• mangoraja18

    Delad vårdnad

    Jag pappa till en snart 5 år grabb, jobbar 70% pluggar30% och pojkens mamma gör ingenting. vi har delad vårdnad och har väldigt dålig kommunikation. Mamman har nyligen fått en till grabb "2mån" Pappa okänd.
    Förra veckan ber hon mig att ta våran 5åring lite extra nästa vecka eftersom han är sjuk och hon då är rädd för sin lille skall med bli sjuk, hon ber mig att ta ut föräldradagar utan någon som helst insikt i hur det går till, jag säger att det inte går att göra bara så där utan mitt arbete behöver veta detta långt innan för att godkänna detta, hon blir arg som vanligt och lägger på luren. Måndagen så ringer Soc (vi är under utredning) och berättar att Mamman vill att jag skall ta hand om 5åringen eftersom den lilla kanske behöver åka in till sjukhus, då säger jag OK eftersom då är det en annan situation, jag får stanna hemma hela veckan för vabb, jag missar både arbeta samt skola. Att notera är att jag har noll förtroende för mamman, tycker det är jätte svårt att veta när hon talar sanning eller när hon hittar på något bara så att man skall behöva ställa upp. Under denna vecka så säger hon en dag att Lillen hostar mycket och att hon måste åka in till sjukhus, hela dagen går och hon hör aldrig av sig, tillslut hör jag av mig och dem är hemma och hon berättar att lillen hostar mycket, inget annat.... detta får mig att tvivla och jag tänker för mig själv att hon hittar på ursäkter för att jag skall hålla 5åringen kvar hos mig längre bara. Det är jag som förlorar inkomst på detta samt hamnar efter i mina studier eftersom hon inte orkar ta hand om 2 barn samtidigt.  Notera att hon bad mig många gånger när 5åringen var liten att hon inte orkade med, nu har hon två barn och det väljer man ju ändå själv.... Nu i alla fall är 5åringen friskt och skriver till henne att på måndag får hon ta emot honom eftersom jag behöver komma tillbaka till arbete samt studier, Men hon total vägrar eftersom den lille är sjuk och hon måste Fokusera på honom säger hon... samt skyller hela tiden på att dem kanske måste åka in.... men jag har pratat med hennes kontakt på familjefokus  som ringde mig för att förmedla information från mamman och hon berättar att lillen hostar men har ingen feber. Jag har i alla fall ingen giltig anledning att stanna hemma med pojken nästa vecka eftersom han är friskt och vet inte hur jag nu skall göra med arbeta samt mina studier, hans dagis är 5 mil därifrån jag bor och jag har ej körkort samt att han hart inte fått gå där på ett tag eftersom RS... vafan gör jag??? Vad säger man till sin arbetsplats liksom eftersom pojken är friskt och mamman vägrar ta emot barnet. Maktlös som vanligt... fick ett fint sms och av mamman. 

     
  • Svar på tråden Delad vårdnad
  • Drottningen1970

    Detta har egentligen inget med ditt arbete och dina inkomster att göra. Som förälder måste man alltid vara beredd att ta hand om sitt barn oavsett hur olägligt det blir. Och även om den andre föräldern beter sig olämpligt. Det du behöver lägga fokus på är hur hennes beteende påverkar barnet. Att barnets tillvaro blir oförutsägbart. Ni båda fokuserar på hur opraktiskt det är för er att ta hand om det stackars barnet. Man får ju hoppas att han sluppit höra era diskussioner i alla fall.

    Och jag antar att du menar att ni har gemensamt vårdnad. Men du säger inget om hur barnet bor?

  • AnnaSthlm

    Det låter som att det finns med i denna historia. Varför är ni under utredning? Stäm mamman på ensam vårdnad så du kan ha sonen på dagis nära ditt hem. Om hon är boendeförälder får hon lösa situationen på egen hand.

  • S23

    Har ni allrså inte barnet varannan vecka? Du har bara helgerna egentligen? Eftersom du inte kan lämna på förskolan?

