• Anonym (Sanna)

Vännens man ber mig hjälpa henne

Min vän blir full några gånger i veckan och hennes man vill att jag ska prata med henne om alkoholproblem.Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Vännens man ber mig hjälpa henne
  • Shakira88

Varför pratar han inte själv med henne? Känns som att han är konflikträdd och lägger över skitjobbet på dig.

• Anonym (AF)
    Shakira88 skrev 2021-12-11 09:24:50 följande:

Varför pratar han inte själv med henne? Känns som att han är konflikträdd och lägger över skitjobbet på dig.

Eller så har han pratat med henne och inte nått fram. 
    Oavsett orsak så är det ju bra att han ber om hjälp, vare sig han inte kan eller vågar själv.
  • Shakira88
    Anonym (AF) skrev 2021-12-11 09:34:14 följande:

Oavsett orsak så är det ju bra att han ber om hjälp, vare sig han inte kan eller vågar själv.

Jo fast han sätter ju ts i en konstig sits.

Jag tycker mannen själv ska prata med sin tjej så att ta och kvinnan kan fortsätta ha sin vänskap.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-11 00:43:11 följande:
    Ja,det är jag.Hon blir full och då är hon inte glad längre ,mera otrevlig mot alla.
    Fast det kanske inte är problemet om man är alkoholist... Vad har han sagt är problemet då? Om hon inte är alkoholist utan bara otrevlig så får han faktiskt sköta det där själv.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (AF) skrev 2021-12-11 09:34:14 följande:

Hon lyssnar inte på honom utan båda skyller på varandra om alkoholen.Han dricker ochså ,men blir inte så påverkad.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-12-11 09:50:12 följande:

Fast det kanske inte är problemet om man är alkoholist... Vad har han sagt är problemet då? Om hon inte är alkoholist utan bara otrevlig så får han faktiskt sköta det där själv.

Han menar att hon är alkoholist för att hon blir full.Men båda skyller på varandra.Jag tycker att hon blir full och ändrar personlighet då.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-11 10:24:21 följande:
    Han menar att hon är alkoholist för att hon blir full.Men båda skyller på varandra.Jag tycker att hon blir full och ändrar personlighet då.
    Där har han helt fel. Det kanske är han som har alkoholproblem men speglar det på henne..? Han och hans fru (din vän) behöver gå i gemensam terapi i vilket fall. Det kan du ju säga åt honom. Antagligen mår hon inte bra om hon blir så förändrad med alkohol i kroppen men någon alkoholist är hon inte.
  • Shakira88

Oj!

Om båda dricker för mycket måste dom ju ta tag i det själva. Nu blir ju du bara som nån konstig domare som ska dömma henne fast dom båda verkar ha problem.

Jag tror j7 han måste sluta dricka också om hon nu ska. Det blir jättesvårt för henne annars

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-12-11 10:47:45 följande:

Där har han helt fel. Det kanske är han som har alkoholproblem men speglar det på henne..? Han och hans fru (din vän) behöver gå i gemensam terapi i vilket fall. Det kan du ju säga åt honom. Antagligen mår hon inte bra om hon blir så förändrad med alkohol i kroppen men någon alkoholist är hon inte.

Ja,han dricker en del absolut.Vill inte blanda mig i deras bråk .Hon är min vän och jag står på hennes sida.Men kanske måste jag säga något ,för en vän vill väl.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-11 11:11:06 följande:
    Ja,han dricker en del absolut.Vill inte blanda mig i deras bråk .Hon är min vän och jag står på hennes sida.Men kanske måste jag säga något ,för en vän vill väl.
    Ja du kan prata med henne ändå, naturligtvis. Hon är en vän och du bryr dig. Men gå inte på hans agenda utan din egen i så fall. Fråga hur hon mår t ex, för du har märkt att det kommer ut en hel del känslor när hon dricker. Regel ett: skuldbelägg aldrig! Då låser det sig. Utgå från empati och omtanke.
  • Anonym (Elin)

Jag kan berätta min historia. Jag växte upp med en pappa som drack mer och mer. Gömde flaskor i garderoben. Fick gå från flera jobb pga kom berusad eller bakis. Försvann iväg och ingen visste var han var, kom tillbaka ett dygn senare alldeles dyngrak. Min mamma arbetade, betalade för allt, skötte hem och barn. Han gjorde inget hemma och betalade knappt nåt.

Alla runtomkring visste. Båda mina föräldrars stora släkter, vänner etc. Men ingen sa nåt. Min mamma sökte stöd, men det där var ju en privatsak tyckte alla. Han var många gånger dyngrak framför sina släktingar och vi barn var med och deras barn var med. Ingen sa nåt. Han höll sig i väggar och möbler för att kunna stå upp, ingen sa nåt.

Hade hans släkt samt vänner ingripit, tagit ett rejält samtal med honom och visat att de ser hur han beter sig och att de inte accepterar detta hade kanske hans liv varit annorlunda. Och vårat liv med.

Självklart har han själv det yttersta ansvaret för sitt liv men om en son/ett syskon/en nära vän är ute på farlig väg och hans familj far illa så tycker jag att man räcker ut en hand.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Elin) skrev 2021-12-11 11:51:59 följande:

Jag kan berätta min historia. Jag växte upp med en pappa som drack mer och mer. Gömde flaskor i garderoben. Fick gå från flera jobb pga kom berusad eller bakis. Försvann iväg och ingen visste var han var, kom tillbaka ett dygn senare alldeles dyngrak. Min mamma arbetade, betalade för allt, skötte hem och barn. Han gjorde inget hemma och betalade knappt nåt.

Alla runtomkring visste. Båda mina föräldrars stora släkter, vänner etc. Men ingen sa nåt. Min mamma sökte stöd, men det där var ju en privatsak tyckte alla. Han var många gånger dyngrak framför sina släktingar och vi barn var med och deras barn var med. Ingen sa nåt. Han höll sig i väggar och möbler för att kunna stå upp, ingen sa nåt.

Hade hans släkt samt vänner ingripit, tagit ett rejält samtal med honom och visat att de ser hur han beter sig och att de inte accepterar detta hade kanske hans liv varit annorlunda. Och vårat liv med.

Självklart har han själv det yttersta ansvaret för sitt liv men om en son/ett syskon/en nära vän är ute på farlig väg och hans familj far illa så tycker jag att man räcker ut en hand.

Ja,jag håller med dig.Jag ska prata med henne.Jag vet hur hon blir när hon blir full men mannen är inte helt oskyldig.Jag dricker ochså men blir inte otrevlig.
Svar på tråden Vännens man ber mig hjälpa henne