som finns är ts bristande självkänsla och misstankar om allt möjligt, t ex nakenbilder och säkert annat också. Utifrån det lilla hon berättat finns det ingen som helst grund för misstankar.
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 16:38:23 följande:
    Fast du har ju aldrig träffat människan i verkliga livet och vet således inte hur hon/han är i verkligheten.

Ja, det är ts ord men det kan ju vara så att han själv har sagt att han inte känner tjejen. Det tolkar jag som att de aldrig har träffats i verkligheten. De har haft varandra på snap sedan innan han och ts blev ett par men vi vet inte hur länge de haft kontakt.

Du säger att det handlar om ts svartsjuka men jag skulle vilja hävda att han har något att dölja om han inte kan visa tjejens nästa snap eller skicka en bild på honom och ts tillsammans. Det där går att vända på. Har han inget att dölja så är det inga problem att visa eller åtminstone skicka en bild på honom och ts.

Ts har frågat ut honom angående den här tjejen och ts mår dåligt av deras kontakt. Om sambon bryr sig om ts överhuvudtaget så borde han kunna snappa upp det och lyssna på ts. Risken är stor att han flirtar med denna tjej så jo, enligt mig och många andra är det verkligen misstänksamt. Varför jag uppmanar ts att skaffa fram riktiga bevis är för att hon då får reda på hur det verkligen ligger till, innan hon tar steget och lämnar honom.

Att ts blir osäker är inte konstigt med tanke på situationen. Svartsjuka är inte ovanligt i kärleksrelationer, det är tvärtom helt normalt och de flesta känner svartsjuka någon gång i sitt liv. Sjuklig svartsjuka däremot, det är något helt annat.

Har jag inte svarat på varför det är skumt? Då får jag väl utveckla det. Det är skumt därför att han helt plötsligt får kontakt med en okänd tjej på snapchat och de har dessutom mycket kontakt. Man undrar hur det kommer sig. De har ju inte träffats via jobb eller så, de har bara fått kontakt. Sedan utgår jag också från mina egna erfarenheter av kontakt på snapchat med upptagna män och jag kan säga dig att inte en enda upptagen man som har snapat mig konstant har velat vara min vän. Samtliga har flirtat och pratat sex. Jag tror knappast att det är ovanligt.
    Måste man stå öga mot öga för att veta hur den andra är....? I just det här fallet har vi dessutom haft både telefonsamtal och videosamtal så jag tror knappast det gör någon skillnad att ses i verkligheten.

Jag tror inte heller de träffats i verkligheten i vilket fall men ts lyser ju med sin frånvaro så det finns en hel del information som saknas av allt möjligt slag.

Vi vet inte om det är så att han döljer konversationerna. Han ska inte behöva visa upp det heller. Det blir lite som hönan och ägget, ungefär. Man måste inte vara skyldig bara för att man vägrar göda ens sambos svartsjuka, men det är klart det ställer till problem om han inte gjorde det för ts lär inte bara släppa det här och gå vidare med livet, som hon egentligen borde. Precis, svartsjuka är jättevanligt men grundlös svartsjuka leder aldrig till något bra.

Vadå "plötsligt"? Han har ju haft henne på snap redan innan han ens träffade ts. Och de har mycket kontakt, det är inte heller något som helst bevis. Du dömer ts kille utifrån dina egna negativa upplevelser, det är så det ser ut och det kommer man inte förbi.
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-09 17:44:34 följande:

För att svara på några frågor så ja, han har sagt att de inte känner varandra. Alltså de har aldrig träffats eller så. Han har haft henne på snap innan vi blev tillsammans men de har haft kontakt till och från, sa han.

Har märkt att han har suttit mycket med mobilen den senaste veckan och jag tror att det är för att han har ännu mer kontakt med henne nu än tidigare.

Kan du inte berätta mer om vad det är som gör dig så orolig? Om de har kontakt till och från så är det väl mer "till" just nu.
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 17:41:34 följande:
    Personligen skulle jag inte kalla någon jag känner via internet vän men gör som du vill du.

Hur man än vrider och vänder på det så blir det problem. Vill han inte visa vad de skriver om eller skicka en bild på honom och ts så kan det tolkas som att han döljer något. Vi har konstaterat att svartsjuka är väldigt vanligt och han har säkerligen själv varit svartsjuk någon gång så om han nu inte döljer något varför inte bara visa ts att det inte finns någon anledning att vara orolig?

Nej, ts lär inte bara släppa detta och det är inte konstigt alls. Klart att hon vill veta vad det är för människa han skriver med hela dagarna. Jag tycker inte att det är helt grundlös svartsjuka och jag har redan förklarat varför men vi har helt enkelt olika syn på saken.

Ja men från ingenstans får han kontakt med henne. Hur kommer det sig att han ens har henne på snapchat och varför har de börjat skriva? Jag säger inte att mycket kontakt är något slags bevis men du frågade varför det hela är skumt och ja, jag tycker det är skumt att de har så mycket kontakt.

De flesta brukar nog utgå ifrån sina egna erfarenheter. Sedan har jag heller aldrig sagt att det är 100% säkert att han har något fuffens för sig. Jag kan ha fel men jag tror inte det.
    Jag har inte snap men googlade hur det går till, antar att du inte heller har snap annars hade du vetat och kanske varit mindre skeptisk till hur de ens har lagt till varandra. När du säger "ingenstans" så är inte det riktigt sant. Antingen känner man varandra sedan tidigare eller så kan man söka människor genom s.k. Quick Add, och då får man förslag på personer utifrån att man har gemensamma vänner eller att man prenumererar på samma personer. Eftersom de inte träffats irl måste det alltså vara det alternativet. androidstandard.com/swe/hur-man-hittar-nagon-pa-snapchat-4-metoder-for-att-lagga-till-nagon/
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 19:18:10 följande:
    Jag har snapchat. Fast med ingenstans så menar jag att hon är helt okänd och av någon anledning så har han, från ingenstans, fått kontakt med en okänd tjej. Man kan söka på personens användarnamn och lägga till eller via Quick Add, som du skrev. Det kan också vara så att hon har skrivit ut sitt användarnamn någonstans och att han har lagt till henne på så sätt.
    Nja, från ingenstans, det beror ju på hur de kommit i kontakt med varandra, om de har gemensamma intressen osv. Ts får väl fråga honom om varför?
  • Anonym (E)
    VickanD skrev 2021-12-09 21:01:23 följande:
    Det är ju precis det jag menar och det har jag frågat tidigare, hur de har kommit i kontakt med varandra. Annars kan det ju vara så att han bara la till en randomtjej som han såg på instagram eller något, sådant händer ju.
    Ja det gör det säkert :) Men det är ju lite så man träffar nya människor, eller hur? Av nån anledning lägger man till varandra, man har nåt gemensamt eller på annat sätt inser att man kanske skulle vilja ha kontakt. Men ts får fråga så åtminstone hon vet, troligen kan han lika gärna svara "äeh jag vet inte", för så gör många killar tydligen. Tänker inte efter liksom.
Svar på tråden Min sambo snapar med en annan tjej