  • Beccus

    Finns det möjlighet att jobba och plugga hemma med barnet? Möjlighet till semester tills mamman kan ha barnet igen? Funderat på att barnet bor hos dig? Då kan du vabba när han är sjuk och återgå till jobb/studier när han är frisk utan diskussion med mamman.

  • mangoraja18
    Drottningen1970 skrev 2021-12-11 13:47:08 följande:

    Detta har egentligen inget med ditt arbete och dina inkomster att göra. Som förälder måste man alltid vara beredd att ta hand om sitt barn oavsett hur olägligt det blir. Och även om den andre föräldern beter sig olämpligt. Det du behöver lägga fokus på är hur hennes beteende påverkar barnet. Att barnets tillvaro blir oförutsägbart. Ni båda fokuserar på hur opraktiskt det är för er att ta hand om det stackars barnet. Man får ju hoppas att han sluppit höra era diskussioner i alla fall.

    Och jag antar att du menar att ni har gemensamt vårdnad. Men du säger inget om hur barnet bor?


    ja gemensam vårdnad, hon är boende förälder, jag har varannan helg och vissa vardagar då jag jobbar dag/kväll och varannan helg. Han går på förskola nära henne. men jag har nu haft honom 1 vecka inga problem men nu när han är frisk och jag kan inte stanna hemma då jag inte har giltiga skäl, hon där emot gör ingenting på vardagarna. Hon säger bara att hon behöver ta hand om lillen och sedan ingen förståelse alls att någon annan måste jobba. hennes kontakt på familjefokus säger även att barnet inte ens har feber. Allt för att hon inte vill ha båda hemma just nu. Det är svårt att skriva ner allt här för det är så mycket som har pågått i många år
  • mangoraja18
    Beccus skrev 2021-12-11 14:53:40 följande:

    Finns det möjlighet att jobba och plugga hemma med barnet? Möjlighet till semester tills mamman kan ha barnet igen? Funderat på att barnet bor hos dig? Då kan du vabba när han är sjuk och återgå till jobb/studier när han är frisk utan diskussion med mamman.


    jobbar på demensboende så nej. Hon skulle aldrig ge mig vårdnaden elr att pojken flyttar hit i stället. Hon utnyttjar mig hur hon vill, säger jag nej så kommer hon ändå på något annat som slutar med att hon får som hon vill ändå. Hon kan ha barnet igen, hon väljer helt enkelt att inte ta emot honom eftersom hon orkar inte med 2 på samma gång om någon är sjuk, precis detta jag befarade då hon skulle få en till... att hon lägger över ansvar på mig då jag egentligen inte kan mer... Hon bär på psykiska besvär och det går över på mig så fort det är något, som du ser på sms jag på upp bild på...
  • Anonvm
    mangoraja18 skrev 2021-12-11 18:43:15 följande:
    precis detta jag befarade då hon skulle få en till... att hon lägger över ansvar på mig då jag egentligen inte kan mer...
    Vadå "inte kan mer" ?

    Man kan ju undra hur det kommit sig att du inte redan nu har barnet halva tiden?
    Bekvämt att vara lekfarbror varannan helg?

    Du förstår att det är upp till DIG att anpassa din levnadssituation så att du KAN ta dit föräldraansvar?

    Som jag läser dina inlägg så tycker jag mig kunna ana ganska många skäl till att faktiskt ifrågasätta hur ditt barn har det hos sin andra förälder, känner du inte själv minsta oro?
  • Beccus
    mangoraja18 skrev 2021-12-11 18:43:15 följande:

    jobbar på demensboende så nej. Hon skulle aldrig ge mig vårdnaden elr att pojken flyttar hit i stället. Hon utnyttjar mig hur hon vill, säger jag nej så kommer hon ändå på något annat som slutar med att hon får som hon vill ändå. Hon kan ha barnet igen, hon väljer helt enkelt att inte ta emot honom eftersom hon orkar inte med 2 på samma gång om någon är sjuk, precis detta jag befarade då hon skulle få en till... att hon lägger över ansvar på mig då jag egentligen inte kan mer... Hon bär på psykiska besvär och det går över på mig så fort det är något, som du ser på sms jag på upp bild på...


