• Marialindb

    Åt mycket färsk tonfisk innan jag visste att jag var gravid

    Hej! Innan jag blev gravid så åt jag sushi/poke bowl med färsk tonfisk ofta. Ibland 1 gång i veckan. Givetvis så har jag avstått det helt under min graviditet. Jag hade ingen aning om att man bara ska äta det max 2-3 gånger/år för personer som planerar graviditet, vilket jag av slump råkade läsa precis? Nu när jag läste det blev såklart superorolig och fick ångest. Någon annan som också åt det ofta innan graviditet som kan lugna mig?

  • Svar på tråden Åt mycket färsk tonfisk innan jag visste att jag var gravid
  • annabellelee

    Kvicksilver i fisk hör till de saker man ska vara riktigt försiktig med , (till skillnad från tex ett skinkpaket som stått framme, som med 99,99% säkerhet är ofarligt). Kvicksilver stannar i kroppen hyfsat länge, så det hjälper tyvärr inte att fostret får näring från gulekroppen de första dagarna. Jag hade tagit kontakt med en läkare, som vet mycket mer om detta än tryckare på FL, och diskuterat hur mycket tonfisk du ätit och hur länge sedan det var. Om det var sushi kanske det var ganska små mängder? Men som sagt, prata med en läkare, så du får reda ut det ordentligt.

Svar på tråden Åt mycket färsk tonfisk innan jag visste att jag var gravid