Inlägg från: asse18 |Visa alla inlägg
  • asse18

Byta yrke från sjuksköterska?

Förstår din känsla. Precis som du kom jag ut som nyexad och fick ta väldigt många tunga pass och övertiden var enorm. Det gick inte en ledig dag utan att chefen ringde och det återigen var kris. 

Efter ett par år av huvudvärk (precis som du känner) och en nedstämd känsla när nästa pass närmade sig tänkte jag "nu är det nog". Då jag var singel och inte hade någon att anpassa mig efter tänkte jag helt enkelt testa något nytt. 

Så vilka länder är relativ lika Sverige och vart kan jag jobba mindre och få mer betalt då detta inte är drömyrket? Danmark spontant, Storbritannien ett annat alternativ, men sist och inte minst Norge. 

Språkbarriären är betydande liten, nära till familj och vänner om det skulle hända något, väldigt höga löner med mindre ansvar och mindre timmar. 

Det stora målet var att testa något nytt land och med detta något som var tillräckligt välbetalt så jag skulle kunna slippa alla de där extra timmarna men ändå kunna få en hög lön som gjorde att man inte behövde ta extrapass utan istället kunde lägga denna tid på de delar jag älskar med livet. 

Sååååå beslutet blev så här. Flytta till Norge, hitta en bra bemaningsbyrå (då jag tjänar som mest pengar här och kan styra min tid helt fritt), upptäcka ett fantastiskt land, samt nära till Sverige och familjen. 

Innan jag fattar mitt beslut så pratade jag med en del sköterskor som varit med i gemet ett tag. Jag undersökte möjligheterna hos de olika byråerna som fanns och min slutsats ramlade ner till två stycken. 

Dedicare

Bonliva

Nu föll mitt beslut på Dedicare och jag ångrar mig verkligen inte att jag tog det här beslutet. Nu har vi kanske inte exakt liknande situation. Dock hjälpte det att gå ner i arbetstid och tjäna mer pengar samt kunna styra när och var jag vill jobba väldigt mycket för egen del. 
Svar på tråden Byta yrke från sjuksköterska?