    Har själv jobbat inom vården så vet hur svårt det är att få ihop kvällar och helger när man är ensamstående. Vill man så går det.

    Verkar finnas många problem här, det största är att ingen av er vill ta er ansvar för ert gemensamma barn.
  • AnnaSthlm

    Tagga ner era dömande kommentarer. Vi har ingen aning om vem som flyttat från vem och hur det har varit. Stäm mamman på boendet. Givetvis kan inte en boendeförälder abdikera lite då och då och tro att den andra föräldern ska komma och rädda en.

  • mangoraja18
    Beccus skrev 2021-12-11 19:50:06 följande:
    Har själv jobbat inom vården så vet hur svårt det är att få ihop kvällar och helger när man är ensamstående. Vill man så går det.

    Verkar finnas många problem här, det största är att ingen av er vill ta er ansvar för ert gemensamma barn.
    jag tar mitt ansvar, vi har ett annars fungerande schema men just nu följs inte det från hennes håll då jag faktiskt ställde upp denna vecka att vabba trots att hon sitter där hemma bara ändå medans jag egentligen skulle vara på jobbet. Och nu nästa vecka har jag egentligen ännu mer jobb men nu står jag med en frisk grabb och inga giltiga skäl att stanna hemma medans mamman sitter hemma bara men ändå vägrar ta emot 5åring trots att det är hennes vecka med honom. Vad säger man till arbetsgivare när ungen är friskt men det är den andre föräldern som vägrar att öppna dörren om man kommer för avlämning? 
  • mangoraja18
    Beccus skrev 2021-12-11 19:50:06 följande:
    Har själv jobbat inom vården så vet hur svårt det är att få ihop kvällar och helger när man är ensamstående. Vill man så går det.

    Verkar finnas många problem här, det största är att ingen av er vill ta er ansvar för ert gemensamma barn.
    vi har en distans på cirka 6 mil och det är hon som valt att flytta till annan orts samt att vara boende förälder med förskola o allt nära sig. Nu har jag tagit denna vecka för vabb men pojken är nu frisk men ändå vägrar hon att ta emot honom på måndag fast att nästa vecka är hennes tid med honom och jag har inga giltiga skäl att stanna hemma med honom. vad säger man då till arbetsgivaren? har vabbat en vecka och pojken är frisk, hon tar inte emot honom fast än hon sitter där hemma utan jobb, hon orkar helt enkelt inte ta hand om två barn och Soc är medvetna om detta men det händer ingenting, jag vet inte vad jag skall göra. stämma henne som alla säger jämt men det är inte så enkelt heller,   
  • S23
    mangoraja18 skrev 2021-12-11 20:52:59 följande:

    vi har en distans på cirka 6 mil och det är hon som valt att flytta till annan orts samt att vara boende förälder med förskola o allt nära sig. Nu har jag tagit denna vecka för vabb men pojken är nu frisk men ändå vägrar hon att ta emot honom på måndag fast att nästa vecka är hennes tid med honom och jag har inga giltiga skäl att stanna hemma med honom. vad säger man då till arbetsgivaren? har vabbat en vecka och pojken är frisk, hon tar inte emot honom fast än hon sitter där hemma utan jobb, hon orkar helt enkelt inte ta hand om två barn och Soc är medvetna om detta men det händer ingenting, jag vet inte vad jag skall göra. stämma henne som alla säger jämt men det är inte så enkelt heller,   


    Eftersom du behöver sjukintyg på barnet om du ska vabba mer så är väl tyvärr enda lösningen att du sjukanmäler dig själv. Eller löser transport till förskolan
  • Beccus
    mangoraja18 skrev 2021-12-11 20:52:59 följande:

    vi har en distans på cirka 6 mil och det är hon som valt att flytta till annan orts samt att vara boende förälder med förskola o allt nära sig. Nu har jag tagit denna vecka för vabb men pojken är nu frisk men ändå vägrar hon att ta emot honom på måndag fast att nästa vecka är hennes tid med honom och jag har inga giltiga skäl att stanna hemma med honom. vad säger man då till arbetsgivaren? har vabbat en vecka och pojken är frisk, hon tar inte emot honom fast än hon sitter där hemma utan jobb, hon orkar helt enkelt inte ta hand om två barn och Soc är medvetna om detta men det händer ingenting, jag vet inte vad jag skall göra. stämma henne som alla säger jämt men det är inte så enkelt heller,   


