• Ess

dags att vara hård tillbaka mot biomammor

Marmite Devil skrev 2021-12-22 21:57:23 följande:

Vaddå bonusmamma? Enligt vem?

Enligt många här på forumet. Det spelar ingen roll om man har någon relation till särkullarna eller ej, så anses man va styv/bonusmamma.

Jag har aldrig varit och kommer aldrig bli någon form av mammafigur åt dem, de är ju inte ens en del av min familj.
  • Ess
    Anonym (O) skrev 2021-12-22 21:30:36 följande:

Spelar ingen roll. Det är mitt och pappans barn. Vill inte veta av dig.

Håller med, det är föräldrarnas ansvar att sköta och uppfostra sitt barn. Finns ingen som helst anledning att beblanda sig med andras ungar, det funkar utmärkt att leva ihop med föräldern och låta den sköta sina ungar själv. Man behöver inte låtsas att man är någon sorts familj med särkullarna, för mig är de totalt oviktiga och kommer för att träffa sin förälder, jag gör hellre något annat då.
  • Ess
    Marmite Devil skrev 2021-12-23 08:23:58 följande:

Eller någon bonus för den delen heller.

Nej, jag ser dem definitivt inte som någon bonus. Det är därför jag föredrar ordet särkullar, ett neutralt och distanserat ord för att beskriva vilka personer man pratar om.
  • Ess
    Anonym (Sagor som byggde på viktiga erfarenheter) skrev 2021-12-23 13:39:01 följande:

Snövit och Askungen, två tidlösa sagor av en anledning. Barn löper högre risk att utsättas för våld och omsorgsbrist av styvföräldrar än av biologiska föräldrar.

Folk borde lugna ner sig med att flytta ihop med häxor och pedofiler, jag känner flera superbra bonusföräldrar, men när man läser nyheterna är det ju det ena sjuka fallet för soc efter det andra.

För att slippa omsorgsbrist av en partner, så kan föräldern ta sitt ansvar och inte abdikera.
    Anonym (Sagor som byggde på viktiga erfarenheter) skrev 2021-12-23 13:40:05 följande:

Vilken häxa du är. Misstänker att den där mannen lämnade dig för 10 år sen.

Ha ha ha ha, nej vi har snart varit ihop i 20 år. Han var fullt kapabel att sköta sitt föräldraskap åt särkullarna själv. Alla är inte som du och anser att alla UTOM föräldern ska dadda särkullarna. Lycka till att få en partner att stanna kvar med den åsikten.
  • Ess
    Marmite Devil skrev 2021-12-23 20:37:11 följande:
    Fast nu menar jag den sk bonusmamman, som kanske varken är någon mamma eller någon bonus. Och undrar enligt vem personen anses vara en bonusmamma.
    Enligt totalt okända människor som känner sig tvungna att tvinga in andra i en familjekonstallation som inte finns känslomässigt hos de det gäller. En iver att efterlikna kärnfamiljerna trots att banden och känslorna mellan "familjemedlemmarna" inte finns där, bara för att de själva anser att det SKA va så. De anser att barnen far illa av att inte låtsas va en kärnfamilj.

Själv tycker jag att orden bonusbarn/bonusförälder är bland det dummaste som finns, och använder dem aldrig själv.
Svar på tråden dags att vara hård tillbaka mot biomammor