• Anonym (TS)

Hur anmäler jag soc för förtal?

Soc har ljugit och den kvinnan är farlig, måste anmälas. Hur gör jag?

• Svar på tråden Hur anmäler jag soc för förtal?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Socialnämnden i den kommun det gäller?

• Anonym (Nja)

Rent vid en första tanke, det där är en riktigt dum idé. Dels går förtal i princip aldrig vidare utan lägga ner direkt. Däremot finns föraktet från soc mot dig kvar, och vetskapen om en bristande samarbetsförmåga. Tror att en sån Anmälan skulle orsaka dig mycket mer skada än henne. Om allvarligt tjänstefel har begåtts skulle jag istället inleda med ett samtal med hennes chef.

• Anonym (Stegvis)

Inte alls. Det leder ingenstans. Prata med chefen i första hand.

• Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-14 16:17:10 följande:
    Hur anmäler jag soc för förtal?
    Soc har ljugit och den kvinnan är farlig, måste anmälas. Hur gör jag?
    Skicka en förtalsanmälan till tingsrätten och väck ett enskilt åtal.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2021-12-14 16:20:49 följande:

Rent vid en första tanke, det där är en riktigt dum idé. Dels går förtal i princip aldrig vidare utan lägga ner direkt. Däremot finns föraktet från soc mot dig kvar, och vetskapen om en bristande samarbetsförmåga. Tror att en sån Anmälan skulle orsaka dig mycket mer skada än henne. Om allvarligt tjänstefel har begåtts skulle jag istället inleda med ett samtal med hennes chef.

Vi polisanmälde och polisen tog det på allvar. Hon utreder inte men kommer skicka det vidare för detta är så hemskt.
  • Qami
    Anonym (TS) skrev 2021-12-14 17:30:58 följande:

Vi polisanmälde och polisen tog det på allvar. Hon utreder inte men kommer skicka det vidare för detta är så hemskt.

Skicka det vidare vart?
  • Anonym (Stegvis)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-14 17:30:58 följande:
    Det låter märkligt. Om polisen inte utreder läggs ärendet ner. Vi har nämligen själva nyligen polisanmält en person för förtal (extremt grovt), men polisen la ner det direkt. Det visst vi skulle ske för polisen utreder knappt några brott, men det blev en markering mot personen i alla fall. Vi tänker driva det vidare på annat sätt.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Stegvis) skrev 2021-12-14 18:08:26 följande:
    Det låter märkligt. Om polisen inte utreder läggs ärendet ner. Vi har nämligen själva nyligen polisanmält en person för förtal (extremt grovt), men polisen la ner det direkt. Det visst vi skulle ske för polisen utreder knappt några brott, men det blev en markering mot personen i alla fall. Vi tänker driva det vidare på annat sätt.
    Förtal faller inte under allmänt åtal och utreds och drivs bara i speciella fall av prolis och åklagare,

Vanligtvis får man ta förtalsåtal själv till domstol.
  • Anonym (Stegvis)
    Anonym (Jur) skrev 2021-12-14 18:14:46 följande:
    Förtal faller inte under allmänt åtal och utreds och drivs bara i speciella fall av prolis och åklagare,

Vanligtvis får man ta förtalsåtal själv till domstol.
    Ja, vi vet det, men ville markera. Hur kul är det att ens bli polisanmäld? Nu driver vi ärendet vidare på andra sätt för människan ska straffas.
  • Anonym (soc)

Har du bevis? Eller är du bara arg att soc inte står på din sida?

• Anonym (Men....)
    Anonym (Stegvis) skrev 2021-12-14 18:16:28 följande:
    Ja, vi vet det, men ville markera. Hur kul är det att ens bli polisanmäld? Nu driver vi ärendet vidare på andra sätt för människan ska straffas.
    Om det läggs ner för personen inte vet från polisen. Om jag blivit polisanmäld och fick höra att det blivit nedlagt hade jag nog bara sett det som en seger. Skulle absolut inte tycka att den andra personen vunnit.
  • Anonym (Moa)

Kan du ge lite mer information? Hur har denne person ljugit, är det skrivet något om dig i ett beslut? Är det något som personen sagt till någon annan person? Har du hört det i första hand eller är det någon annan som hört?

• Anonym (TS)
    Anonym (soc) skrev 2021-12-14 19:35:00 följande:

Har du bevis? Eller är du bara arg att soc inte står på din sida?

Har bevis. Det gäller inte mig personligen.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (TS) skrev 2021-12-15 10:14:27 följande:
    Har bevis. Det gäller inte mig personligen.
    Har du väkt åtal ännu?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Stegvis) skrev 2021-12-14 18:08:26 följande:
    På vilket sätt kan man driva det vidare om polisen lägger ner?

Sedan blev det ingen markering mot personen eftersom den inte fått reda på att den blivit anmäld. Visst kan ni ha sagt det själv, men eftersom hen inte hört något från polisen så strunter ju hen i vilket. 

Visst är det du som hade en egen tråd om detta, och som vägrade svara på hur ni tänker gå vidare? 
  • Anonym (Kaffedraken3)
    Anonym (Stegvis) skrev 2021-12-14 18:16:28 följande:
    Riktigt kul, faktiskt. Gillar att se små rättshaverister ränna runt till fel instanser och "förlora" mot en. Jag hade absolut uppskattat en sådan anmälan!
    "Markera"?

TS: Som med alla andra enskilda åtal, såklart. Du kan ju börja med att anlita jurist om du inte vill köra igenom tingsrätten själv. Varför babblar du om att "anmäla" någonstans? 
Svar på tråden Hur anmäler jag soc för förtal?