• Sat 11 Dec 2021 09:15
    1207 visningar
    14 svar
    14
    1207

    "SD gör rätt, har fel och är farliga"

    Även om ni inte vanligtvis brukar läsa ledarsidor så gör det nu. Läs Lena Anderssons eminenta analyser och briljanta förklaringar i dagens ledare i SvD. 

    Så bra och ur alla aspekter så viktig.

    www.svd.se/sd-gor-ratt-har-fel-och-ar-farliga/i/senaste/om/ledare

  • Svar på tråden "SD gör rätt, har fel och är farliga"
  • Sat 11 Dec 2021 09:56
    #1
    -1

    Tack för länken, det är verkligenen briljant analys. LA är vår bästa författare och en viktig och modig debattör med en klarsynthet som är få förunnat. Tyvärr är hennes språk i artiklar och inlägg lite för akademiskt (till skillnad från i hennes böcker) för att nå ut till alla.

    Jag fastnade särskilt för hennes beskrivning av den korrekthet som våra journalister underkastar sig, mer eller mindre frivilligt:
    "Enligt den accepteras alla svaga gruppers analyser som berättigade och bortom ifrågasättande; de ytterst diskutabla idéerna om rasifiering, vithetsnormer och mikroaggressioner anammas utan diskussion; uppfattningen att kvinna är en biologisk kategori godtas som ”transfobi”; ett statsråd som har vidrört en kropp måste kräla i stoftet och ”välkomna att ärendet prövas rättsligt” för att få behålla uppdraget. Varken journalister eller politiker tillåter sig att undra över rimligheten däri, då det skulle kräva förlitan på ett självständigt omdöme. Allt som återstår sedan det har avskaffats är fraserna och flockmentaliteten." 

    Föreställningen att grupper som kategoriseras som "svaga" eller "goda" inte får ifrågasättas manifesteras på ett tydligt sätt av journalisters underdånighet mot t ex miljörörelsen, senast i SVT:s serie "Kampen om skogen". Inte en enda kritisk fråga eller ifrågasättande, de som enligt SVT utgjorde "de goda" fick breda ut sig fritt medan företrädare för skogsbruket inte ens fick tala till punkt. Fakta manipulerades eller förtegs, det viktiga vara t tlyfta fram "den rätta läran".

    Att LA konstaterar att SD är ett kollektivistisk parti fick nog många sympatisörer att sätta morgonkaffet i vrångstrupen då partiet gärna betonar individens rätt och utsatthet gentemot "etablissemanget". Men SD ställer grupper mot grupper, som dessutom bör hållas isär och där vissa grupper är bättre och sundare än andra för att de "lever svenskt". Föraktet för individens rätt att välja visas också av partiets abortmotstånd, något som nu tonats ner av taktiska skäl.  
    Slutklämmen går inte av för hackor: "Vid en samlad bedömning har partiledningen kommit fram till att folkfördrivning ska undvikas, tills annat meddelas."

  • Sat 11 Dec 2021 10:36
    #2

    Skulle gärna läsa artikeln men den ligger bakom betalväg. Tyvärr. :/

  • Sat 11 Dec 2021 10:36
    #3

    *betalvägg

  • Sat 11 Dec 2021 11:12
    #4
    flygrl skrev 2021-12-11 10:36:17 följande:
    Skulle gärna läsa artikeln men den ligger bakom betalväg. Tyvärr. :/
    Konstigt, den låg inte bakom betalvägg för mig och jag är inte prenumerant?
  • Sat 11 Dec 2021 12:00
    #6
    Tecum skrev 2021-12-11 11:12:37 följande:
    Konstigt, den låg inte bakom betalvägg för mig och jag är inte prenumerant?
    Man brukar ha några gratistittar i månaden i de flesta tidningar. Men att kopiera en hel text är brottsligt, precis som man inte kan ta grannens soffa bara för att det råkade vara olåst.
  • Sat 11 Dec 2021 12:16
    #6

    Synd att hon bara gav ett konkret exempel på hur andra politikers uppfattning skiljer sig från SD-politikers och folkets naturliga reaktion.

    Men hon har ju rätt, det finns många länder där en minister- eller vilken man som helst - kan ta en kvinna på rumpan mot kvinnas vilja utan att saken prövas rättsligt.

    En mig närstående kvinna var i Egypten för några år sen och upplevde detta som mycket obehagligt, men det hindrar ju inte att Lena Andersson kan se det som en naturlig folklig beröring som pk-etablissemanget fjärmat sig från, men inte SD.

