Byta yrke från sjuksköterska?
Tog ssk-examen sommaren 2019, började jobba direkt på en sjukhusavdelning, där jag jobbade i ca 1,5 år. Under hela tiden jag jobbade där mådde jag väldigt dåligt på jobbet, grät flera ggr inne på toaletten på jobbet, i beredningsrummet och på chefens kontor för att jag kände mig dålig och otillräcklig. Hade även svårt att klara av stressen och det höga tempot, samt prestationsångesten på det och känslan av otillräcklighet. Man kände sig aldrig ledig heller, man fick jobba övertid nästan dagligen, sen när man väl var ledig fick man sms från chefen, eller telefonsamtal om man kan jobba extra eller så hade man en ständig rädsla att bli inbeordrad på sin lediga dag. Arbetstiderna 13.30-22, 06.45-16:00 och jobba kväll, dag, kväll, dag och varannan helg gjorde så det kändes som man inte gjorde annat än att jobba. När man kom hem var man helt slut och orkade inte göra någonting.
Jag jobbade kvar där så pass länge som jag gjorde för jag tänkte jag är nyutexad och det är väl så för alla nya sjuksköterskor att känna så, trodde det skulle bli bättre med tiden, men ångesten blev bara värre och värre, tillslut grät man inför att gå till jobbet.
Bytte tillslut jobb, började jobba i hemsjukvården istället. Till en början kände jag att nu har jag kanske hittat rätt, mycket bättre arbetstider och lugnare tempo. Nu har jag snart jobbat där i 1 år och nu börjar jag känna att man tröttnat lite också. Främst för att många har slutat så vi är ständigt underbemannade. Sen är jag trött på att förväntas ha svar på allt hela tiden, hemtjänst personal/andra vårdgivare osv kan ringa och ha frågor om patienter som jag inte ens vet vilka de är, och de förväntar sig jag ska ha svar. Jag känner att arbetsuppgifterna som sjuksköterska inte känns roliga längre. Jag tycker inte det är kul att vara läkemedelsansvarig, att göra bedömningar om andras hälsotillstånd, delegera omvårdnadspersonal i hur man ger läkemedel, dokumentera osv. Jag tycker inte det är roligt eller känns motiverande längre att gå till jobbet.
Vet inte vad jag ska göra, funderar på byta yrke helt men har ingen aning om vad isåfall? Någon annan som bytt yrke från sjuksköterska och som känner igen sig?