    Det är inte lätt att vara förälder, har själv 3 stycken barn varav 2 ensam på heltid. Som sagt, jag har själv jobbar inom vården dock hade jag mycket hjälp av släkt när jag jobbade helg och kväll.

    Ditt barn blir lidande av mammans beteenden, hennes sms är allt annat än ok, och du känner dig stressad av att inte kunna lösa barnomsorg så du kan jobba. Barnet är så pass gammalt att denne känner av allt detta. Det är en lång process att få boendet om man inte redan har det, men om du sätter dig in i barnets perspektiv, vad tror du han föredrar? Mår han bra som det är nu?

    Kontakta din chef på måndag, sjukskriv dig själv, ta akut semester eller FP om det är möjligt, kontakta soc och familjerätt direkt när dom öppnar och lös situationen med mamman. Det här är allt annat än hållbart fö erat barn. Det är han som drabbas hårdast.
  • Drottningen1970
    mangoraja18 skrev 2021-12-11 18:36:24 följande:

    ja gemensam vårdnad, hon är boende förälder, jag har varannan helg och vissa vardagar då jag jobbar dag/kväll och varannan helg. Han går på förskola nära henne. men jag har nu haft honom 1 vecka inga problem men nu när han är frisk och jag kan inte stanna hemma då jag inte har giltiga skäl, hon där emot gör ingenting på vardagarna. Hon säger bara att hon behöver ta hand om lillen och sedan ingen förståelse alls att någon annan måste jobba. hennes kontakt på familjefokus säger även att barnet inte ens har feber. Allt för att hon inte vill ha båda hemma just nu. Det är svårt att skriva ner allt här för det är så mycket som har pågått i många år


    Fast man kan inte välja bort att ta hand om sitt barn. Om mamma inte längre vill ha barnet på heltid så behöver du anpassa ditt liv. Byta arbetstider eller rent av jobb så att du kan ta ansvaret som är ditt. Givetvis kan man förvänta sig av en ansvarsfull mamma att detta diskuteras så att du får möjlighet att ställa om, men nu verkar hon ju inte göra detta och då är det som det är. Om hon brister i sitt föräldraskap genom att helt oförutsätt bara ändra era överenskommelser gällande boende så behöver du själv ta tag i saken och ansöka om att bli boendeförälder via tingsrätten.
  • GGN

    Enskild vårdnad + hela boendet? Då kan du byta förskola och får underhåll av mamman.

  • phillipha

    Ärligt så sitter du i en skitsits. Går det att åka med buss/tåg till orten där pojkens förskola är? För då är detta vad du behöver göra. Du får helt enkelt ringa förskolan och meddela att pojken kommer börja gå igen sen får du prata med din chef och säga som det är, att pojken ny bor med dig och att du därför inte kan arbeta kväll utan behöver ha dagars en tid framöver. De flesta chefer är medgörliga och hjälpsamma. Dina studier får du försöka lösa på kvällar när barnet sover eller så får du ta en dag/vecka som du inte arbetar och göra dina studier då.

    Hur länge säger hon att du ska ha pojken? För om hon vägrar länge nog kan du ansöka hos skatteverket att pojken bor med dig och på så vis bli boendeförälder, ha barnet skriven på don adress och då byta förskola. Men visst allt detta tar tid. Du bör också ta hjälp av familjerätten kring detta.

    Hade det varit mig så hade jag meddelat henne att om hon inte kan ta barnet på måndags kommer du vara tvungen att ändra barnets adress så du kan få förskola där du bor.


Svar på tråden Delad vårdnad