• Shalke04

Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?

Vi väntar nu vårt första barn och jag försöker förutspå hur mycket pengar som behövs för att säkra ett bra boende till barnet när hen fyller 18. Allt kommer att investeras på börsen så jag räknar med viss uppgång sett till en 18års period, men för enkelhetens skull försöker jag bortse från denna och se det som en bonus. Detta sparande skall endast vara till boende, så inget övrigt sparande till barnen eller liknande räknar jag med. 

Mitt resonemang ligger lite i att barnen skall ha möjlighet att komma in på bostadsmarknaden så snabbt som möjligt (ergo när de är 18) och kunna välja fritt vilket område som passar dem (plugga i Stockholm, utomlands osv). En avsättning på 5.000 kr i månaden skulle ge ca 1 mSEK när de är 18 utan någon värdeökning. I nuläget hade det ju kanske räckt, men om prisökningarna i Stockholm fortsätter är det ju i det mindre laget. Hur hade ni resonerat, hade ni höjt sparandet eller skjutit in pengar ifall det skulle behövas när/om situationen uppstår?

Hur har ni själv resonerat med ert långsiktiga sparande till barnen, har ni delat upp det i olika kategorier (boende, lekpengar, större resa osv)? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-10 17:18
    Jag menar inte att man BÖR spara till sitt barn. Jag menar hur mycket skall jag spara i förhållande till min frågeställning.
  • Svar på tråden Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?
  • Anonym (Eget sparande)

Personligen ser jag det i inte som en möjlighet att spara till barnens egna boende.

Att spara till en insats, eller spara för att kunna stödja med körkort osv.

Personligen tycker jag man bör spara till sig själv, för att framöver ha råd att stödja barnen.

Sparar inget till barnen själva, men de har lite sparat från mor/farföräldrar och det är en trevlig summa, men inte något som gör jätteont att mista om omdömet ej är riktigt färdigt bär de är 18.

• Anonym (HF)

Vi har valt att istället jobba deltid och spendera mycket tid med våra barn. Barndomen kommer aldrig tillbaka och saker som mellanmål hemma med pappa och att hela familjen äter frukost tillsammans varje dag kan inte etsättas med pengar.

Det ultimata vore så klart om man tjänade så bra att man kunde göra båda!

När de är större (typ högstadiet) kommer vi att jobba mer och då kommer vi att börja spara åt dem så att de kan köpa första möblerna och sådär.

5000 är vad jag sparar totalt varje månad idag. Det går inte till något särskilt utan läggs på hög som trygghetsbuffert.

Kort sagt, man sparar det man vill och kan.

Vi kommer att sätta våra barn i bostadskö i de största svenska städerna när de är tillräckligt gamla.

• Anonym (HF)

...och då har vi det ju ändå bra som kan jobba deltid och ändå ha råd att ha ett sparande.

• Shalke04

Anonym (Eget sparande) skrev 2021-12-10 16:07:02 följande:

Personligen ser jag det i inte som en möjlighet att spara till barnens egna boende.

Att spara till en insats, eller spara för att kunna stödja med körkort osv.

Personligen tycker jag man bör spara till sig själv, för att framöver ha råd att stödja barnen.

Sparar inget till barnen själva, men de har lite sparat från mor/farföräldrar och det är en trevlig summa, men inte något som gör jätteont att mista om omdömet ej är riktigt färdigt bär de är 18.

Sparandet kommer inte stå i barnens namn (iallafall inte gällande bostad) utan det är något som är öronmärkt till det, så det inte kan brännas på krogen, hehe. 

Hade du sparat till dina barn om du haft möjlighet?
  • Shalke04
    Anonym (HF) skrev 2021-12-10 16:08:10 följande:

Vi har valt att istället jobba deltid och spendera mycket tid med våra barn. Barndomen kommer aldrig tillbaka och saker som mellanmål hemma med pappa och att hela familjen äter frukost tillsammans varje dag kan inte etsättas med pengar.

Det ultimata vore så klart om man tjänade så bra att man kunde göra båda!

När de är större (typ högstadiet) kommer vi att jobba mer och då kommer vi att börja spara åt dem så att de kan köpa första möblerna och sådär.

