VickanD skrev 2021-12-09 14:53:19 följande:
Man säger inte att man känner någon om man inte har träffats irl. Han menar alltså att de inte känner varandra i verkliga livet. Han har ingen koppling till henne. Det är inte så att hon är en gammal vän eller så.
Det som är skumt är att han har väldigt mycket kontakt med en snygg kvinna som han inte ens känner. Från ingenstans får de plötsligt kontakt. Att ts reagerar är inte konstigt alls och problemet ligger förmodligen inte hos henne. Hade det varit konstigt av ts att reagera så hade inte så många förstått henne.
Såklart att man börjar fundera när ens partner har ständig kontakt med en helt ny människa. Man blir nyfiken och undrar vad de pratar om och hur de fick kontakt. Enligt min erfarenhet är ts misstänksamhet befogad. Jag har skrivit med upptagna, okända män och det har alltid gått ut på flirtande och sexuella bilder. Jag tror att det är samma sak här.
Tillit är inte något som bara kommer sådär. Att vara godtrogen och naiv är bara förödande.
Då tänker vi olika. Jag har som sagt träffat en hel del människor digitalt, det går alldeles utmärkt att ha den definitionen fast man inte träffats utan en skärm emellan, och jo, man kan visst vara gamla vänner för den sakens skull. Skrev till en sådan person för bara några minuter sedan, en kille jag känt i ca 14 år nu, och vi har diskuterat allt mellan himmel och jord under den här tiden, vi pratar dagligen med varandra, men då är vi vi alltså inte ens vänner och känner inte varandra menar du...? Ändå vet vi mycket mer om den andras liv och personligheter än de vi träffat irl kortare tag än så, t ex vänner och kollegor. Vad jag menar är att det blir konstigt om definitionen "känna någon" avgörs av att man träffat irl eller inte. Men jag tror också att han menar att de inte känner varandra irl i vilket fall, inte att de inte känner varandra alls.
Att hon är snygg är ts definition, antagligen också påspädd av att hon är svartsjuk, och det spelar väl ingen roll heller hur människan ser ut, det är inte hennes fel. "Plötslig" kontakt "från ingenstans" har de ju knappast om de har pratat av och till i flera år (jag antar det iom att ts och han säkert varit ett par ett tag innan de blev sambos) så det är ju ingen "helt ny människa", det har redan pågått länge, sedan innan ts.
Det är klart man blir nyfiken, men han har redan förklarat situationen. Om ts börjar bete sig som en svartsjuk idiot och kräva att få se meddelanden etc så blir det bara destruktivt. Litar man inte på sin partner/sambo gör man slut, eller så accepterar man att hen har vänner av motsatt kön. Jag säger inte att alla kontakter utanför en relation är oskyldiga men i det här fallet finns det ingenting som säger att det skulle vara något konstigt.