• Anonym (Fundersam)

Kommer du ta dos 3 av vaccinet?

Är gravid och funderar på om jag ska ta dos 3 av corona vaccinet. Har tagit 2 doser sedan innan men de börjar närma sig 6 månader sedan... Vad ska ni andra gravida göra?

Tacksam om folk håller sig till min fråga och håller god ton i tråden.

• Svar på tråden Kommer du ta dos 3 av vaccinet?
  • Anonym (Stickiarmen)

Redan tagit

• Anonym (Ta!)

Inte gravid, men oavsett så lyssnar jag på läkarna och vetenskapen. Som rekommenderar vaccination även under graviditet.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ta!) skrev 2021-12-11 15:32:50 följande:

Inte gravid, men oavsett så lyssnar jag på läkarna och vetenskapen. Som rekommenderar vaccination även under graviditet.

Okej tack för svar! Dock enbart intresserad av hur andra gravida resonerar.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Stickiarmen) skrev 2021-12-11 15:21:34 följande:

Redan tagit

I vilken vecka? Fick du några biverkningar efteråt?
  • Anonym (Ta!)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-12-11 15:38:00 följande:
    Okej tack för svar! Dock enbart intresserad av hur andra gravida resonerar.
    Har resonerat likadant gällande andra vaccin när jag varit gravid. Skulle jag vara gravid nu skulle jag följa vetenskapen nu också... 
  • Anonym (Stickiarmen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-12-11 15:38:49 följande:
    I vilken vecka? Fick du några biverkningar efteråt?

Vecka 36+3. Ont i armen och lättare huvudvärk ett par dagar.
  • Anonym (Mld)

Tog den första idag bara. Är i v. 33

• Anonym (Samma)

Jag Har också funderat, men tänker att jag hellre tar vaccinet än står utan skydd, eller med kraftigt sänkt skydd. Hellre biverkning i några dagar än en svår cvoidsjukdom med risk för påverkan på graviditeten. Det gick ju bra m första doserna, var ju iofs inte gravid då, men gravida rekommenderas ju ta vaccinet som alla andra. Är i v 23, tog dos 2 för 5.5 månad sedan så snart är det dags...

• Anonym (3-barnsmamma)

Så svårt att veta och alltid i valet och kvalet. Jag har tagit två doser samt haft covid nu som gravid och kommer inte bli erbjuden den tredje innan bebisen kommit. Men hade jag blivit erbjuden så hade jag troligen tagit. Jag litar på läkare och forskare och gör det som de tror är bäst för mig.

• Anonym (HH)

Kommer absolut inte ta vaccinet under graviditeten. Får bli när jag slutat amma.

• Anonym (Ta!)
    Anonym (HH) skrev 2021-12-12 07:26:47 följande:

Kommer absolut inte ta vaccinet under graviditeten. Får bli när jag slutat amma.

Så du tycker att det är bättre att din bebis riskerar att smittas av dig om du blir sjuk? 
  • Anonym (Lyssna på WHO)

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnbPxq/who-boosterdos-riskerar-att-forlanga-coronapandemin

Tycker alla fanatiker i tråden ska lyssna på WHO som vill att rika länder slutar med boosterdoser och istället delar med oss av vaccinen till länder där folk INTE redan är fullvaccinerade till 80-90%.

Det är bara trams att man som ung person behöver en boosterdos om man redan tagit 2 st det senaste året. Kolla statistiken på vilka som dött, det är främst 80-åringar. Jag har vänner som fick covid innan vaccinen kommit medans dom var gravida ?som en jobbig förkylning?. Jag och hela familjen hade covid innan vi kunde vaccinera oss, samma med min brors familj och deras nyfödda. INGEN var allvarligt sjuk. Vi har mått sämre av vanlig influensa. Och detta var innan Omikron som är ett mycket mildare virus. Läkaren i Sydafrika som larmat om Omikron har gått ut och sagt om och om igen att Europa VILL hetsa och skrämmas i onödan, då hon såg att det är ett harmlöst virus som ger milda symtom och detta trots att så många är helt ovaccinerade i Sydafrika.

Sluta hetsa för i helvete!

• Anonym (K)
    Anonym (Ta!) skrev 2021-12-12 07:58:09 följande:

Så du tycker att det är bättre att din bebis riskerar att smittas av dig om du blir sjuk? 

Förstår din tanke men.. tänk om vaccinet på längre sikt skadar barnet, något som framkommer först om några år. Det är det ju ingen som vet än, tyvärr..
  • Anonym (HH)

Ja, jag anser att den risken är mindre.
  • Pentra

Med tanke på att jag vet det jag vet om Covid-19-apparaten; hade jag varit gravid så hade jag absolut INTE låtit injicera mig. Och jag hade inte vågat ha fler samlag med den blivande pappan, om han injicerat sig, förrän EFTER både graviditeten och amningsperioden varit över, om jag funnit ett tillräckligt säkert sätt. ... 

Mvh,
    Pentra

• Pentra
    Det finns tydlig risk att barnet drabbas av hjärtinfarkt och dör i magen, eller att mamman får massiva blödningar som leder till missfall. Hennes beslut här skall inte ifrågasättas. Hon har sin fulla rätt och skyldighet att skydda både sig själv och barnet som hon bär på! ... 

Mvh,
    Pentra
Svar på tråden Kommer du ta dos 3 av vaccinet?