5000 är vad jag sparar totalt varje månad idag. Det går inte till något särskilt utan läggs på hög som trygghetsbuffert.

Kort sagt, man sparar det man vill och kan.

Vi kommer att sätta våra barn i bostadskö i de största svenska städerna när de är tillräckligt gamla.

Fullt förståeligt. Personligen har jag ett jobb som gör att jag jobbar mycket hemma och oregelbundna tider så kommer absolut kunna spendera mycket tid med mina barn trots jag ej tar FL. 

Så du sparar 5.000 kr till barnen eller menade du totalt i familjen? 
  • Anonym (HF)
    Shalke04 skrev 2021-12-10 16:15:42 följande:

Fullt förståeligt. Personligen har jag ett jobb som gör att jag jobbar mycket hemma och oregelbundna tider så kommer absolut kunna spendera mycket tid med mina barn trots jag ej tar FL. 

Så du sparar 5.000 kr till barnen eller menade du totalt i familjen? 

Tänk bara på att om du jobbar tex dagens sista två timmar på kvällen så ryker den enda chansen du har att prata ostört med den andra föräldern. För oss har den där lugna stunden efter att barnen somnat varit en förutsättning för ett harmoniskt förhållande (och liv generellt). Många går ju isär under småbarnsåren. Vi ville inte hamna där.

Vi är inte föräldralediga utan jobbar bara färre timmar i veckan. (=dålig sgi, men det får vara värt det. Vi har räknat på det och det funkar även om vi skulle bli sjuka).

De 5000 kronorna är mitt eget sparande. Vi har separata ekonomier, så sambon sparar på sitt håll han med, ungefär lika mycket. (Vid eventuell kris är dock alla pengar familjens.)
  • Shalke04
    Anonym (HF) skrev 2021-12-10 16:28:14 följande:
    Tänk bara på att om du jobbar tex dagens sista två timmar på kvällen så ryker den enda chansen du har att prata ostört med den andra föräldern. För oss har den där lugna stunden efter att barnen somnat varit en förutsättning för ett harmoniskt förhållande (och liv generellt). Många går ju isär under småbarnsåren. Vi ville inte hamna där.

Vi är inte föräldralediga utan jobbar bara färre timmar i veckan. (=dålig sgi, men det får vara värt det. Vi har räknat på det och det funkar även om vi skulle bli sjuka).

De 5000 kronorna är mitt eget sparande. Vi har separata ekonomier, så sambon sparar på sitt håll han med, ungefär lika mycket. (Vid eventuell kris är dock alla pengar familjens.)
    Tack för tipset, det är såklart så att jobbet ibland kommer i vägen där, men vanligtvis inte. 

Okej, jag förstår. Så inget speciellt sparande till barnen utan det tänker ni ta från ert eget ifall det är läge antar jag. 
  • Anonym (T)

Så ska detta vara standard nu, att barnens chans till eget liv med boende osv avgörs av att föräldrarna sparat. Mina föräldrar har inte sparat någonting till mig och jag kan väl glömma att flytta hemifrån innan 30...

• Anonym (HF)
    Shalke04 skrev 2021-12-10 16:31:15 följande:

Tack för tipset, det är såklart så att jobbet ibland kommer i vägen där, men vanligtvis inte. 

Okej, jag förstår. Så inget speciellt sparande till barnen utan det tänker ni ta från ert eget ifall det är läge antar jag. 

Ja precis. Och vi kommer att spara åt dem när vi jobbar heltid igen. Förhoppningsvis klarar de ju att fixa fram mellis själva när de går på gymnasiet. :)

Vill poängtera att jag tycker att ni är kloka som sparar åt barnet när ni kan. Vem vet hur bostadsmarknaden ser ut om 20 år?!

Generellt vill jag hjälpa mina barn mer ekonomiskt än mina föräldrar gjorde när jag var ung. I synnerhet om de studerar. Då kan jag tänka mig att stötta månadsvis för att de ska kunna koncentrera sig på stidierna istället för att oroa sig för ekonomin (som jag gjorde väldigt mycket som student).
  • Anonym (Nice)

Fin tanke. Vi har aldrig sparat. Varken till oss eller barnen.

Svar på tråden Hur mycket bör man spara till sina barn i månaden?