• Anonym (EnsamMamma)

Vilken typ av extra ekonomisk hjälp kan försörjningsstöd erbjuda?

Jag är hemma på heltid med barn som har funktionsnedsättningar och har från Julimånad i år hjälp via försörjningsstöd.

Jag får varje månad vanligt ekonomiskt bistånd. Men min fråga är vad finns det för extra saker man kan ansöka om utöver det vanliga som uppehälle och räkningar?

Jag har läst tidigare om personer som fått extra hjälp utöver det vanliga.

Fick mejl ifrån min handläggare om att ansöka om julpeng till barnen.

Men finns det någonstans jag kan läsa om vad man kan ansöka om?

Tack på förhand

• Svar på tråden Vilken typ av extra ekonomisk hjälp kan försörjningsstöd erbjuda?
  • Anonym (H)

Enligt min erfarenhet så var de extremt hänsynslösa. hemskt.

Jag hade precis flyttat hemifrån, hade funktionsnedsättning samt psykisk ohälsa. De sket i att jag inte hade pengar till mat. Och jag hade ingen anhörig att hjälpa mig. Ser tillbaka på den tiden med fasa. 

Men de kanske är snällare om det finns minderåriga i hushållet. 

• Anonym (EnsamMamma)
    Anonym (H) skrev 2021-12-09 13:49:14 följande:

Enligt min erfarenhet så var de extremt hänsynslösa. hemskt.

Jag hade precis flyttat hemifrån, hade funktionsnedsättning samt psykisk ohälsa. De sket i att jag inte hade pengar till mat. Och jag hade ingen anhörig att hjälpa mig. Ser tillbaka på den tiden med fasa. 

Men de kanske är snällare om det finns minderåriga i hushållet. 

Jag separerade i december och skilsmässan gick igenom i Juli månad. Så under den tiden fick jag ingen hjälp alls utav dom. Vilket var ett rent helvete. Och jag förstår inte hur jag/vi klarade oss igenom det men det har ju gått.

Men sen Juli så flyter det på problemfritt och jag kommer behöva deras hjälp under en längre tid framöver så jag hoppas de ska fortsätta friktionsfritt.

Har hört att vissa fått extra bidrag vid tex inköp av vissa möbler som man saknar eller grejer till barnen där man hänvisar till barnkonventionen. Men vad exakt det är jag har rätt att ansöka om skulle jag vilja läsa mig till då dom inte berättar det. Visst kan jag testa och se Men de känns som merarbete.
  • Anonym (J)
    Anonym (EnsamMamma) skrev 2021-12-09 14:33:48 följande:
    Jag separerade i december och skilsmässan gick igenom i Juli månad. Så under den tiden fick jag ingen hjälp alls utav dom. Vilket var ett rent helvete. Och jag förstår inte hur jag/vi klarade oss igenom det men det har ju gått.

Men sen Juli så flyter det på problemfritt och jag kommer behöva deras hjälp under en längre tid framöver så jag hoppas de ska fortsätta friktionsfritt.

Har hört att vissa fått extra bidrag vid tex inköp av vissa möbler som man saknar eller grejer till barnen där man hänvisar till barnkonventionen. Men vad exakt det är jag har rätt att ansöka om skulle jag vilja läsa mig till då dom inte berättar det. Visst kan jag testa och se Men de känns som merarbete.
    Då det är individuell prövning på allt sådant så kan ingen ge dig en lista på vad du "har rätt till" - det du har rätt till är "en skälig levnadsstandard", alltså något som även mellan kommunerna lämnar mycket utrymme till tolkning. Sen har du naturligtvis rätt att ansöka om precis vad som helst men får anta att du uttrycker dig lite fel utan du nog menar "rätt att få" och någon sådan lista finns helt enkelt inte. 

Hamnade mellan stolarna i socialförsäkringssystemen och behövde försörjningsstöd i ett antal år sedan, det enda jag ansökte extra om (förutom sådant som medicin och läkarkostnader samt tåg och bussbiljetter till arbetsträning som du alltid ansöker mot kvitto om) var en ny sängbotten (då den gamla var närmare 14 år gammal) och en bänkdiskmaskin då de inte beviljade boendestöd som de  höll med om behövdes men det handlade då naturligtvis om billigast möjliga och helst begagnat. Känner till från sådana jag känner som arbetat på socialförvaltningen att det godkänts sådant som avgifter för fritidsaktiviteter eller sommarläger på sådana för barn. I vilket fall som helt beror det på individuella omständigheter vilka behov du anses ha. T ex så är det nog inte särskilt vanligt att de beviljar att betala diskmaskin, men i mitt fall bedömdes det nödvändigt för skälig levnadsstandard och att komma närmre självförsörjning. 

Får gissa att julpeng till barnen kan tänkas vara till någon julklapp och/eller julmat. Inget som fanns för vuxna när jag hade i alla fall. 

Generellt handlar det också naturligtvis om sådant som inte är "typiska" utgifter då sådant beräknas du ha råd med inom normen. Du förväntas att lägga undan lite grann så du kan köpa vinterkläder, men om sängen eller köksbordet går sönder eller du inte har någon kan det finnas möjlighet att ansöka om. Billigt begagnat i första hand. De fallen med extra till avgifter till barns fritid har det generellt varit barn som är extra socialt utsatta osv. Alltid en individuell bedömning och inget du kan hitta en lista på "vad du har rätt till". Alltså behöver du ha en dialog med din handläggare om dina behov. 
Svar på tråden Vilken typ av extra ekonomisk hjälp kan försörjningsstöd erbjuda?