  • Sat 11 Dec 2021 12:20
    #7
    FDFMGA skrev 2021-12-11 12:00:39 följande:
    Man brukar ha några gratistittar i månaden i de flesta tidningar. Men att kopiera en hel text är brottsligt, precis som man inte kan ta grannens soffa bara för att det råkade vara olåst.
    Jag tar den risken...
  • Sat 11 Dec 2021 12:39
    #8

    Kan du copypasta skiten? Jag vill inte prenumerera bara för en artikel liksom.

  • Sat 11 Dec 2021 12:39
    #9
    Tecum skrev 2021-12-11 12:20:58 följande:
    Jag tar den risken...
    Ja, du är inte ensam om att ta den risken, och särskilt mot bakgrund av att det är Familjeliv som är ansvariga för att se till att sajten är fri från upphovsrättsbrott så är din personliga risk obefintlig.

    Annars är just synen på vad som kan vara brottsligt en av aspekterna som Lena Andersson poängterar och dessutom att den folkliga synen på detta kan avvika från svensk lagstiftning - som att det inte är fel att ta en kvinna på rumpan mot hennes vilja.

    En intressant diskussion som ju Ebba Busch också haft en hel del synpunkter på, även om det där handlade om att det inte är fel att förtala någon.
  • nytt eller gammal­t
    Sat 11 Dec 2021 12:46
    #10

    Hade också gärna velat läsa den...Lena Andersson uttalar sig ibland utmärkt och ibland inte riktigt korrekt utan mer uppmärksamhetssökande. Hon är vass, verkar avslöja sanningar och tilltalar nog på det sättet medelklassen - men fråga en forskare i de ämnen hon uttalar sig om så får ni ofta en annan bild av den verkligheten hon vill beskriva.

  • Miss Skywal­ker
    Sat 11 Dec 2021 12:48
    #11

    Synd att den inte går att läsa. Lena Andersson är en av mina favoritförfattare.

  • Sat 11 Dec 2021 13:22
    #12
    -1
    Miss Skywalker skrev 2021-12-11 12:48:18 följande:
    Synd att den inte går att läsa. Lena Andersson är en av mina favoritförfattare.
    Ja hon är verkligen bra, min favorit också.

    Jag kopierade artikeln hit men tyvärr var en en viss person här som inte gillar LA  och anmälde den till admin som genast raderade. Vissa debatter vill man inte ha...
  • Sat 11 Dec 2021 13:36
    #14
    +1
    FDFMGA skrev 2021-12-11 12:39:25 följande:
    Ja, du är inte ensam om att ta den risken, och särskilt mot bakgrund av att det är Familjeliv som är ansvariga för att se till att sajten är fri från upphovsrättsbrott så är din personliga risk obefintlig.

    Annars är just synen på vad som kan vara brottsligt en av aspekterna som Lena Andersson poängterar och dessutom att den folkliga synen på detta kan avvika från svensk lagstiftning - som att det inte är fel att ta en kvinna på rumpan mot hennes vilja.

    En intressant diskussion som ju Ebba Busch också haft en hel del synpunkter på, även om det där handlade om att det inte är fel att förtala någon.
    Hon skrev inte att det inte var fel, det är konsekvenserna av detta fel som hon reagerade på. Alltså medias självutnämnda folktribunal som alltid vill se huvuden rulla.
  • Sat 11 Dec 2021 15:27
    #14
    Tecum skrev 2021-12-11 13:36:04 följande:
    Hon skrev inte att det inte var fel, det är konsekvenserna av detta fel som hon reagerade på. Alltså medias självutnämnda folktribunal som alltid vill se huvuden rulla.
    Oavsett vad vi har för regering regering så anser jag att det är av allmänintresse om en minister polisanmäls för sexuellt ofredande och en åklagare beslutar att inleda en förundersökning.

    Faktum är att det i det SD-präglade samhälle Lena Andersson varnar för så skulle väl ingen våga polisanmäla en minister, men om man leker med tanken att det ändå gjordes så skulle medierna inte rapportera om detta.

    Det är en styrka, och en förutsättning för demokratin, att Sverige har en fri och oberoende press som kan rapportera om Eneroth eller Busch eller andra politiker i samhällets övre skikt.

    Jag vet inte vad du läser för tidningar, mer än att du inte läser SvD - men jag har inte noterat att de tidningar jag läser agerat folktribunal, de har bara rapporterat det faktum att samma dag som den nya regeringen tillträdde så inleddes en förundersökning mot en av ministrarna.
Svar på tråden "SD gör rätt, har fel och är farliga"